Igor Mekina

 |  Svet

Najdražji projekt v zgodovini ameriškega obrambnega ministrstva

Letala F35

Letala F35
© WikiCommons

Ameriški proizvajalec letal ter največji proizvajalec orožja na svetu Lockheed Martin si je pravkar zagotovil 1,3 milijarde dolarjev vredno pogodbo za izdelavo 11 letal F-35 »Joint Strike Fighter.« Med njimi bo šest letal, ki bodo izdelana za marince, štiri za mornarico, tri pa za ameriške kopenske zračne sile. Letalo F-35 naj bi bilo nekakšno »vsestransko« letalo, ki naj bi nadomestilo več drugih specializiranih vrst letal. Celoten program predstavlja najbolj drag projekt v zgodovini ameriškega obrambnega ministrstva, saj naj bi izdelava vseh letal stala že več kot 379 milijard dolarjev za okoli 2457 letal – kar je zaradi visoke cene že triodstotno zmanjšanje glede na načrtovano število letal. Po letalih F-35A naj bi v podjetju leta 2018 in 2019 pričeli izdelovati tudi letala z oznako F-35C.

Kljub temu pa se kritike na račun tega projekta v ZDA kar vrstijo. Ameriški senator John McCain je projekt izdelave letal F-35 označil kot »škandal in tragedijo glede na ceno, datume izdelave in zmogljivosti«, saj so v okviru tega programa doslej izdelali le 179 od predvidenih 1013 letal. Izdelava te vrste letala ima zelo dolgo in nesrečno zgodovino, ki so jo obremenili vse višji stroški in spremembe v projektu. Glede na to da je cena letala dosegla že skoraj 400 milijard dolarjev to namreč pomeni, da se je cena letal med projektom celo podvojila. John McCain, republikanec iz Arizone, ki ima tudi sam vojaške izkušnje iz vietnamske vojne in je zasedal visoke položaje v administraciji Georga Busha je projekt izdelave letal označil celo kot »sramotnega«, saj bi moralo biti obljubljenih 1013 letal izdelanih že v letu 2016, samo 179 narejenih pa je seveda bistveno pod to številko.

McCain je ob tem dejal, da omenjena zamuda pomeni, da bodo zadnja letala F-35 »izdelana leta 2040« in da glede na to, da tudi Kitajska in Rusija vlagata velika sredstva v razvoj sodobnih letal »ne more doumeti, kako naj bi ta strategija sploh imela kakšen smisel.« Te komentarje je McCain izrekel ob vodenju senatnega odbora za oborožene sile prav v zvezi s projektom izdelave letal F-35. V svojih pojasnilih je general Christopher Bogdan, ki je odgovoren za omenjeni program dejal, da je bila izdelava letal res »nekoliko počasnejša«, kot bi morala biti, vendar je branil sedanji status razvoja letala in dejal, da »je prepričan, da se sedanja tveganja in težave lahko premagajo v prihodnje« ter da bodo v prihodnje tako »dosegli popolno bojno sposobnost F-35.« Kljub temu pa je tudi general Bogdan priznal, da bo izdelava kopenske različice letala odložena za nadaljnjih 60 dni in ne bo operativna še najmanj do 16 oktobra letos.

Letalo se sooča tudi z celo vrsto tehničnih težav. Kot smo že poročali, najmodernejše vojaško letalo na svetu ne bo moglo uporabljati svojega večcevnega topa vse do leta 2019, ko bo na voljo prvi računalniški program za njegovo uporabo. Tudi po pričetku svoje uporabe še vsaj do leta 2019 ne bo moglo uporabljati svojega 25 milimetrskega topa. Razlog – šele leta 2019 bo namreč na voljo programska oprema za upravljanje s topom. Programski paket »Block 3F« je namreč naročen za leto 2019, čeprav ob vseh zamudah pri razvoju tega letala ni izključeno, da tudi pri tem naročilu ne bo prišlo do kakšne nove zamude.

Letalo zaradi svoje posebne konstrukcije, pri kateri lastno gorivo letalu služi kot »hladilnik« prav tako ne more poleteti, če je njegovo gorivo pretoplo. Za letalo, ki naj bi bilo namenjeno delovanju v vseh vremenskih pogojih in pogosto tudi na zelo toplem Bližnjem vzhodu, je to seveda precej resen problem. Še bolj nenavadna pa je rešitev tega problema, kot so si jo zamislili oskrbniki letal - vozila z gorivom so namreč v nekaterih oporiščih namesto z maskirnimi, vojaškimi barvami, prebarvali z belo barvo in na ta način uspeli za nekaj usodnih stopinj zmanjšati temperaturo goriva.

Vendar tudi to ni idealna rešitev, kajti belo »označena« vozila z gorivom so seveda zelo dobro vidna in so kot takšna zelo enostavna tarča za nasprotnika. Prevažati se naokoli vojaškega območja v belih vozilih namreč ni najbolj varno. Ameriška vojska si je v začetku zamislila, da ta specifičen problem reši tako, da povsod, kjer imajo cisterne, za njih zgradijo tudi posebne nadstreške oziroma garaže, v katerih bi lahko gorivo ostalo dovolj hladno. Vendar pa obstajajo situacije, ko to ne bo uresničljiva rešitev.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.