• Petja Grafenauer

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura

    Trst je širil obzorja slovenske likovne umetnosti

    Slovenija ni nikdar imela le ene prestolnice kulture. Poleg Ljubljane je bil v petdesetih letih pomemben vsaj še Trst. O slovenskih slikarjih v največjem slovenskem mestu v prvi polovici 20. stoletja je magistrsko nalogo spisal Vid Lenardin in jo ob pomoči Nine Pirnat Spahić in Petra Krečiča v Cankarjevem domu sestavil v razstavo Razprta obzorja. Z njo se je Ljubljana vsaj nekoliko oddolžila slovenskim tržaškim umetnikom, saj njihove skupinske razstave nismo videli, vse odkar smo bitko za Trst z Italijo izgubili, enega izmed njih pa smo iz mesta pospremili celo s policijo.

  • 30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura

    Partnerska razstava v Trstu

    Od 21. aprila do 15. junija bo v tržaškem Salone degli Incanti (nekdanja Pescheria) potekala velika partnerska razstava Umetnost 20. stoletja med Italijo in Slovenijo. Razstavljena dela so last družbe KB1909 iz Gorice, približno 40 del pa je pred nedavnim odkupila italijanska banka Montepaschi di Siena in jih za nedoločen čas posodila družbi KB1909. Poleg teh so na razstavi predstavljena še druga dela, katerih lastniki so slovenske institucije iz zamejstva. Nekatera dela bodo prvič javno predstavljena.

  • Goran Kompoš  |  foto: Borut Peterlin

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura

    Daniel Miller: »Želel sem le sodelovati s kar najboljšimi ustvarjalci.«

    Verjetno bi bila podoba precejšnega dela popularne glasbe danes drugačna, če Daniel Miller konec sedemdesetih let v bendih, ki so glasbo začeli ustvarjati z novimi elektronskimi tehnologijami, ne bi videl njihovega širokega potenciala. Kot založnik in producent je imel pomembno vlogo pri vzponu skupine Depeche Mode, Nicka Cava in njegovih zasedb, skupin Einstürzende Neubauten in Erasure, Diamande Galas, Laibacha, Mobyja, Goldfrappa, Richieja Hawtina in še kopice ustvarjalcev, ki še danes premikajo meje popa, eksperimentalne in plesne glasbe. Millerjeva založba Mute je v dobrih tridesetih letih zrasla v eno največjih in najvplivnejših neodvisnih založb, njeno vizionarstvo pa smo kmalu začutili tudi v Sloveniji. V Ljubljano so Millerja tokrat povabili organizatorji Slovenskega tedna glasbe in ob tej priložnosti je nastal tudi ta pogovor.

  • Damjana Kolar

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura

    Gospoda Glembajevi

    Gledališki režiser Ivica Buljan, rojen na Hrvaškem, v slovenskem gledališkem prostoru deluje že dvajset let. Sprva je v gledališču ustvarjal kot dramaturg, od leta 1995 pa tudi režira. Njegov prvi režiserski podvig je bila konceptualna uprizoritev Ime na koncu jezika Pascala Quignarda v Lutkovnem gledališču Ljubljana, sicer pa so v središču njegovega ustvarjanja modernistični dramatiki in pesniki, kot so Bernard-Marie Koltes, Heiner Müller, Robert Walser, Marina Cvetajeva, Elfriede Jelinek in drugi. Leta 1999 sta skupaj z Robertom Waltlom na ljubljanskem gradu ustanovila tudi lastno gledališče, Mini teater, ki se je leta 2009 preselil v nove prostore na Križevniški ulici.

  • Bernard Nežmah

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Knjiga

    Erik Valenčič: Obleganje Gaze

    Trda knjiga, ki ni v bralni užitek. Princip pisanja je trojen: lastne izkušnje, pogovori s Palestinci in prebiranje knjig ter študij.

  • Matej Bogataj

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Knjiga

    Peter Handke: Še vedno vihar

    Handke se po nebu nad Berlinom in klatenju po ameriških avtocestah vrača h koreninam, na Koroško v čas okoli priključitve Reichu in začetkov upora, najprej koroških Slovencev, potem, po letu 1943, tudi drugih, ko so ugotovili, da brez odpora ne bo avstrijske samostojnosti in suverenosti.

  • Petra Tihole

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Plošča

    Shearwater: Animal Joy

    Ameriški folk rockerji, ki so pred več kakor desetletjem nastali kot stranski projekt dvojice Okkervil River, prihajajo iz Austina, glasbene prestolnice Teksasa. Tokratni nekoliko energičnejši, osmi studijski izdelek so izdali pri seattelski založbi Sub Pop Records in tako za sabo pustili newyorški Matador, s katerim so doživeli preboj na glasbeno sceno. Plošček nakazuje premik iz primitivnih neofolk vod v nekoliko bolj himnične rockovske struge, v višave pa ga popelje ’žvrgolenje’ deškega vokalista Jonathana Meiburga. Razgibane utopične pokrajine mu pomagata ustvarjati tolkalec Thor Harris in basistka Kimberly Burke, ki pa ju ne bo zraven, ko 12. aprila Shearwater pride v ljubljansko Menzo pri koritu.

