Petja Grafenauer

 |  Kultura

Vse o Janezu Janši

© Katra Petriček

Ob podpori ljubljanske mestne občine in ministrstva za kulturo so trije izmed najvidnejših slovenskih umetnikov sodobnega časa, Janez Janša, Janez Janša in Janez Janša, pripravili samostojno razstavo in zanjo uporabili nenavaden material: 300 personaliziranih plačilnih kartic, ki jih izdeluje Nova Ljubljanska banka.

Janez Janša je ime, ki so ga trije slovenski umetniki začeli uporabljati leta 2007. V svojem delu ne ločujejo med življenjem, umetniško prakso, teoretsko refleksijo in političnim delovanjem. S produkcijami in akcijami so že deseto leto umetnostna potrojitev politika Janeza Janše, za katerega Wikipedija pove, da je »živahna in bojevita javna osebnost, ki sproža ostre dvovrednostne odzive, kritični odzivi pa pogosto presegajo politične ocene in se dotikajo osebnostnih lastnosti Janeza Janše«.

V praznem galerijskem prostoru KC Tobačna, le streljaj od urada, kjer Ljubljančanom izdajo osebno izkaznico, nas pričakajo le tri podobe. Razstavljena umetnina je portret, ena od glavnih umetniških tem zadnjih stoletij. Trije portreti v galeriji so podobe sodobnega časa: na ogled so osebne izkaznice vsakega od treh Janš v nadnaravni velikosti in vsaka je sestavljena iz stotih plačilnih kartic.

Od leta 2013 je bilo po svetu mogoče naročati plačilne kartice s personaliziranimi motivi. Kmalu je zamisel, da bi uporabnik, po besedah bančnikov, »postal 'partner pri oblikovanju', kar ustvari občutek zvestobe in poveča naklonjenost«, posnela tudi Nova Ljubljanska banka in že smo na plačilnih karticah za borih 8,20 evra videvali pasje ljubljenčke, sončne zahode, družinske posnetke … vse tisto, česar, kot so oglaševali pri Mastercardu, z denarjem ni mogoče kupiti, saj je 'neprecenljivo'.

Umetniki so bančno ponudbo, ki spodbuja ustvarjalnost, vzeli skrajno resno in banka je postala umetnica, odgovorna za videz škrbastega triptiha. Janše so si ime projekta izposodili pri prvi plačilni kartici, ki je omogočila personalizacijo: Vse o tebi (All About U). Februarja 2015 so najprej desetkratno povečali podobo svojih osebnih izkaznic in jo takoj nato razdelili na sto delov. Vsak izmed njih je postal podoba za posamezno personalizirano kartico Visa®, Maestro® in MasterCard®, ki so jih vsak teden naročali pri NLB. Vsako prošnjo so skrbno pregledali bančni uslužbenci in jo lahko sprejeli ali zavrnili. Janše so prostovoljno personalizirali kartice, Nova Ljubljanska banka pa je postala prostovoljna udeleženka umetniškega projekta.

Večina Janezov Janš (v Sloveniji je oseb s tem imenom 12) dobro razume povezavo med kapitalom in državo, prav tako so jim jasni pomeni državnih simbolov. Toda politik Janez Janša na Poljanah pri Škofji Loki za potrebe proslave poseka ozeleneli grič, da bi nanj postavil monumentalno slovensko zastavo, torej je njegovo delo nekakšen prežvečeni land art, umetniki Janše pa kažejo resnične simbole današnje posameznikove identitete. Določajo nas naše osebne finance in državno dodeljena identiteta, to pa prav tako naddoloča in usmerja kapital.

© Katra Petriček

Čeprav je Vse o tebi ready-made, umetniška oblika z začetka 20. stoletja, je ta ready-made osvežen. Umetniki se, drugače od politikov, pač spoznajo na umetniške posle. Lev Kreft, ki je za projekt priskrbel odličen kontekstualni okvir in analizo, je opozoril na dve dejstvi, zaradi katerih je Vse o tebi kot umetniško delo res aktualno: Vse o tebi je umetniško delo, ki je hkrati še vedno uporabno v realnem svetu – zadnja kartica vsakega avtoportreta je delujoča plačilna kartica, prejšnje pa so nehale veljati vsakič, ko je bila naročena nova. Vse o tebi ni le portret, ampak časovni proces, saj bo tudi zadnja v ciklu plačilnih kartic uporabna le do izteka roka veljavnosti na njej in potem bo Vse o tebi le še mrtev objekt.

NLB je tista, ki določi, kdaj se bo začela nova faza in kdaj bo končno prišla tudi smrt umetnine. NLB je tista, ki sprejme ali zavrne podobo. NLB je tista, ki pobere kulturna sredstva občine in države, da podobo ustvari. Tako kot Janše je tudi NLB umetnica, a kakor politik Janez Janša tudi ona podobo zlorabi, da bi z njo nekaj dosegla.

Monumentalna zastava, ki vihra nad Poljanami, je estetsko delo, ki v umetnostnem smislu nima nikakršne vrednosti, saj je davno preživeto. Podoba ob proslavi v veliko skromnejši izvedbi ponavlja čase Leni Riefenstahl in si želi zbuditi občutke moči, lepote in ideologije 'blutundboden', žrtev teh enoznačnih sporočil pa je izsekani zeleni grič.

Personalizirana bančna kartica ni nujno estetska, zato pa je toliko bolj relacijska, ker govori o svoji aktualnosti v svetu umetnosti. Leta 1992 je v New Yorku svetovno znani umetnik Rirkrit Tiravanija namesto razstave za obiskovalce galerije pripravil večerjo in s ponujenim karijem izbrisal razliko med umetnikom, umetnino, gledalcem in galerijskimi delavci. Banka namesto večerje za navidezno zmanjševanje razlike med sabo in komitentom uporabi personalizirano kartico. Vsakič, ko pogledamo ljubo podobo na mastercardu, smo bliže trenutku, ko bomo vzljubili mastercard in pozabili na vedno večji minus na računu, na realno vrednost kartice. Žrtev sporočila je naša denarnica.

V KC Tobačna 001 je podoba osebne izkaznice vsakega Janeza Janše sestavljena iz sto personaliziranih bančnih kartic. Drugače od zastave in personalizirane bančne kartice same ničesar ne skriva in ne terja žrtev. Je točno to, kar je: »avtoportret državljana«, pri čemer je Janšam kot ogledalo rabila podoba, kakršno si je o vsakem od nas ustvarila Republika Slovenija.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.