Borut Mekina

 |  Mladina 20  |  Politika

Janšev let na lastno odgovornost

Predsednik vlade se je z dopusta v Grčiji vrnil z zasebnim letalom, s katerim komercialni leti niso dovoljeni

Letalo RB Airlines, Socata TBM 850 na letališču Portorož (posneto junija 2010)

Letalo RB Airlines, Socata TBM 850 na letališču Portorož (posneto junija 2010)
© Milan Korbar

Turbopropelersko letalo z registracijo »PHUKK«, s katerim se je s počitnic v Grčiji vračala Janševa družina, je v slovenski zračni prostor priletelo 4. maja ob 22.20. Na letališču Brnik je letalo pristalo ob 22.39, v načrtu poleta, ki ga vsak pilot sestavi pred vzletom, pa je bilo zapisano »PRIVATE FLIGHT OWN USE«. To so nam potrdili tudi v slovenski kontroli zračnega prometa. Ko gre za prevoz diplomatov in drugih predstavnikov države, je navadno v načrtu poleta zapisano »STATE«. Kadar gre za komercialne prevoze, recimo Adrie Airways ali drugih manjših najetih poslovnih letal, pa kontrolorji poletov navadno preberejo sporočilo »SCHEDULED« ali »NON SCHEDULED«, za redne ali izredne lete.

Zračni promet je nekoliko podoben avtomobilskemu. In kadar se letalo prevaža po zraku z napisom »PRIVATE FLIGHT OWN USE«, je to nekaj takega, kot je vožnja kombija za lastne potrebe. Razlika med vožnjo avtobusa ali taksija in kombija za lastne potrebe pa je precejšnja. Po eni strani zato, ker so taksiji in avtobusi v javnem prometu izpostavljeni posebnim predpisom in veliko bolj strogemu nadzoru. Po drugi strani pa se pričakuje, da taksiji in avtobusi strankam vožnjo tudi zaračunajo; lahko jim prodajo vstopnico in jim izstavijo račun. Napis »prevoz za lastne potrebe« seveda pomeni, da je morebitni potnik v vozilu prijatelj, ki ga lastnik prevaža, ne da bi mu izstavil račun.

Predsedniku vlade je let uredil direktor podjetja Gio, ki sicer redno oddaja letala prav kabinetu predsednika vlade.

V primeru leta Janeza Janše iz Grčije »za lastne potrebe« velja enako. Podjetje RB Zračne črte, d. o. o., pri katerem je predsednik vlade najel letalo, namreč tako imenovane operativne licence za prevoz potnikov nima. To je vidno iz registra javne agencije za civilno letalstvo. Država je podjetju RB Zračne črte podelila operativno licenco zgolj za letalo PA-34, ne pa za letalo TBM 850, s katerim je letel Janša. Bojan Žlebnik, ki je Janši uredil prevoz, sicer pravi, da je dal letalo v najem, zaradi česar licenca ni potrebna. Toda uredba EU o skupnih pravilih za opravljanje zračnih prevozov je v tretjem členu jasna: podjetje s sedežem v EU, ki nima za posamezno letalo operativne licence, z njim ne sme »opravljati zračnega prevoza potnikov, pošte, tovora proti plačilu ali najemnini«. Operativna licenca je potrebna za vsako komercialno letalsko storitev, izjema so le lokalni oziroma panoramski poleti, poleti ultralahkih letal ali letal brez motorja.

V nasprotju z že omenjenim načrtom poleta, po katerem je Janša letel na stroške lastnika, predsednik vlade sedaj dokazuje, da mu je bil račun izstavljen in da je 7. maja podjetju RB Airlines že nakazal denar »za let na relaciji KOS-LJ«, 9500 evrov. Če je to res, potem je bil seveda let opravljen na črno, saj podjetje potnikov z omenjenim letalom ne bi smelo prevažati. Opisani primer kaže vsaj na pomanjkljiv nadzor nad zasebnimi leti, ki bi ga morala izvajati javna agencija za civilno letalstvo, stanje je očitno celo toliko zunaj nadzora, da lahko sam predsednik vlade leti po »kavbojsko«, z enomotornim letalom, s katerim ponoči, v razmerah t. i. instrumentalnega letenja, potnikov tako in tako ne bi smeli prevažati. Omenjena vprašanja smo poslali tudi na agencijo za civilno letalstvo. Od tam so nam sporočili, da bodo skladno z zakonodajo preverili dejansko stanje dogodka v prihodnjem tednu, saj »postopka, zaradi odsotnosti odgovornih oseb RB Airlines, žal v tem tednu ni bilo mogoče pričeti«.

