Grega Repovž

UvodnikGrega Repovž

Janković

Mladina 5  |  3. 2. 2012

Volitve so mimo, oblast je za prihodnja štiri leta prevzel Janez Janša. Levica je glede na položaj pred volitvami - zvozila. Izgubila je pet poslanskih mest, SD, Zares in LDS so jih imeli 43, danes jih imata PS in SD 38. PS je na volitvah zmagala, levica pa je volitve izgubila. Brez Zorana Jankovića bi bil poraz grozljiv, saj nobeden od dotedanjih voditeljev ni zmogel motivirati volilnega telesa. In le privid je, da je kateri izmed poražencev te volitve preživel. Je pa res, da Borut Pahor rad živi v prividih.

A kot se na eni strani vlada vzpostavlja, se danes kaže tudi realno stanje levice. Volitve so prinesle začasno vznesenost, optimizem. Po volitvah in porazu pri sestavljanju vlade prihaja za levico trda realnost. Vse, kar je realnega levica imela, je bila energija, ki jo je okoli sebe zbral Janković. In zdaj? Njegova stranka je politična platforma za volitve, projekt, ki je imel le en cilj: zmago na volitvah. Zdaj je projekt obvisel. Obvisel je Janković. Obvisela v zraku je tudi levica.

Lahko Janković res postane lider levice, vodja opozicije? Lahko postopoma vzpostavi pravo socialdemokratsko stranko? Vprašanje, ali je to njegova ambicija. Vprašanje je tudi, ali sploh izpolnjuje kriterije volivcev. Jankovićeva kandidatura je imela en sam namen: preprečiti desnici prevzem oblasti v Sloveniji. Projekt ni uspel, kar pa ne pomeni, da Janković ni veliki zmagovalec. Naredil je nemogoče, nekaj, česar ni skoraj nihče pričakoval. A s tem, ko mu nazadnje ni uspelo tudi sestaviti vlade, se je prva faza njegovega projekta predčasno in hitro končala.

Morda se je zaradi Jankovićevega uspeha zdelo, da levici po teh volitvah in polomu leve vlade pod Pahorjevim vodstvom ne bo treba skozi temeljne razmisleke. A vse, kar sta Jankovićev vstop v politiko in predvsem njegova zmaga odložila, je zdaj spet pred slovensko levico (in bi bilo tudi, če bi ta danes vlado vodila, le problem bi bil manj viden). Odsotnost politične platforme, odsotnost odgovorov na zlom dosedanjega kapitalizma, nezmožnost videti neskladje med deklarativnimi prepričanji in svojim dejanskim ravnanjem.

Dve možnosti ima torej Janković. Lahko čaka štiri leta v opoziciji in vmes na lokalnih volitvah razširi stranko po vsej državi. Vendar bo energija, ki je nastala ob volitvah, zagotovo izginila, sam pa ima priložnost, da jo nadomesti s politično profesionalnostjo. Lahko pa razmišlja širše in bolj velikopotezno - in več korakov naprej. V resnici bi bilo najbolj naravno, če bi se, potem ko je levico dejansko rešil pred popolnim sesutjem, s ponovno kandidaturo vrnil na položaj ljubljanskega župana. To ne bi bil poraz, ampak vrnitev v njegov habitat, v katerem se dobro počuti, ob tem pa še ponovna vzpostavitev vsaj relativno močne protiuteži Janševi vladi. Vso moralno pravico ima do tega, opravil je svojo nalogo.

Prva njegova naloga pa seveda je, da realno pogleda svojo stranko, to mineštro interesov in ljudi, in stanje na levici sami. Levica potrebuje resno prenovo, resne razmisleke. Zadnja generacija njenih politikov je pogrnila in volivci so ji to dali jasno vedeti. Seveda se lahko spet poskušajo reciklirati, a vsi skupaj nimajo temeljne verodostojnosti. Niso to, kar naj bi zastopali. Le človek, ki mu ni treba v ospredje potiskati svojih interesov, je zmožen voditi proces postopne vzpostavitve resne levice, z novim vodstvom in platformo vred. A to ni projekt za nekaj mesecev. In ne trdimo, da bi se moral Janković preprosto umakniti iz državne politike. Vsaj prihodnji dve leti, verjetno celo tri leta ne. Napisano je trdo delo za več let. A levica v sedanji sestavi na volitve čez štiri leta ne more priti. Biti mora popolnoma prenovljena in vedeti, kaj si predstavlja kot državo blaginje.

Pri čemer pa ni nepomembno, da bo hkrati v tej državi vlada Janeza Janše izvajala svoj kulturni boj. Za to namreč gre. Tokrat še toliko bolj kot leta 2004.

