Igor Mekina

 |  Svet

Hrvaška ostala brez vojnega letalstva

Po razkritju hrvaškega Jutarnjega lista vse bolj kaže, da je Hrvaška očitno ostala – brez svojega vojnega letalstva. Kar 21 milijonov dolarjev vreden remont in nakup novih petih MiG-ov 21 v Ukrajini je bil namreč izpeljan tako, da so vsa omenjena vojaška letala praktično neuporabna. Strokovnjaki opozarjajo, da je v ozadju morda tudi korupcija, vsekakor pa je očitno, da je zaradi kršitev pogodbenih obveznosti ukrajinskih partnerjev hrvaškega obrambnega ministrstva hrvaško vojno letalstvo praktično preko noči ostalo brez svojih lovcev. Ruska televizija RT o tem poroča pod naslovom »Frankensteinska letala – hrvaški MiG-i 21 kupljeni v Ukrajini so sestavljeni iz starih delov in nesposobni letenja.«

Hrvaški organi so že sprožili preiskavo v Ministrstvu za obrambo zaradi pogodbe o servisiranju in nakupu sicer zastarelih lovcev MiG-21 ruske proizvodnje v Ukrajini. Takoj potem, ko je Hrvaška plačala 21 milijonov dolarjev za omenjen nakup in servis, so se namreč začele težave.

»Kupljena« letala namreč nikoli sploh niso poletela, pač pa so hrvaškim predstavnikom ukrajinski partnerji na letališču najprej kot »njihove« pokazali jemenske MiG-e, nato pa so popravljene in dokupljene »hrvaške« MiG-e poslali v Hrvaško razstavljene, v tovornjakih. Najverjetneje zato, ker sploh ne bi uspeli poleteti z njimi. Hrvaški piloti po nakupu in »remontu« tudi niso mogli poleteti z »novimi« in »obnovljenimi« letali, saj so se v Ukrajini izgovarjali ali na slabo vreme, na nevarnost preletov čez civilna območja ali pa na »vojne razmere«. Kmalu se je pokazalo, da so letala sestavljena kakor »lego kocke« iz različnih rabljenih delov. Krila so bila na primer iz Alžirije, trupi letal iz Bolgarije in podobno. Serijske številke so bile ponarejene. Trupi letal so najverjetneje prišli iz »črnega trga«, saj bi morali biti uničeni. Rezervoarji za gorivo imajo še vedno oznake ZSSR, kar pomeni, da so še iz časov Sovjetske zveze in tako stari, da iz njih lahko izteka gorivo. In prav to se na hrvaških vojnih letalih tudi dogaja. Letalom odpoveduje hidravlika, zato ne morejo izvleči koles ob pristankih.

»Nekdo nam je podtaknil letala za samomorilce,« kritizirajo v Jutarnjem listu. V Hrvaški je nato eden od »popravljenih« MiG-ov doživel izpad delovanja motorja v trenutku, ko je bil na višini 13 kilometrov, za vsa letala pa so kmalu ugotovili, da imajo nameščeno samo staro sovjetsko opremo, ki ni kompatibilna s standardi zveze NATO in nima sistemov za razlikovanje sovražnikov od prijateljev (IFF) ki je sicer nujna a za opravljanje kakršnihkoli nalog v okviru zveze NATO. Hrvaški Jutarnji list zato sklepa, da je »hrvaško vojaško letalstvo uničeno.«

Nekdanji obrambni minister Ante Kotromanović, ki je bil na položaju, ko je bil podpisan sporni sporazum z Ukrajino leta 2013, pa zagotavlja, da je po krivici »obtožen, kot da sem delal v korist Ukrajine« ter da »se bo ustrelil«, če se bo pokazalo, da je bilo s pogodbo karkoli narobe. Kakorkoli že, pet od dvanajstih hrvaških MiG-ov je zaradi te afere že na tleh, ostalih sedem pa leti samo zato, da se ne bi kršili standardi zveze NATO. Vojno letalstvo ima tako na voljo samo tri bolj ali manj za letenje primerna letala. Celotne eskadrilje Hrvaška ne more prizemljiti že zato, ker bi v tem primeru nadzor njenega zračnega prostora morala prevzeti kakšna druga članica zveze NATO – podobno kot ima to urejeno Slovenija.

Jutarnji list sedaj opozarja, da je zelo zanimivo, da inšpektorat ministrstva za obrambo nikoli ni naredil nobene preiskave remonta, čeprav je tedanji minister za obrambo moral že leta 2014 pojasnjevati, kako je bil izveden remont in so bile že tedaj izrečene prve obtožbe o korupciji. Na čelu inšpektorata pa je bil general Mirko Šundov, današnji načelnik glavnega štaba Hrvaške vojske. Dodaten problem je dejstvo, da je vojaška obveščevalna služba dolžna pošiljati svoja poročila samo ministru za obrambo, ne pa tudi načelniku generalštaba. Zato direktor vojaške obveščevalne službe sam ocenjuje, kaj je pomembnega za vojsko in kaj ne. »To so pravi carji! Tako prevarati neko državo, ji s servisa namesto moderniziranih letal vrniti razbitine, kaj takega se res ne more zgoditi nikjer drugje. Morda v risankah , v kakšnem scenariju 'Samo bedaki in konji' ali parodiji na serijo o Oceanovi ekipi. Še otrok bi opravil boljši šoping,«je v Jutarnjem listu zapisal Boris Vlašić.