Vendar pa Bojan Žlebnik, ki je Janši uredil prevoz in ki se je kot »direktor« podpisal pod ponudbo za najem letala, v resnici ni direktor omenjenega podjetja. Marca letos, kot je zapisano v sodnem registru, je namreč iz njega izstopil. Žlebnik nam je zmedo sprva pojasnil, češ da je napako naredila tajnica, ki je izdala ponudbo, nato pa, da je sam v podjetju RB še zmeraj odgovoren »za področje letalskih operacij«. A v resnici je Žlebnik od 8. marca direktor podjetja Gio Letalstvo. Zakaj je to pomembno? Prav podjetje Gio Letalstvo je eno od dveh podjetij, pri katerih kabinet predsednika vlade redno najema letala za službene poti. Podjetje je med oktobrom 2011 in marcem 2012 edino opravljalo letalske prevoze za kabinet predsednika vlade in tudi pod Janezom Janšo je podjetje edino, ki je kabinetu nudilo te storitve. V njegovem kabinetu so nam potrdili, da je Janša tako v Berlin, na obisk k Angeli Merkel, kot tudi v Varšavo, na srečanje s kitajskim premierom, letel s Cessno Citation Excel podjetja Gio Letalstvo.

Na letališču Brnik je letalo pristalo ob 22.39, v načrtu poleta, ki ga vsak pilot sestavi pred vzletom, pa je bilo zapisano »PRIVATE FLIGHT OWN USE«.

Predsednik vlade je v odzivu na naš članek, ki smo ga prejšnji teden objavili v Mladini o njegovem letu iz Grčije, zapisal, da je moral dopust predčasno prekiniti zaradi sinove bolezni, saj naj bi obstajala življenjska nevarnost. Zaradi tega naj tudi ne bi imel izbire in je moral dva dni pred iztekom dopusta za poseben prevoz najeti »manjše propelersko letalo«. To je morda res, a za obiske predsednika vlade v tujini, tudi za dopust in za izredne dogodke na dopustu, obstajajo uveljavljeni postopki. O dopustovanju predsednika vlade na Kosu je bila konec koncev obveščena tudi država gostiteljica, Grčija, pri kateri sta recimo oba varnostnika morala registrirati svoje orožje, obveščen pa je moral biti tudi grški protokol, ki je predsedniku vlade zagotovil zaščito. In v skladu s protokolarno prakso bi, v primeru težav, morala Grčija predsedniku vlade zagotoviti vso nujno in potrebno zdravniško pomoč.

Seveda pa je bilo tisti konec tedna razlogov, zaradi katerih se je moral Janša predčasno vrniti domov, več. Tisti vikend je bil eden od bolj napetih, saj je vladi zmanjkovalo časa za vlaganje amandmajev k zakonu o uravnoteženju javnih financ in za sklenitev kompromisa s sindikati. Tako smo lahko v četrtek, 3. maja, prebrali, da je vlada v pogajanjih s sindikati zavrnila njihov kompromis. V petek, 4. maja, ob 12. uri in 7 minut je iz kabineta predsednika vlade prišlo sporočilo za javnost, da je premier Janez Janša za v nedeljo sklical vrh koalicije. Čez tri ure je iz Ljubljane po Janeza Janšo v Grčijo odletelo zasebno letalo. Na otoku Kos je pristalo okrog 18. ure, nato pa je ob 19.30 s predsednikom vlade odletelo v Slovenijo, kjer je pristalo v petek, 4. maja, ob 22.39. V nedeljo je bil vrh koalicije. V ponedeljek zjutraj pa sta Janez Janša in njegova žena Urška Bačovnik Janša od 11. do 16. ure gostila turškega predsednika vlade Recepa Tayyipa Erdogana z delegacijo.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.