Damjana Kolar

 |  Kultura

Radikalna različica Macbetha

© Nicky Newman

V okviru festivala Shakespeare za vedno bo v Cankarjevem domu v Ljubljani 23. februarja ob 19.30 gostovala gledališka skupina Third World Bunfight iz Južnoafriške republike z radikalno različico Shakespearjeve zgodbe Macbeth v režiji Bretta Baileya, ki jo je Verdi leta 1847 predelal v opero. Kot pravi Bailey je začutil opero o čarovnicah, tiraniji in volji do oblasti kot arhitekturni monolit 19. stoletja, "kot kolonialno katedralo, izgubljeno v gozdovih in savanah Srednje Afrike."

Opero Macbeth je zasnoval, oblikoval in režiral južnoafriški režiser svetovnega slovesa Brett Bailey, ki se je na evropskih odrih proslavil s predstavami, kot so Exhibit B, Orfeus in Big Dada. Njegove predstave so gostovale po skoraj vseh celinah. "Afriški Rimbaud," kot ga je imenoval eden od kritikov, stare evropske zgodbe cepi na afriška tla. Po ogledu njegovih predstav Medeja, Orfej ali Macbeth se evropski gledalec vpraša, ali ni bilo nemara nasprotno, ali se niso te zgodbe priselile v Evropo iz Afrike?

"V tem radikalnem pogledu na Verdijevega Macbetha je Shakespearjeva zgodba o pohlepu, tiraniji in kesanju umeščena v vzhodne province DR Kongo, med vojne in brezvestno izkoriščanje, ki so razdejali ta neznatni del sveta. Brezkončni spopadi so se razplamteli zaradi lakomnih multinacionalk ter skorumpiranih regionalnih oblasti in generalov, ki hlepijo po dobičkonosnih naravnih virih. Kot se to rado dogaja v številnih kotičkih "sveta v razvoju," se nihče preveč ne zmeni za pokole in brezup na koncu oskrbovalne verige. Čeprav je bilo v zadnjih dvajsetih letih v vzhodni DR Kongo več smrtnih žrtev kot v katerem koli spopadu po drugi svetovni vojni, so globalni mediji o krizi le bežno poročali. Na ozadju pretkanih dvoličnih iger multinacionalk, etničnih spopadov, brezobzirne milice, "krvavih rudnin" in svetlečih se kitajskih izdelkov kongovski vojaški vodja general Macbeth in njegova častihlepna žena umorita vladarja ter v prisvojeni provinci sprožita krvoločno nasilje," pravi režiser.

Priredba Verdijeve glasbe je delo belgijskega skladatelja Fabrizia Cassola, ki ohranja vso specifiko njegove partiture s poudarkom na velikih arijah protagonistov. V operi nastopa deset temnopoltih južnoafriških opernih pevcev in 12-članski orkester No Borders Orchestra pod vodstvom Premila Petrovića. Tragedijo o Macbethu si je Bailey zamislil kot zgodbo v zgodbi gledališke skupine beguncev iz DR Kongo v begunskem taboru. Amaterska skupina naleti na zaboje, polne kostumov, rekvizitov, libretov in starih posnetkov opere Macbeth. Ob brskanju med temi predmeti se jim porodi misel, da bi sami lahko uprozorili Macbetha, saj v njem odkrijejo številne povezave s položajem v svoji domovini, ki jo uničujejo okrutni klanski boji za oblast in prevlado nad z rudniki zlata bogatim ozemljem.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.