STA, MM

 |  Politika

DURS ali zgodba o kovačevi kobili

Računsko sodišče ugotavlja, da Durs pri projektu prenove informacijskega sistema ni bil uspešen

Zaradi zapoznelih evidentiranj terjatev in plačil, izvajanja pobotov in razvezav ter drugih težav je prihajalo do neusklajenosti med Dursom in posameznimi davčnimi zavezanci.

Zaradi zapoznelih evidentiranj terjatev in plačil, izvajanja pobotov in razvezav ter drugih težav je prihajalo do neusklajenosti med Dursom in posameznimi davčnimi zavezanci.
© Tomaž Lavrič

Durs je s prenovo informacijskega sistema izboljšal predhodno stanje in omogočil združitev vplačilnih podračunov za dajatve, s čimer je olajšal delo davčnim zavezancem, so priznali na računskem sodišču, ob tem pa opozorili, da je prenova dela informacijskega sistema skupaj z združitvijo vplačilnih podračunov za dajatve povzročila tudi vrsto težav zaposlenim na davčni upravi, davčnim zavezancem in drugim deležnikom. VEČ>>

Davčna uprava RS (Durs) ni bila uspešna pri izvedbi projektov prenove informacijskega sistema in združevanja vplačilnih podračunov za dajatve, je v reviziji, ki je zajela obdobje od 1. julija 2007 do 16. aprila 2014, ugotovilo računsko sodišče. Dursu je zato naložilo popravljalne ukrepe. Četudi je Durs pripravil investicijsko dokumentacijo projekta skladno s pravnimi podlagami, za nekatere predpostavke ni bilo mogoče ugotoviti, ali so bile utemeljene. Durs je izvedel javno naročilo za storitve prenove informacijskega sistema v letu 2009. Z izbranim izvajalcem - gre za IBM Slovenija - je sklenil pogodbo v vrednosti 21,52 milijona evrov in več aneksov, ki so projekt podražili za 1,92 milijona evrov. Izvajalec je do konca 2013 dobil izplačanih 17,94 milijona evrov oz. 76,5 odstotka vrednosti.

Durs je v letih 2012 in 2013 z drugim izvajalcem sklenil še za 3,17 milijona evrov vredne pogodbe za storitve vzdrževanja in nadgradnje prenovljenega dela informacijskega sistema - gre za Sapphir. Ta izvajalec je do konca 2013 dobil izplačanih 1,21 milijona evrov oz. 38,1 odstotka pogodbene vrednosti. Durs je zaključil prvo od treh predvidenih faz prenove informacijskega sistema, s čimer je informacijsko med drugim podprl davek na dodano vrednost. Do konca 2013 je načrtoval še prenovo informacijske podpore za preostale dajatve ter modula za inšpekcijski nadzor, a je maja 2012 projekt začasno ustavil.

Kljub temu, da projekt prenove informacijskega sistema pomembno vpliva na prihodke državnega in drugih javnih blagajn, pa Durs do zaključka obdobja revizije ni imel izdelanih formalnih načrtov za njegovo nadaljevanje in finančnih projekcij o stroških, so opozorili na računskem sodišču. Durs je v javnem naročilu za prenovo informacijskega sistema postavil nekatere poslovne zahteve, ki jih je kasneje opustil ali pa zahtevanih funkcionalnosti še ne uporablja. Hkrati je dokupil nekatere licence in funkcionalnosti, ki jih sprva ni predvidel. Vse to je prispevalo k rasti stroškov.

Prekinitev projekta prenove informacijskega sistema po njihovih besedah povzroča dodatne stroške, saj je Durs kupil in plačuje vzdrževanje licenc za novi informacijski sistem, hkrati pa še vedno plačuje tudi licence, vzdrževanje in celo nadgradnje programskih rešitev, ki jih je z uvedbo prenovljenega informacijskega sistema nameraval ukiniti. Uvedba centralnega davčnega knjigovodstva je sicer Dursu omogočila izvedbo dodatnega projekta: združitve vplačilnih podračunov za dajatve. Ob tem so se zaradi napak v delovanju prenovljenega dela informacijskega sistema pojavila večja razhajanja med Dursom in Upravo RS za javna plačila ter upravičenci glede stanj prihodkov na posameznih podračunih upravičencev.

Tako je bilo treba v posameznih primerih urejati z medsebojnimi poravnavami. Prav tako je zaradi zapoznelih evidentiranj terjatev in plačil, izvajanja pobotov in razvezav ter drugih težav prihajalo do neusklajenosti med Dursom in posameznimi davčnimi zavezanci. Nekatere napake po ugotovitvah revizorjev še vedno niso v celoti odpravljene. Durs ni ustrezno nadzoroval kakovosti storitev izbranega izvajalca prenove informacijskega sistema. Ta je poleg lastnih zaposlenih v projekt vključil tudi kadre različnih podizvajalcev, ki jih Durs ni ustrezno preveril, so ugotovili revizorji.

Računsko sodišče je Dursu podalo več priporočil za izboljšanje projektnega vodenja in notranje-kontrolnega okolja in zahtevalo predložitev odzivnega poročila, v katerem mora izkazati ustrezne popravljalne ukrepe. Ti se nanašajo zlasti na proučitev vzrokov za nastale odmike pri izvedbi projekta in na aktivnosti za zaključek projekta. Durs je po ugotovitvah revizorjev za razvoj in delovanje informacijskega sistema porabil 77,84 milijona, od tega za vzpostavitev prenovljenega dela 21,28 milijona evrov, medtem ko se ostalo nanaša na druge stroške povezane z informacijskim sistemom.

Na ugotovitve računskega sodišča so se že odzvali v Finančni upravi RS (Furs), ki je v petek zaživela z združitvijo davčne in carinske uprave. Zagotovili so, da bodo vse popravljalne ukrepe in priporočila računskega sodišča upoštevali ter izvedli potrebne aktivnosti. Ob tem pa so zapisali, da ne poznajo metodologije in meril računskega sodišča pri ocenjevanju uspešnosti projekta. So pa prepričani, da je projekt v tistem delu, ki je zaključen, danes tudi zelo uspešen, opravlja pa bistveno višji delež predvidenih funkcionalnosti, kot naj bi nakazovalo poročilo revizorjev.

V Fursu priznavajo, da so se pri uvajanju sistema pojavljale težave, o katerih so mediji tudi poročali. Ob tem zagotavljajo, da so večje težave odpravili v letih 2011 in 2012, lani in letos pa večjih težav ni. Pri tem spominjajo, da so bila v času prenove sistema zaradi krize zmanjšana sredstva za ta projekt in da so se 8. maja 2012 z z izvajalcem dogovorili za prekinitev projekta, ki je trajala 30. junija letos. S tem dnem je pogodba za prenovo informacijskega sistema z izvajalcem IBM Slovenija prenehala veljati. Celotna vrednost pogodbe je znašala 23,5 milijona evrov, država pa je izvajalcu nakazala 18 milijonov evrov, od česar dobra tretjina predstavljajo licence informacijskega sistema.

Na Fursu zagotavljajo, da bodo v okviru pogodbe o vzdrževanju postopoma nadaljevali s prenovo v okviru razpoložljivih finančnih in kadrovskih virov. Trenutno izvajajo prenovo davka od dohodkov pravnih oseb in davka od dohodkov iz dejavnosti.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.