IGOR MEKINA

 |  Svet

Ruski Airbus najverjetneje tarča »eksplozivne naprave«

Britanska vlada je sporočila, da je prišla do sklepa, da je bilo rusko letalo Aurbus A321, ki je 31. oktobra strmoglavilo na Sinajskem polotoku z 224 potniki in člani posadke na krovu, najverjetneje tarča »eksplozivne naprave«. Prav zato je vlada sklenila prekiniti vse polete britanskih letal z britanskega letovišča. »Prišli smo do sklepa, da obstaja velika verjetnost, da je strmoglavljenje letala povzročila eksplozivna naprava na krovu letala … Zato sedaj priporočamo prekinitev vseh poletov preko letališča Šarm el Šejk, z izjemo nujnih. To pomeni, da odslej letala ne bodo več letela do Šarm el Šejka«, je dejal Philip Hammond, britanski sekretar za zunanje in zadeve držav Commonwealtha takoj po zasedanju kriznega odbora, ki ga je vodil predsednik britanske vlade David Cameron.

Podobno so ravnale tudi irske letalske oblasti, ki so od operaterjev zahtevale ustavitev vseh poletov proti Šarm el Šejku, ter Thomson Airways, največji čarterski prevoznik na svetu. Potnike, ki niso uspeli oditi iz Egipta, pa so že namestili v hotele.

Britanski premier David Cameron naj bi se o nesreči ruskega letala pogovarjal tudi z egiptovskim predsednikom Abdelom Fatahom el Sisijem. Oba naj bi se strinjala, da je pomembno »ne prejudicirati preiskave«, toda kljub nejasnim razlogom za nesrečo »zagotoviti najvišjo stopnjo varnosti na letališču Šarm el Šejk.« V nesreči, ki velja za najhujšo letalsko nesrečo v zgodovini ruskega letalstva, je umrlo vseh 224 ljudi na krovu letala, ki je bilo na poti v Sankt Peterburg.

Polete iz Šarm el Šejka v Veliko Britanijo so ustavili preventivno, da bi britanski strokovnjaki lahko preučili varnostne ukrepe na letališču v Šarm el Šejku. Vlada je tudi opozorila britanske turiste v Šarm el Šejku, naj se javijo turističnim operaterjem, in jim svetovala previdnost. V Egiptu je trenutno okoli dva tisoč britanskih turistov. Egiptovske oblasti so pred tem sporočile, da so pridobile informacije z obeh črnih skrinjic ponesrečenega letala, tako z zapisovalnika podatkov o letu, kot z zapisovalnika glasov v pilotski kabini. Kot je povedal pristojni minister Mohamed Hosam Kamal, bodo te podatke zdaj podrobno preučili.

Po ocenah ameriških obveščevalnih služb je bomba, ki naj bi jo na letalu, najverjetneje v predelu za prtljago, namestila lokalna skupina Islamske države, »najverjetnejši« razlog za nesrečo letala. Istočasno pa tako ruske oblasti kot Egipt nimajo veliko razlogov za to, da bi prevladala ocena o bombnem napadu na letalo. V primeru Rusije bi domača javnost bombni napad lahko videla kot posledico ruske intervencije v Siriji, v primeru Egipta pa bi bombni napad na letalo dokazal ne le slabo varnost na letališču Šarm el Šejk, pač pa bi odgovornost za to padla tudi na pleča egiptovskega predsednika, ki je seveda največja tarča skrajnih islamistov v Egiptu in regiji. Egiptovski predsednik je zato že dejal, da so špekulacije o tem, da naj bi bombo podtaknila Islamska država ,»napačna propaganda« katere namen je škodovati podobi Egipta, nekateri egiptovski časniki pa so objavili ocene egiptovskih virov o tem, da naj bi na letalu »eksplodiral motor.«

Viri blizu preiskovalcem so sporočili, da da bi bil vzrok strmoglavljenja eksplozija, vendar še ni povsem jasno, ali gre za eksplozijo bombe ali goriva. Piloti niso poslali nobenega poziva za pomoč, eksplozija pa naj bi bila velika in bi lahko ustavila oba motorja. Odgovornost za napad je sicer medtem že prevzela lokalna skupina Islamske države, eden od rusko govorečih islamistov pa se je v videosporočilu zahvalil »bratom na Sinaju«, ker so »sestrelili rusko letalo« kot odgovor na rusko intervencijo v Siriji. V Moskvi in Kairu so zatrdili, da se to »verjetno« ni zgodilo, predvsem zato, ker teroristi nimajo raket, s katerimi bi lahko dosegli potniška letala na višini okoli devetih kilometrov.

Ruski Life News zatrjuje, da je dobil podatke forenzičnih preiskav, na podlagi katerih je mogoče sklepati, da so potniki, ki so sedeli v repu letala »umrli zaradi poškodb zaradi eksplozije«, saj so opekline pokrivale več kot 90 odstotkov njihovega telesa, zadeli pa naj bi jih tudi koščki kovine in lupine letala. Egiptovski zdravnik, ki si je ogledal trupla, je prav tako potrdil, da se je na letalu še pred padcem zgodila »močna eksplozija«, to pa naj bi potrjevale tudi poškodbe. Vendar so ruski in egiptovski strokovnjaki zatrdili, da niso našli nobenih takšnih znakov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.