Goran Lukič, ZSSS

, 07:29  |  Politika

Ali bomo nagrajevali in promovirali beg iz delovne zakonodaje? Ali pač ustrezno ukrepali?

© Borut Krajnc

V drugi polovici prejšnjega tedna smo si lahko ogledali oddajo Tarča, in sicer na temo izkoriščanja t.i. prekarnih delavcev, pri čemer je bilo kar nekaj besed namenjenih (lažnim) samozaposlenim osebam, ki bi zaradi elementov delovnega razmerja pri opravljanju svojega dela morali imeti v rokah pogodbo o zaposlitvi.

Dovolite, da vam predstavimo dva primera, s katerimi se utemeljeno sprašujemo o sprevrženosti javno političnega odnosa do pojava bega iz delovne zakonodaje, kakor mu lahko tudi rečemo.

Prvič. Nagrajujemo poslovni model bega iz delovne zakonodaje? Primer storitve Goopti (TM Vista).

18. junija letos so na Gospodarski zbornici Slovenije (GZS) podelili nagrade za najboljše storitve v oblaku eurocloud. Te so v različnih kategorijah prejele družbe Datalab, TM Vista, Mesi in Sunesis, medtem ko je podjetje Enolyse postalo najboljše slovensko startup podjetje. TM Vista je s storitvijo GoOpti najboljši primer uporabe storitve v oblaku v gospodarstvu.

In kaj se skriva za oblaki? Spodaj si lahko preberete besede »nekdanjega voznika pri Goopti« (objavljeno 27. 12. 2013)

"Pri ideji nizkocenovnih prevozov s kombiji gre sicer za dobro podjetniško idejo, ki pa je dobra le za lastnike, sicer bi potrebovala precej korekcij. Temelji na tem, da so vsi vozniki najeti kot samostojni podjetniki. Goopti jim torej ne krije prispevkov, bolniške dopusta, najame jih po potrebi. Ker za vožnjo kombija ni potreben kakšen poseben poklic (npr .poklicni voznik), lahko to dela praktično vsakdo in je konkurenca med delavci neomejena. Zato so vozniki brezpravni, ne upajo javno dajati pripomb (imeli so sicer anonimno akcijo, ko so proteste zapisali in liste zataknili za brisalce kombijev ponoči, skrivaj). Poleg tega gre še za eno zakonodajno luknjo, pri vožnji osmih potnikov v kombiju ni nobenih omejitev, koliko mora voznik počivati med vožnjo. Pri avtobusu je to povsem drugače, tam je počitek predpisan na vsake štiri ure. Mnogi vozniki v Goopti gredo ponoči na pot, pripeljejo potnike v Genovo in se vrnejo takoj nazaj z novimi potniki, počitka ni skoraj nič. Nihče ne ve, kdo bi odgovarjal, če bi prišlo do nesreče zaradi preutrujenega voznika. Ljudje potrebujejo denar in pristanejo na vsakršne pogoje dela, če se kdo pritoži, ga z lahkoto odstranijo in dajo delo drugim, poslušnim, bolj finančno odvisnim. Vozniki se praviloma, razen zelo redkih izjem, pritožijo šele, ko najdejo drugo delo. Nekateri ne sprejmejo takih pogojev, potem zelo redko dobijo delo, počasi sami odnehajo.Če upoštevamo ti dve dejstvi, podjetje organizira delo tako, da ima minimalne stroške prevoza, kar gre predvsem na škodo varnosti voznika in potnikov. Nekateri mlajši vozniki so opravili tudi preko 300 ur mesečno. To pa pomeni neprespanost, vožnjo brez počitka in ogroženo varnost potnikov. Dispečerska služba v takem podjetju bi morala imeti zelo stroga in zapisana pravila, ki bi onemogočala preobremenjenost voznika, čeprav bi to zvišalo stroške dela (dva voznika na dolgo pot in podobno). Pri ideji o takih prevozih so na nek način kopirali (prenesli) idejo nizkocenovnih letalskih prevoznikov na prav take kombi prevoze potnikov. Ne gre za neko originalno idejo, pač pa zanimiv prenos na drugo področje. Vemo, da so tudi v nizkocenovnem letalskem prevozu pripombe osebja zaradi izkoriščanja. Na srečo vseh pa je varnost letalskih poletov vendarle podrejena nekim pravilom. Take varnostne omejitev bi moral Goopti šele sprejeti in uresničiti, da bi bil lahko dobro podjetje. Do takrat pa je to promocija izkoriščanja in nič drugega."

Drugič. Promoviramo poslovni model bega iz delovne zakonodaje? Primer zaposlitvenega portala MojeDelo.com.

V zgoraj omenjeni oddaji Tarča je nastopil tudi predstavnik zaposlitvenega portala MojeDelo.com. Zanimivo, da si lahko na tem portalu lahko najdemo tudi naslednjo »zaposlitveno ponudbo«:

Zastopnik na terenu m/ž - eden do dva sodelavca (Štajerska): (…) Zaželeni so kandidati s svojim s.p.-jem oziroma oblika zaposlitve po dogovoru (s.p., določen čas, pogodbeno delo..).

Naj spomnimo na 1. člen Slovenskega oglaševalskega kodeksa, kjer je med drugim zapisano naslednje: Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi bilo v nasprotju z obstoječo zakonodajo, niti izpuščati česa, kar zakon izrecno zahteva. Prav tako ne sme spodbujati ali odobravati kršitve zakonov. In ko smo že pri tem: Inšpektorat RS za delo je v letu 2013 ugotovil zaznan porast sklepanja pogodb civilnega prava v primeru elementov delovnega razmerja, ugotovljena 201 kršitev te vrste (visok porast teh kršitev v primerjavi z letom 2012, ko so jih inšpektorji ugotovili 121).

P.S. Na istem spletnem portalu MojeDelo.com najdemo tudi zaposlitveni oglas podjetja Hiperion group d.o.o., ki išče Vodjo spletnega marketinga z zaposlitvenim oglasom, ki se začne na naslednji način: Si pripravljen/a na 30 let stresa? Spiš manj kot eno uro dnevno?

Vsak dodaten komentar odveč…

Torej? Ali bomo nagrajevali in promovirali beg oziroma izogibanje delovne zakonodaje? Ali bomo dovoljevali oglaševanje le-tega? Ali pač ustrezno ukrepali? Odgovor prepuščam delodajalskim organizacijam, ki podeljujejo različne nagrade takšnim in drugačnim podjetnikom ter pristojnim institucijam.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.