  • Borka

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Plošča

    Rocket Juice & The Moon: Rocket Juice & The Moon

    Rocket Juice & The Moon je superskupina, a v resnici le na papirju. Res je, da so projekt zagnali Damon Albarn (Blur, Gorillaz), Flea (RHCP) in prvi bobnar afrobeata Tony Allen, ki ima vlogo motorja te zvezdniške druščine. Toda očitno se zadeve niso lotili kaj preveč preračunljivo, saj so se slogovno skoraj uprli vzorcem popa – mezgajo po psihedeličnem afrobeatu, funku in soulu, veliko posnetkov pa sploh nima jasne strukture in se požvižga na refrene. Še več, Albarn večinoma sploh ne poje, ampak vijači sinte, mikrofon pa je prepustil različnim zahodnoafriškim vokalistom in Eryki Badu. Povsem ohlapna skicirka gruvov, ki vsebuje več žmohta kot Allenovi zadnji samostojni projekti. Nenastopaška spacanka fanka.

  • Veljko Njegovan

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Plošča

    Lars Danielsson: Liberetto

    Švedski kontrabasist Lars Danielsson se na plošči pojavi s skoraj popolnoma novo zasedbo in ravno to naredi bistveno razliko med njegovimi zadnjimi studijskimi izdelki in Liberettom: glasba je končno enako pomembna kakor glasbeniki, ki jo igrajo. Liberetto je nadaljevanje njegovega prejšnjega ploščka Tarantulla (2009), saj z mešanico značilne liričnosti, bežno nakazane ritmike in občasnih harmonij trobentača Arva Henriksena ustvarja izrazito mirno razpoloženje, nekoč tipično za skandinavsko jazzovsko tradicijo. Vendar pa izrazita interakcija med glasbeniki, zlasti med Danielssonom in pianistom Tigranom, soavtorjem štirih skladb, napoveduje začetek zanimivega in plodnega sodelovanja.

  • Goran Kompoš

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Plošča

    Žoambo Žoet Workestrao: Soap for Sweatshops

    Dvajset let prisotnosti na glasbenem prizorišču je dolga doba. Domači avantrockovski trojec Žoambo Žoet Workestrao (ŽŽW) se je fluktuaciji, ki jo kroji glasbena industrija, uprl že v svojem statutu, s katerim se je v začetku devetdesetih let postavil v opozicijo. Pa ne tisto, ki jo kakorkoli utesnjujejo estetska izhodišča, pač pa opozicijo, v kateri povsem neobremenjeno in neodvisno od trendov raziskuje svoj široki potencial.

  • Veljko Njegovan  |  foto: Miha Fras

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Dogodki

    Slovenski teden glasbe

    Razmah festivalov, ki se ne ukvarjajo zgolj z nastopi sodelujočih glasbenikov, temveč skušajo obravnavati celoten potek glasbenega posla, vključno s koncertno promocijo glasbenikov, založništvom, odnosi z javnostmi, glasbenim novinarstvom in še številnimi drugimi vidiki, je na slovenskih tleh več kot dobrodošel. Takšni festivali skušajo namreč z različnimi konferencami, debatami in delavnicami izobraziti tako glasbenike kakor občinstvo o osnovnih zakonitostih te dejavnosti in s tem prispevati tudi k boljšemu prodoru slovenskih izvajalcev v tujino.

  • Marcel Štefančič jr.

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Igre lakote – Arena smrti

    Deklici odrežejo jezik, deček dobi nož v hrbet, deklico prestreli puščica, dečku presekajo vrat, deklici zmečkajo glavo, dečka raztrgajo genetsko spremenjeni volkovi in tako dalje – otroci serijsko umirajo v Areni, toda trupla hitro odstranijo, da jih ne bi kdo pojedel. Kajti distopični svet, v katerem se dogajajo Igre lakote, kliče po kanibalizmu.

  • Marcel Štefančič jr.

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Lorax

    Lorax je orjaški globalni hit, animirani 3D spektakel, posnet po enem izmed mnogih bestsellerjev dr. Seussa (Theodor Geisel), priljubljenega pisca otroške literature (Grinch), toda na svoje veliko presenečenje boste ugotovili, da srce tega blockbusterja ni na strani kapitalizma, ali bolje rečeno – Lorax se ne strinja s kapitalizmom. Zakaj ne? Ker so efekti kapitalizma pogubni.

  • Marcel Štefančič jr.

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Pogovoriti se morava o Kevinu

    Film Pogovoriti se morava o Kevinu, posnet po romanu Lionela Shriverja, je film o pokolu – o tipičnem ameriškem pokolu. A la Columbine. Srednješolec pobije srednješolce, svoje sošolce. Kar tako. Kar na lepem. Kar naenkrat. Brez razloga – nerazumljivo in nedoumljivo.

