ALTERNATIVE EVROPE

Kultura  |  Plošča

N'Toko: Cesarjeva nova podoba, Trkaj: V času enga diha

Rapnika, 2003, Rapnika, 2004

napo-lee-tano  |  Mladina 24  |  21. 6. 2004

Delitve prvih mest so načeloma kul, ker se lahko po njih več ljudi upravičeno ponaša z naslovom najboljšega. V Sloveniji imamo tako trenutno dva prvaka v prostosložnem, direkt iz glave klepanju rim, in ker je založba Nika najboljšemu freestylerju obljubila izdajo plošče, imamo tudi dva šampionska rap albuma. Kako sta se torej svojih prvenskih zvočnih zapisov lotila na odru izenačena mladinca, novomeški hitrobesednik N'toko in ulični heroj Savskega naselja Trkaj?

N'toko je v skladu s svojo odrsko brzino kmalu po osvojitvi naslova spakiral kufre in se za nekaj tednov preselil v Osijek, k hrvaškemu underground producentu Settu, ki ga je izbral za kreiranje zvočnega stylinga Cesarjeve nove podobe. Le-ta ni glamurozna in trendovska, temveč samosvojo undergroundovska, skoraj vsi komadi so brez refrenov; poslušanje albuma ni sprostitvena terapija, ampak zahtevna mentalna telovadba, ki poslušalca sili v razmislek o temah, ki se jih slovenski hiphop pred N'tokom sploh še ni lotil: dvojna morala zahodne civilizacije, stigmatiziranje in ukalupljanje mislene drugačnosti, novodobno potrošništvo, medijske manipulacije, ... Pri tem se ne ustavlja na pol poti, ne zavzema pridigarske poze in iz kritičnega razmisleka ne izvzema niti sebe ali poslušalca. Cesarjeva nova podoba je inteligenten in duhovit album, ki zvočno in idejno odprtim glavam ponuja veliko izhodišč za solo meditacije ali razvnete debate.

Trkaj je svojo pot zastavil drugače: po štiridesetdnevnem meditativnem peš romanju v Španiji, se je odločil za sodelovanje z Dejanom Radičevičem, ki se je po produciranju slovenskih poprockerjev tokrat prvič soočil s produkcijo hiphop plošče. Trkajevo rimanje je podložil s spoliranimi beati, napolnjenimi z že kar kičastimi (godalnimi) vložki in tako razočaral tiste, ki smo pričakovali vsestransko ostrega, uličnega Trkaja, saj je največja hiba plošče prav konceptualni razkorak med vsebino (besedila) in obliko (produkcija). Prepričljivejši del so zagotovo besedila, predvsem duhovita življenjska zgodba Štorkljin let in ulični klasiki Ples preko cest ter Ni dvoma. Ko bo Trkaj še malo izboljšal tehniko (predvsem dihanje), bo s svojo karizmo in pozitivno energijo zagotovo vladal tistemu delu slovenske hiphop scene, ki se spogleduje z visokimi prodajnimi številkami.

Prvaka sta s svojima prvencema zagotovo upravičila zvezdniški status, ki ga uživata vsak v svojem krogu in nam pokazala, da obstaja veliko različnih pogledov na hiphop. Kar je fino, saj tudi poslušalci nismo vsi enaki.

* * * * *

* * * 1/2