Damjana Kolar

 |  Kultura

Pilon v prvi svetovni vojni

Pogled skozi lino na Lipeck, 1917

Pogled skozi lino na Lipeck, 1917

V Pilonovi galeriji Ajdovščina bo od 19. decembra 2014 do 1. februarja 2015 na ogled študijsko-dokumentarna razstava Pilon v prvi svetovni vojni, ki je nastala v sodelovanju z Goriškim muzejem. Na ogled bodo risbe, akvareli in ilustracije, ki jih je Veno Pilon ustvaril na fronti in v ruskem ujetništvu, razstavo pa dopolnjuje korespondenca med Venom Pilonom in Stanom Kosovelom, bratom kraškega poeta Srečka Kosovela.

Pilonova galerija se z razstavo pridružuje številnim slovenskim in tujim muzejem, ki letos obeležujejo stoto obletnico začetka 1. svetovne vojne. Razstava osvetljuje začetno in zelo kratko obdobje Pilonovega ustvarjanja, ki pa ni bilo nič manj kreativno kot preostali del njegovega življenja. Ohranjene risbe s fronte in akvareli iz ruskega ujetništva pričajo o njegovi izjemni ustvarjalni moči, ki kljub velikemu pomanjkanju in grozotam vojne, ni nikoli usahnila.

Večino razstavljenih del, med katerimi so posamezne risbe in akvareli javnosti na ogled prvič, hranijo v Pilonovi galeriji. Pilonov sin Dominique in njegova družina so za razstavo prispevali devet ruskih akvarelov (originali bodo na ogled le v času obiska Dominiqua Pilona 19. in 20. decembra, pozneje pa jih bodo nadomestili z reprodukcijami). Dva akvarela hranijo v ljubljanski Moderni galeriji, dva pa sta last zbiralca dr. Vanje Lokarja iz Trsta.

Prvi del razstavnega projekta, ki ga je pripravila kustosinja Nataša Kovšca, obravnava Pilonove risbe s fronte in tista likovna dela, ki jih lahko vsebinsko povežemo z začetkom prve svetovne vojne. Pilon je namreč že pred mobilizacijo v avsto-ogrsko vojsko ustvaril nekaj risb s svinčnikom in tušem, ki jih preveva izrazito pesimistično vzdušje. Razstavljene risbe so nastale v specifičnih vojnih razmerah, v hudem pomanjkanju, na majhnih kosih papirja in s preprostim risalnim priborom, a prav zato se zdi, da utelešajo Pilonovo primarno življenjsko moč, njegovo neuničljivo voljo po preživetju.

Drugi sklop razstave, katerega avtorica je Tanja Cigoj, predstavlja Pilonovo ustvarjanje v ruskem ujetništvu. Spomladi leta 1917 je dvajsetletnega Pilona, skupaj z drugimi vojnimi ujetniki, vlak izkrcal v Lipecku, malem ruskem letoviškem mestu, kjer je doživel in preživel boljševiško revolucijo ter konec vojne. "Neprenehoma sem tičal pri oknu, risal in akvareliral na eni strani ljudski vrvež, na drugi pa brezmejno daljo v večni igri letnih časov, oblakov in sonca."

Originalna pisma s fronte, ki jih je Veno Pilon pošiljal prijatelju Stanu Kosovelu, so na ogled na razstavi Pišem ti na različne naslove... v Goriškem muzeju. V Pilonovi galeriji je razstavljenih le nekaj reprodukcij pisem in dopisnic, medtem ko je v razstavnem katalogu objavljen prepis celotne korespondence, ki obsega 28 pisem in dopisnic.