Rok Kašpar

, 13:00  |  Družba

Brezplačnih iPhonov na Facebooku ni

Preko nagradnih iger na družbenih omrežjih so ogroženi vaši osebni podatki

V zadnjem času smo na družbenem omrežju Facebook priča porastu nagradnih iger, ki obljubljajo brezplačne drage izdelke, na primer Applove iPhone. Vse, kar morate storiti, je, da všečkate stran in/ali delite fotografijo s te strani na vašem zidu. Sliši se precej enostavno, to je pa tudi vse. Žal novega iPhona ne boste dobili, saj gre pri podobnih nagradnih igrah za prevare. Organizatorji lažnih nagradnih iger s pridom izkoriščajo prepoznavnost blagovnih znamk, ki z organizatorjem nimajo nič skupnega. Z oglaševanjem tujih znamk za svoje lastne namene kršijo Facebookova pravila uporabe.

»Če nam nekdo za skoraj nič truda obljublja zelo vredno nagrado, je skoraj gotovo potegavščina, ki hoče pridobiti vaše osebne podatke. Na tem svetu žal ni nič zastonj. Morda nasmeh. V primeru, da boste naivno padli v njihovo past, bo vaš nasmeh le bolj grenak, nagrade pa ne bo,« opozarja strokovnjak za družbena omrežja Matej Špehar.

Ljudje radi na lahek način pridejo do brezplačnih produktov. Marsikdo všečka stran, ki obljublja na primer potegovanje za brezplačno letno vinjeto ali iPad. Uporabniki se ne zavedajo, da si s tem lahko povzročijo več škode kot koristi.

Lažne strani od vas zahtevajo všečkanje in deljenje slike, druge pa vas celo napotijo na spletno stran, kjer vpišete svoje podatke. Tako se hitro znajdete v njihovi bazi, ki jo uporabljajo za marketinške namene ali za trgovanje s podatki. Po Špeharjevih besedah se z njimi bogato trguje: »Takšna stran ima na črnem tržišču lahko zelo visoko vrednost, če je bila zagnana globalno in ima veliko število uporabnikov, ki so padli v past. Lahko služi zgolj za reklamiranje nekega produkta ali storitve, lahko pa pri prijavi uporabnika stran pobere njegov elektronski naslov in se kar naenkrat nepojasnjeno pojavi v kakšni bazi elektronskih naslovov.«

Špehar nadaljuje, da so takšne baze namenjene nadaljnji prodaji ali za pridobivanje kontaktov za raznorazne plačljive SMS klube, ki se jih uporabnik nato težko znebi. Lastnike lažnih strani je težko izslediti, zato strokovnjak za družbena omrežja uporabnikom svetuje, da sporne vsebine prijavijo Facebooku preko obrazca report. Facebook ob prejemu večjega števila prijav izbriše sporne vsebine, administratorje pa kaznuje, običajno z izbrisom njegovega osebnega profila.

Podobnim spletnim prevaram se lahko izognete. Ko vidite besedo brezplačno in spletna stran od vas zahteva osebne podatke, proč! Običajno so naslovi lažnih strani kričeči ali zapisani z velikimi črkami. Druga značilnost takšnih strani je, da so nastale pred nedavnim in v nekaj dneh zbrale nekaj tisoč všečkov in deljenj fotografij. Organizatorji takšnih nagradnih iger kršijo Facebookova pravila, opozarja Špehar: »Stran ne sme biti ustvarjena kot podjetje ali blagovna znamka, če kreator ni uradni predstavnik podjetja. Na časovnici strani ne smejo biti prirejane nagradne igre, tudi aplikacije imajo točno določena pravila delovanja.«

Sodelovanje v različnih igrah na Facebooku vas lahko udari tudi po žepu. Različne igre želijo od vas telefonsko številko, kar vas bo nevede vključilo v SMS klub. Čeprav se sliši lepo, da se z vpisom vaše telefonske potegujete za bogato nagrado, bodite pozorni na dno strani, kjer z drobnimi črkami piše, da so SMS-i plačljivi. Tako vas na koncu meseca preseneti račun v znesku nekaj deset evrov. V primeru, da ste se po pomoti vključili v SMS klub, se pozanimajte, kako se nemudoma odjavite od prejemanja plačljivih sporočil.

Vendarle vse nagradne igre niso prevare. Takšne igre se odvijajo na uradnih straneh podjetij in jih je dokaj lahko prepoznati. Uradne strani imajo po Špeharjevih besedah praviloma izpolnjene vse kontaktne podatke, bogate vsebine, akcije potekajo na posebnih zavihkih kot samostojne aplikacije, nagradna igra ima točno določena uradna, tudi nekaj strani dolga, pravila sodelovanja.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.