Komentarji

  • Se pridružujem (6)
  • Se ne strinjam (2)
  • Zahtevam izbris

silvester | 4.2.2012 | 09:59

Strinjam se, da nobena od političnih strank, ki so bile dolgo na političnem parketu in so izpadle, tudi v primeru, da Jankovič ne bi nastopil na volitvah, ne bi prišla v parlament in bi desnica zmagala. Sem pa prav tako prepričan, da bi v parlament prišla gibanja, kot je TRS, ki prinašajo novo paradigmo upravljanja države in odnosov v družbi. Res ne bi ti novi še mogli odigarti kake pomembne vloge pri odpravljanju te zatohlosti in brezizhodnosti, ki smo ji priča, bi pa pokazali drugačno politično kulturo in pokazali prave smeri za izkanje poti izhoda iz krize. Odpirali bi pot neodvisni stroki in civilni družbi, da se v večji meri vključuje v procese nastajanja družbenih odločitev. Vedeti je, da bodo v prihodnje nastajale prav tako, kot je bila sprejeta odločitev o premestitvi tožilstva v izvršno vejo oblasti.To bi omogočilo, da bi bila civilna družba in aktivni državljani in s tem javni interes na prihodnjih volitvah že tako družbeno prepoznaven in močan, da bi dobil relativno večino v parlamentu. To pa je prvi korak za prave družbene reforme oz. strukturne spremembe, ki nas lahko popeljejo iz krize.

  • Se pridružujem (4)
  • Se ne strinjam (6)
  • Zahtevam izbris

država sramote | 4.2.2012 | 10:13

Ja...sej..zato pa jaz podpiram desnico, ker se ne pretvarja....problem naše levice je ravno to, da skušajo predstavljati vrednote v katere sami ne verjamejo...skratka hinavci in lenuhi...Kar se pa tiče tistih hanžekov bom pa tako reku, hvala bogu, da niso prišli v parlament....sam sem si pogledal njhov program, kot vse ostale programe...program TRS je nedodelan in utopičen. Kar se tiče uključevanja civilne družbe v posredno ali neposredno vodenje države se mi zdi zgrešeno. Govorim iz osebnih izkušenj....sam delam na blagajni in imam veliko izkušenj z civilno družbo in eno od mojih prepričanj je, da jim za nobeden dnar ne bi zaupal kakršnegakoli upravljanja al uplivanja..to bi bil recept za katastrofo...Janković in njegova stranka so pa itak družbeni fenomen....dokaz da ambicije idijotov ne poznajo meja....in dokaz, da je danes vsak, ki ima 15 minut caša že politik...sicer je pa to postal globalni problem v vseh panogah...ko skušamo pomankanje kvalitete nadomestiti z dodajanjem kvantitete....

  • Se pridružujem (6)
  • Se ne strinjam (2)
  • Zahtevam izbris

silvester | 4.2.2012 | 11:14

država sramote! Vse, kar se je na tem svetu pojavljalo kot novost, je bilo utopija in nemogoče. Poglej malo v zgodovino kak odpor je bil do uvjanja krompirja v kmetijstvo, pa pojav vlaka, volilna pravica, obvezna osnovna šola, da ne naštevam dalje. Le tiste novosti, ki jih je kapital uvajal z močno propagando (božiče, coca-cola in podobno) so bile sprejete z odprtimi rokami. Problem ni v vsebini novosti. problem je vstrahu človeka. Vsaka novost človeka navdaja s strahom, še posebej tiste, ki ne dojemajo vsebine, ki jo sprememba prinaša. Taki ljudje se zatekajo v varnost k velikemu vodji ( tako je tudi v živalskem svetu-kardelo volkov naprimer). Civilna družba je tista, ki je sposobna artikulirati javni interes in vključevati neodvisno stroko ( tisto, ki ni v službi lobijev in ozkih kapitalskih interesov ali političnih elit) v upravljanje države. Prav to je cilj aktivnih državljanov organiziranih v civilni družbi, da zagotovimo pozitivno selekcijo kadrov v družbi, nikako pa ne, da sami zasedemo oblastne položaje. To in tako delajo politične stranke. Prav v tem pa se civilna družba bistveno razlikuje. Civilna družba bo vedno ostala "opozicija" oblasti, prizadevala in delovala pa bo tako, da na oblastne funkcije pridejo ljudje, ki imajo kompetence in jim je prioriteta javni interes in blaginja ljudi. Tem tvojim elitam političnih strank je prvi interes njihov lastni in pri tem se tudi konča. Res je, da služijo tudi špekulativnim elitam in finančnemu kapitalo. Vsi pa so nas pripeljali v godljo iz katere ne moremo in nas tudi ti isti ne morejo popeljati. Ti jim, kar strezi pri okencu in se jim veselo klanjaj in smehljaj. Vem pa, da je spreminjanje odnosov v družbi proces, ki zahteva čas in ustrezne socialne in ekonomske pogoje. Ti so vedno bolj ugodni.

