• Petja Grafenauer

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura

    Razstavni plonklistek

    Poletje je čas, ki ga marsikdo ne preživi zgolj na plaži, v hladni senčici in s pivom v rokah, ampak nabaše kovčke, »zavergla« avto, ali pa zajaha InterRail in se odpravi na potovanje. Nekatere pot zanese v velika evropska mesta, kjer jih to poletje čaka obilica zanimivih vizualnoumetnostnih dogodkov.

  • Petra Tihole

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura

    Pika pri piki

    Ilustratorka in oblikovalka Milanka Fabjančič se še dobro spominja, kdaj je prišlo do »kvantnega skoka«, ko je iz ilustratorke, ki čaka na naročila, postala sama svoj naročnik z blagovno znamko Ha Ha!, ki jo sicer ustvarja skupaj z življenjskim partnerjem Miho Pernetom. Zazrla se je v plehnat lonček, v katerem kot strastna zbirateljica starih kosov emajlirane posode včasih hrani celo rože, in ob pogledu nanj jo je prešinilo, da bi na takšnem izdelku kdaj rada videla tudi katerega od svojih motivov ...

  • Bernard Nežmah

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Knjiga

    Paul Fussell: Velika vojna in moderni spomin

    Kako je tekla? Zgodovinski učbeniki nam jo predstavljajo kot spopad velesil, ki je prinesel sekvence spopadov in ofenziv, te pa so za seboj pustile milijone trupel. Drugi aspekt prinašajo vojne dogodivščine, ki so jih kot moderni rapsodi pripovedovali preživeli. Fussell pa si zastavlja vprašanje: kako je bila videti vojna iz jarka? Kaj se je pletlo po glavi vojakom?

  • Matej Bogataj

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Knjiga

    Evald Flisar: Začarani Odisej

    Flisarjeve osebe so pogosto tako ali drugače poškodovane, že od tragikomedije Kaj pa Leonardo? imamo opraviti s paleto likov z afazijo, nevrološkimi poškodbami, funkcionalno kompulzivnostjo in tudi njegov sodobni Odisej, ki doživi med plavanjem deskarja v glavo in to povzroči popolno amnezijo, je eden od prepoznavnih laboratorijskih likov.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film

    Njegov porednež

    Njegov porednež je brutalno bebava komedija, v kateri moškega tiča omenijo tolikokrat, da postane človek – no, moški. In to dobesedno: od ekscesno potrebnega lastnika, serijskega fukača z imenom Rich Johnson (ha!), se namreč loči in zaživi svoje življenje, kar pomeni, da manično pofuka vse, kar zagleda, s prostitutkami vred (tič pač misli le na seks), medtem ko se Johnson – il castrato – utaplja v neznosni impotenci in askezi, kar pomeni, da dobi lekcijo.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film

    Pa ne že spet ti!

    Adam Sandler je samohranilec z nekaj otroki. In glej, no: Drew Barrymore je samohranilka z nekaj otroki. Kakšno naključje! Toda njun uvodni zmenek na slepo se ne konča dobro. Ker pa v romantičnih komedijah ni slepih ulic (niti naključij), se spet – res nehote – srečata v Afriki, kamor na počitnice odpeljeta svoje froce, kar je lepa priložnost, da odkrijejo čare masturbiranja in takih reči.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film

    Joe

    Ko je luč dneva ugledal Joe, so vsi rekli, da je to film, ki je Nicolasa Caga vrnil med žive. Film, ki ga je vrnil v “prave” filme. Film, ki ga je odrešil vseh tistih bednih, idiotskih, avtopilotskih filmov. Film, ki je prekinil urok. Primerjali so ga tudi z Matthewom McConaugheyjem, ki se je po seriji bednih, idiotskih, avtopilotskih filmov vrnil v “prave” filme, toda ta primerjava ni bila najbolj posrečena – Cage se je takoj po Joeju vrnil v bedne, idiotske, avtopilotske filme (Tokarev).

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film

    Mraz v juliju

    Mraz v juliju, postavljen na konec osemdesetih let (videokasete, nobenih mobitelov), je triler, kakršen mora triler biti: strašen. Strašen kot starogrške tragedije. Strašen kot elizabetinske tragedije maščevanja. Strašen kot otroci, ki žrejo svoje starše. Strašen kot očetje, ki žrejo svoje sinove. Strašen kot uboj v samoobrambi.

  • Goran Kompoš

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Plošča

    GusGus: Mexico

    Islandski kolektiv s tretjo ploščo za založbo Kompakt ostaja na tirnicah obeh prejšnjih, pa tudi kakšne še starejše. Svojo formulo »techno popevkarstva« je izpilil do take popolnosti in z njo navdušili dovolj širok krog privržencev, da tehtnejše potrebe po kakšnih korenitejših odmikih pravzaprav niti ni. Če ti je všeč en album, ti bodo vsi. Če ti ni, ti ne bo nobeden. Edina manjša sprememba je bolj songwritersko orientirana podoba novih skladb, za katero so tokrat navdih očitno našli v še vedno priljubljenem romantičnem sintpopu s konca osemdesetih oziroma z začetka devetdesetih let. Pop techno za poležavanje na plaži z nekaj manj izstopajočimi skladbami, kot smo jih bili z GusGusovih plošč vajeni v preteklosti.