  • 30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Dogodki

    Zlatko Kaučič solo in Kombo, Kino Šiška, Ljubljana

    Za Zlatka Kaučiča, lanskega nagrajenca Prešernovega sklada, je bilo leto 2011 še posebej plodovito: izdal je šest albumov v različnih zasedbah. V okviru tokratnega koncerta na malem odru Kina Šiška bo sprva nastopil sam in predstavil svoj solo tolkalski projekt Emigrants, ki je lani izšel pri priznani londonski založbi Leo Records, v drugem delu pa se bo z novim projektom Zvočni pašniki predstavila njegova Kombo zasedba, sestavljena iz najkvalitetnejših mladih jazz-rock sil, tokrat okrepljena s trobilci.

  • 30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Dogodki

    Supertrash (Supersmet), Galerija Jakopič, Ljubljana

    Pregledna samostojna razstava likovnega umetnika Saša Sedlačka je bila lani prvič prikazana v Koroški galeriji likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu. Gre za njegova dela, ki so nastala v zadnjih desetih letih; med njimi so denimo projekti Piknik na deponiji, Žicar, Urban Avtomat za suho robo, Vesoljske smeti, The Ex, No Lego, Just Do It!, AcDcWc, Veliki izklop, iSmoke2 in drugi, ki kažejo na to, da avtor zmore misliti smeti, ki so ključna tema njegovega opusa. Prav tako reciklaža, uporaba zavrženega, izboljšanje sveta in opozorilo, da na Zahodu nismo edini, ki tlačimo ta planet.

  • 30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Dogodki

    42. teden slovenske drame, Prešernovo gledališče, Kranj

    Že tradicionalni festival slovenske drame, ki se je začel na svetovni dan gledališča, predstavlja pestrost in raznolikost domače produkcije, tokrat po izboru selektorice letošnjega tekmovalnega in spremljevalnega programa Amelie Kraigher. Precej predstav se ukvarja s slovensko zgodovino, kar štiri s pesniki ali poezijo, štiri pa silijo iz gledališkega prostora, zato bodo namesto v gledališču na ogled v zasebnem stanovanju, Stari elektrarni in po različnih lokacijah v Kranju. Med osmimi, ki se bodo potegovale za nagrado, je tudi predstava Janeza Janše Kdo je naslednji? (na fotografiji), ki je nastala v produkciji Zavoda Maska.

  • Stanka Prodnik

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  TV

    Zakonik, laži in prevare

    Človek bi mislil, da se bomo po takšnem razpletu predčasnih volitev navadili na nenehna razočaranja in poraze, a kljub temu, da so nam vrnili Maria in da nam nedeljske večere po novem lahko popestrijo slabi pevci v oddaji X Factor, nam to nedeljo ni bilo do smeha.

  • Saša Eržen

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Hudo

    Črne vatirane palčke

    Bezanje po ušesih z vatiranimi paličkami je rahlo passé, po novem se ušesa čistijo z raznimi raztopinami, sprejčki, tulci in stožci. A japonske kozmetične palčke si vsekakor zaslužijo posebno pozornost in črni pas med vatiranimi palčkami – so tako črne kot visoko učinkovite.

  • Igor Škafar

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Ulica

    Nataša: »Obožujem rumeno, energijo in pomlad.«

  • Vanja Pirc  |  foto: Borut Peterlin

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Portret

    The Miha Artnak

    Miha Artnak je tisti brkati in včasih tudi bradati mladi mož, ki pred svojim imenom že nekaj časa neguje besedo The. Zakaj je izbral ravno angleški določni člen? Gre za samovšečnost? Za modni dodatek? Za samoironijo? Se je s tem morda samoinstitucionaliziral? Interpretacij je neskončno mnogo. Ena ključnih pa je ta, da je njegov The tudi simbol prepričanja, da vsak od nas ni »kar eden«, temveč je »nekdo«. In če je vsak posameznik pomemben že, ko plujemo vsak svojo pot, koliko kreativne, miselne in morda celo revolucionarne energije se lahko nakopiči šele, če vsaj občasno stopimo skupaj. Sploh, če so naše lepilo ideje, ki lahko prinesejo premik na boljše.

  • Klemen Košak

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Politika

    Bodo kar vsi izjeme?

    Mitja Gobec je bil zborovodja od leta 1957, zdaj, ko je upokojenec, pa se večkrat na mesec odpelje v Metliko, Kranj ali kak drug kraj v Sloveniji, kjer je revija ljubiteljskih pevskih zborov, posluša okoli 15 zborov, kako zapojejo pesmi, in jih tudi posname. Nato se odpelje domov in za vsakega od zborov napiše po eno stran komentarja, s katerim jih želi spodbujati, jim svetovati in jih tu in tam popravljati. Skupaj s potnimi stroški od Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti (JSKD) dobi okoli 150 evrov avtorskega honorarja.

  • Tjaša Zajc

    30. 3. 2012  |  Mladina 13  |  Kultura

    Mag. Alenka Pirjevec: "Sporno je, da naj bi dovoljenja za pogodbe po novem dajala vlada. Če pa bodo zahtevali imena, gre za popoln nadzor."

    Predsednica združenja dramskih umetnikov Slovenije