  • Se pridružujem (1)
  • Se ne strinjam (1)
  • Zahtevam izbris

baubau | 4.2.2012 | 12:12

Kaj pa je za tov.repovža in omladino danes"levica"-če nam trgovca jankoviča predstavlja za njenega vzornika in odrešenika!?-je to klasična srednjeevropska socialdemokracija,liberalizem,socializem,komunizem,marksizem,leninizem,stalinizem,titoizem in samoupravljanje,kubanska ali kitajska varianta vladavine ljudstva ali pa bi se zgledovala celo pri muslimanih itd,itn-zdi se,da gre samo za potpourri česarkoli že:zadostuje,da ni zraven Janše.Če sklepam po dosežkih te publikacije iz zadnjih let,je nedvomno značilno za Mladinino t.i."levico",da propagira kot "napredno" in"levo" opcijo predvsem nihilizem.

  • Se pridružujem (3)
  • Se ne strinjam (1)
  • Zahtevam izbris

baubau | 4.2.2012 | 12:24

pa še ena replika,namenjena prejšnjima komentatorjema(silvester,država sramote):nikakršne "civilne družbe"NI!Obstajata samo dve krdeli:tisto pri koritu in ono drugo,ki se zbira daleč proč in združuje po slumih in smetiščih.Izberite.

  • Se pridružujem (7)
  • Se ne strinjam (3)
  • Zahtevam izbris

silvester | 4.2.2012 | 14:01

baubau! Res si znotraj votel. Če bi se nam lani pridružil na akciji " Očistimo Slovenijo" bi morda spoznal, kaj je civilna družba. Tako pa govoriš o nečem, o čemer nimaš predstave. Pridruži se nam letos. Lahko pa se včlaniiš med gasilce, planince, Rdeči križ, Karitas, kako šprtno društvo, turistično drušvo, greš med pevce, društvo upokojence in še tisoč je možnosti, da v živo spoznaš civilno družbo. Morda boš pa spoznal, da se dostojno živi ne, da bi se prerival ob koritu in da je človek duhovno bogati, če daje in je reven, če drugim jemlje, kot počno ti pri koritu.

  • Se pridružujem (4)
  • Se ne strinjam (3)
  • Zahtevam izbris

Senad | 4.2.2012 | 18:27

"preprečiti desnici prevzem oblasti v Sloveniji" - to je bila seveda ideja ... Zaradi tega so tudi Stanovnik in Bučar podržali Jankoviča. In pride mimo g. Erjavec,meni nič tebi nič, in gre z desnico v koalicijo. Desus,tradicionalno levičarska stranka,zaradi gdo ve kakšnega interesa , zagotovi desnici potrebno večino in z tem prevzem oblasti. Ogromno volilcev Desusa se je s tem počutilo opeharjeno ker, lej ga vraga, kaj ima njihov program skupno z Virantovo listo ? Da se je zgodila ene vrste izdaja volilcev je vsem jasno. Zdaj ko je tudi največjim skeptikom jasno da je Virantova lista trojanski konjiček SDS'a (kar sem govoril že od samega začetka),sedaj smo priča saltom mortale Virantove liste da sačuva obraz ki ga je že zdavnaj izgubila. Erjavec je definitivno pokopal strano Desus in mi je po mojem žal vseh teh penzionerjev ki so glasovali zanj. Sedanja vlada, nekakšno skrpucalo oblasti željnih ljudi, z popolnoma različnimi interesi, ima nalogo izvleči državo iz dreka. Ali se vam to zdi izvedljivo ? No,bomo videli...

  • Se pridružujem (1)
  • Se ne strinjam (2)
  • Zahtevam izbris

bilykid | 6.2.2012 | 13:15

"Pri čemer pa ni nepomembno, da bo hkrati v tej državi vlada Janeza Janše izvajala svoj kulturni boj. Za to namreč gre. Tokrat še toliko bolj kot leta 2004." Za zdaj je, kolikor sem sledil, kulturni boj izvajala predvsem Mladina. Sicer pa, najprej počakajmo, da vidimo kako bo, potem pa napovedujmo. Razen če nisi vmes postal vedeževalec.

  • Se pridružujem (3)
  • Se ne strinjam (2)
  • Zahtevam izbris

bilykid | 6.2.2012 | 13:17

Mimogrede, tisto odprto pismo Janši je bil predvsem strel v lastno koleno. Mediji, ki se tako odprto in brez zadžkov postavijo proto nekomu, izgubijo verodostojnost. Me zanima, kaj bi o tem reklo novinarsko častno razsodišče.

  • Se pridružujem (1)
  • Se ne strinjam (1)
  • Zahtevam izbris

silvester | 6.2.2012 | 14:10

dojenček! Še pač ne razumeš kako in kam se svet vrti. Pismo je bilo ciljano v čelo in tudi v čelo je zadelo. Res je, da je čelo trdi in ni povzročilo pretresa možganov, pač pa hudo jezo. Močnejši pa so bili stranski učinki, ki na dolgi rok prinašajo prav take učinke, kot razbita glava. Novinarsko častno razsodišče se pa s takimi stvarmi ne ukvarja, če pa že bo moralo kaj reči, pa bodo rekli, da je pismo primer dobrega in častnega novinarskega dela.