Damjana Kolar

 |  Kultura

Antropološka študija sodobne Poljske

Na rednem sporedu Kinodvora bo od 22. avgusta dalje na ogled film Telo, poljske režiserke Małgorzate Szumowske, ki je prejel srebrnega medveda za najboljšo režijo na lanskem Berlinalu. Tragikomična psihološka drama preplete usode treh posameznikov - mrliškega oglednika, njegove hčerke, ki se spopada z anoreksijo in njene terapevtke – ter tri raznolike poglede na vprašanja telesa in duha. 

Mrliški oglednik Janusz in njegova hčerka Olga se vsak po svoje, bolj ali manj neuspešno, soočata z izgubo Olgine matere. Janusz z otopelostjo in cinizmom sledi svoji dnevni delovni rutini, medtem ko ima Olga vse večje težave z anoreksijo, prevevajo pa jo tudi samomorilne misli. Ko dekle zaradi motenj hranjenja pristane v bolnišnici, se v družinsko dinamiko vmeša psihoterapevtka Anna, ki je pred leti izgubila otroka, zdaj pa prakticira posebne oblike zdravljenja. Osamljena ženska, ki si majhno stanovanje v stolpnici deli z velikim pasjim prijateljem, pa ima še en dar - lahko komunicira z umrlimi. "Zgodbe treh likov s popolnoma različnimi pogledi na izgubo trčijo v filmu Telo, ki ga čudaški humor in nasprotujoči si pogledi na svet spreminjajo v skorajda kubistično absurdno komedijo. Kot antropološka študija sodobne Poljske film razkriva deželo navzkrižnih samopodob, razpeto med udobja sodobnosti in miselnost starega sveta," je zapisal Peter Debruge za Variety.

"Hotela sem posneti film o anoreksiji. Dolgo sem razmišljala o njem, potem pa zamisel opustila, saj se mi je zdela tema preveč hermetična in zaprta, da bi dosegla občinstvo. Toda zgodba o Olginem značaju in dejstvo, da telesu pripisujemo mnogo raznolikih pomenov, sta še vedno burila moje misli. Telo – fizično, astralno, mrtvo – lahko obravnavamo kot predmet, lahko ga obožujemo ali sovražimo. Zgodba se odvija na Poljskem v današnjem času, čeprav se na prvi pogled zdi, kot bi se dogajala pred dvajsetimi leti. In to je nekaj, kar sem hotela pokazati. Le streljaj od novih, trendovskih trgovin z organsko hrano živijo ljudje natanko tako, kot so živeli v 90. letih. Poljska običajnih ljudi ni tako 'fotogenična', in to so tisti ljudje, ki jih želim prikazati. Tisti, ki zaslužijo manj od povprečne plače in jih od hipsterskih barov v njihovi soseski loči globok prepad. Na tisoče jih je. Danes, četrt stoletja po padcu komunizma, se v deželi, ki se iz dneva v dan spreminja, kjer Cerkev nima več tako močnega vpliva na politiko, ljudje določene generacije preprosto počutijo izgubljene," pravi režiserka in scenaristka filma.

Małgorzata Szumowska (1973) je po končanem študiju na sloviti filmski šoli v Lodžu sprva snemala kratke in dokumentarne filme, nato pa leta 2000 režirala celovečerni igrani prvenec Srečni človek, ki ji je prinesel nominacijo Evropske filmske akademije. Za film 33 prizorov iz življenja je leta 2008 prejela srebrnega leoparda na festivalu v Locarnu. Igrana celovečerca Ono (2004) in Elles (2011), drama o študentski prostituciji z Juliette Binoche v glavni vlogi, sta bila na festivalu v Berlinu prikazana v sekciji Panorama. V tekmovalni program se je tam uvrstil film V imenu … (2013). 

S4kvT3Gfpc4

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.