|  Politika

Kdo varuje slovensko nebo?

Za varovanje slovenskega zračnega prostora se zanima tudi Madžarska

Slovenija ne bo vzpostavila lastnih letalskih zmogljivosti za nadzor in kontrolo slovenskega zračnega prostora, temveč bo rešitev nadzora zračnega prostora poiskala v okviru Nata .

Slovenija "ne bo vzpostavila lastnih letalskih zmogljivosti za nadzor in kontrolo slovenskega zračnega prostora, temveč bo rešitev nadzora zračnega prostora poiskala v okviru Nata" .
© Matej Leskovšek

Za varovanje slovenskega zračnega prostora se zanima tudi Madžarska, je v torek v Budimpešti izjavil madžarski obrambni minister Csaba Hende. Na obrambnem ministrstvu so pojasnili, da je zaščito slovenskega zračnega prostora v okviru zveze Nato zagotavljala Italija, v prihodnje pa jo bo, kot kaže, tudi Madžarska.

Ustrezen sporazum glede na navedbe Morsa sicer še ni sprejet, je pa madžarski obrambni minister po poročanju madžarske tiskovne agencije MTI že napovedal, da bodo madžarska vojaška letala prevzela varovanje zračnega prostora Slovenije in baltskih držav, ki nimajo lastnih letalskih sil. Madžarska bi to nalogo izvajala v obdobju med letoma 2015 in 2018, je napovedal Hande.

Kot so pojasnili na Morsu, ima Slovenija z Natom tehnični dogovor za varovanje svojega zračnega prostora oz. za izvajanje operacije "Air Policing" sklenjen od leta 2007. Doslej so to nalogo na slovenskem nebu izvajala italijanska lovska letala, na naborni konferenci novembra 2011 pa se je s svojimi lovskimi letali gripen švedske izdelave ponudila tudi Madžarska. Zveza Nato je to ponudbo sprejela, tehnični sporazum pa bo predvidoma sprejet še letos, so sporočili z Morsa. Temu bo sledilo operativno načrtovanje izvajanja operacije Nata, zračne sile Italije in Madžarske pa bodo operativne naloge predvidoma izvajale izmenično, so dodali na ministrstvu.

Kot so še poudarili, je Italija brezhibno izvajala naloge v okviru operacije Nata v slovenskem zračnem prostoru. To so poudarili tudi na letošnjih dvostranskih srečanjih na vladni in ministrski ravni. "Sprememba je torej posledica, da je sile za navedeno operacijo Nata poleg Republike Italije najavila še ena zaveznica. Slednje je odraz nadaljnje zavezanosti članic Nata o nedeljivosti skupne varnosti," so pojasnili.

Glede operacije varovanja lastnega zračnega prostora je Slovenija vse od vstopa v Nato leta 2004 v celoti sledila strokovnim mnenjem in priporočilom ekspertne skupine Nata, da naj finančna sredstva raje kot v drage rešitve za zagotavljanje letalskega nadzora in kontrole zračnega prostora nameni za sodelovanje v mednarodnih operacijah in misijah, v katerih sodeluje Zavezništvo, ter druge za zavezništvo bolj prioritetne zmogljivosti, so še pojasnili na Morsu.

Slovenija je tako tudi v lastno resolucijo o splošnem dolgoročnem programu razvoja in opremljanja Slovenske vojske 2025 zapisala, da "ne bo vzpostavila lastnih letalskih zmogljivosti za nadzor in kontrolo slovenskega zračnega prostora, temveč bo rešitev nadzora zračnega prostora poiskala v okviru Nata" in da bo "sistem zračne obrambe ter nadzora in kontrole slovenskega zračnega prostora (...) popolnoma integriran v Natov integriran sistem zračne obrambe", so še sporočili.

Pojasnili so še, da stroške v Natovih operacijah krijejo države, ki prispevajo sile. "Tako je do sedaj stroške za Natovo operacijo Air Policing v slovenskem zračnem prostoru krila Italija. Tudi v prihodnje bodo stroške za Natovo operacijo Air Policing v slovenskem zračnem prostoru krile države, ki bodo Natu ponudile svoje sile," so še zagotovili na Morsu. (STA, mm)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.