Igor Mekina

, 08:00  |  Svet

"Nevidne" obleke so nov modni krik

Nevidna obleka Adama Harveyja

"Nevidna obleka" Adama Harveyja
© ahprojects.com

V nekaterih modnih studijih so družbene spremembe, ki smo jim priča v zvezi z razkritji o najrazličnejših vdorih v našo zasebnost, ki jo omogoča sodobna tehnologija, očitno postale razlog za burno snovanje in nastanek prvih prototipov novih proizvodov za varovanje zasebnosti.

»Termin 'nevidne obleke' se je slišal dobro, čeprav nekoliko ekstremno, ko sem ga v začetku leta prvič slišala. Gre za opis oblek in pripomočkov, oblikovanih tako, da obvarujejo pred razpoznavanjem in nadzorom. Zdelo se mi je zabavno. Na to sem gledala kot na posodobljeno različico klobuka iz celofana ... Kapuca z elektronsko napravo, ki zablliska, ko zazna bliskavico fotoaparata, da ostane obraz lastnika nerazpoznaven. Gremo hitro naprej za nekaj mesecev. Leteče opazovalne kamere v brezpilotnih letalih so vse bolj pogosto v medijih. Prav tako napredek tehnologije za prepoznavanje obrazov. In naprave, ki jih lahko nosimo, kot na primer Googlova očala – ki jih lahko uporabimo, da z njimi slikamo in naložimo slike na internet v nekaj sekundah – dodajajo svoje k temu vznemirjenju. Potem so tukaj še razkritja Edwarda Snowdna, ubežnika in nekdanjega vladnega pogodbenika glede prikritega državnega nadzora. To je dovolj, da se proti nadzorna moda prebije v pravem trenutku in kot nekaj trajnega, enako kot vsak drug sezonski trend, enako kot kratke majčke ali čevlji s konicami,« piše Jenna Wortham v članku z naslovom Nadgradite svoja oblačila za post-Snowdnovo ero.

Adam Harvey, umetnik in profesor oblikovanja na šoli za vizualno umetnost v New Yorku je eden od prvih oblikovalcev »nevidnih« oblek. Rad prizna, da se o takšnih oblekah govori, kakor da bi prišle iz novel Williama Gibsona. »Znanstvena fantastika je postala resničnost in obstaja vse večja potreba po izdelkihe, ki zagotavljajo zasebnost,« meni Adam Harvey. Večino svojih prototipov je prikazal v začetku leta na modni reviji v Londonu. V njegove kreacije spadajo različne vetrovke in jakne, ki so izdelane iz kovinskih, refleksivnih materialov, podobnih oblekam ki jih uporabljajo gasilci in ki zmanjšujejo »toplotni odtis« tistega, ki jih nosi. To bi, vsaj teoretično, moralo zmanjšati vidnost nosilca takšne obleke pred kamerami, ki zaznajo toplotni odsev ljudi na zemlji. Jakne z izjemno močnimi LED svetilkami, ki se sprožijo ob fotografiranju, prav tako varujejo zasebnost ljudi pred vsiljivimi fotografi. Ob tem je modni oblikovalec pripravil še vodič za oblikovanje pričeske in uporabo ličil, s katerimi je mogoče zmanjšati prepoznavnost obraza. Pri tem so uporabili tehniko, s katero katero v vojni poskušajo onemogočiti ugotavljanje, na kateri razdalji se nahaja ladja.

8y7u3sAXEBw

Japonski nacionalni inštitut za informatiko je ob tem razvil poseben vizir, opremljen z LED svetilkami, ki niso opazne, vendar zaslepijo senzorje kamer in zakrijejo podrobnosti obraza človeka veliko bolje kot sončna očala. Na podoben način inženir Todd Blatt iz New Yorka razvija posebna prekrivala za tiste, ki nočejo biti slikani med pogovorom s tistimi, ki nosijo Googlova očala. Jan Chipchase, izvršni direktor globalnih trendov pri Frog Design, vidi v trgu »nevidnih« oblek velik potencial. Sedanje prototipe ocenjuje kot »provokacije«, medtem ko Joanne McNeil, ki piše o popularni kulturi, opozarja na veliko število video posnetkov ljudi, ki uporabljajo ne samo pametne telefone, pač pa tudi futuristične obleke. To, kar je popularno na spletu, po njenem mnenju odraža želje prebivalstva, ki so celo večje od tistih, ki so jih ocenile korporacije. Vdori v zasebnost so torej že sprožili različne nove zahteve po njenem varovanju in to celo tam, kjer tega nihče ni pričakoval. Če bodo te ideje postale kaj več kot modna muha, bo odvisno tako od usode različnih »žvižgačev«, kot od odnosa držav do vse bolj prisotnega nadzora lastnih in tujih državljanov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.