  • Borka

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Plošča

    Plastikman: EX

    Izjemnemu pomenu projekta Plastikman prikimamo že ob dejstvu, da nekje v drugi polovici devetdesetih let, ko se je pri nas razbohotila scena rejvanja, večina občestva Richieja Hawtina sploh ni poznala po pravem imenu, ampak preprosto kot Plastikmana. S ploščo EX Hawtin za trenutek obrača hrbet porjaveli tech house ibiški štanci in po dobrih desetih letih oživlja svojega plastičnega paradnega konja, oživlja svoj picajzlasto oblikovani, kisli minimalizem. Album za nostalgike in tiste, ki »mislijo« techno. Album, ki ignorira vse, kar se je v zadnjih petnajstih letih zgodilo na sceni acida in se vleče. Ki zveni zastarelo, a ne retro. Kakor se spodobi za visokokonceptualne projekte, je nastal kot enkratni performans v newyorškem Guggenheimu. Artsi.

  • Veljko Njegovan

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Plošča

    Manic Street Preachers: Futurology

    Velški neodvisni rockerji, ki so vrhunec ustvarjalnosti dosegli že v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, še zmeraj ne mirujejo. Potem ko so lani izdali plošček Rewind the Film, s katerim so si deloma povrnili sloves, ki jim pripada, se po devetih mesecih oglašajo z albumom, na katerem se obračajo k postpunkovskim in krautrockovskim koreninam – pri čemer veliko črpajo iz zapuščine zgodnjega dela skupine Simple Minds in nekaterih nemških krautrockerjev, ne da bi pri tem izgubili prepoznavnost. Čeprav na albumu opazimo tudi nekaj nekonsistentnosti, ga lahko označimo za svojevrsten nov začetek njihove glasbene ustvarjalnosti, k čemur pripomore družbenokritična naravnanost. Sveže.

  • Goran Kompoš

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Plošča

    The Soft Pink Thruth: Why Do the Heathen Rage?

    Od go-go plesalca, zadetega z acidom in z iz riti štrlečo plastično ribo v sanfranciškem gejevskem klubu, do študenta filozofije na Berkeleyju, doktorja renesančne književnosti, ki je doktoriral na Oxfordu, in univerzitetnega profesorja angleščine v Baltimoru. Življenjska pot Drewa Daniela je na prvi pogled videti najmanj kontrastna, če že ne kontradiktorna.

  • Veljko Njegovan  |  foto: Nada Žgank

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Dogodki

    Jazzovska poslastica

    Če je bil Jazz festival Ljubljana, eden naših vidnejših glasbenih festivalov, tistih z najdaljšo tradicijo, lani posvečen delu slovitega Petra Brötzmanna, zaradi česar je v prestolnico prispelo več glasbenikov freejazzovske usmeritve in sodobnih improviziranih godb, je bila letošnja, že petinpetdeseta izdaja festivala usmerjena predvsem v jazzovski klavir in norveški jazz. Slednje ni presenečenje, saj so najvidnejši norveški jazzisti že kakšno desetletje stalnica ljubljanskih odrov.

  • Petra Tihole

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Dogodki

    Grossmannov festival fantastičnega filma in vina, Ljutomer

    Petdnevni festival krikov groze, ki se uradno imenuje Grossmann – Slovenski festival fantastičnega filma in vina, je ameriška revija Movie Maker Magazine lani izbrala med pet najboljših filmskih sci-fi in horror festivalov na svetu. Letos bo že desetič ponudil vrhunske izdelke žanrskega filma. Na ogled bo okoli 30 celovečernih in 40 kratkih filmov z vsega sveta, tudi irska grozljivka stare šole Kanal režiserja Ivana Kavanaugha in španska okultna grozljivka Asmodexia režiserja Marca Carretéa, ki prihaja v goste v Ljutomer. Čakajo vas tudi glasbeni gostje, slovenski pankerji Niet, ameriški psychobilly trio Koffin Kats in pomurski hardcore veterani Odpisani.

  • Petra Tihole

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Dogodki

    Caffeine Hours, pred Menzo pri Koritu, Metelkova, Ljubljana

    Da bi podprli lokalno neodvisno umetniško sceno, boste morali ljubitelji fanzinov in drugih umetniških publikacij tudi letos romati v Ljubljano. Na ljubljanski Metelkovi, pred Menzo pri Koritu, se namreč znova obeta tradicionalni enodnevni festival praznovanja neodvisnega založništva: Kofeinske urice ali Caffeine Hours. Do zgodnjih večernih ur, okvirno nekje do desete, boste imeli priložnost za seznanjanje z mladimi in starimi ustvarjalci ter za ogled in nakup novih art zinov in drugih tiskovin.

  • Petra Tihole

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Dogodki

    National Geographic: 50 najboljših fotografij, Galerija „S“, Ljubljanski grad

    Skozi leta se je v arhivih ikonične revije National Geographic nabralo na tisoče fotografij. Uredniki so izbrali petdeset najboljših vseh časov, ki si jih lahko do septembra ogledate na Ljubljanskem gradu. Med njimi je večna afganistanska deklica, ki jo je v objektiv ujel Steve McCurry, prvi posnetek potopljenega Titanika ter Jane Goddal s šimpanzom, ki jo je fotografiral Michael Nichols. Fotografije ponujajo sprehod skozi podobe iz najbolj divjih in oddaljenih predelov vseh celin, izpod morske gladine, iz globin vesolja, skrivnosti živalskega in rastlinskega sveta ter zadnje dosežke človeške civilizacije.

  • Stanka Prodnik Božič

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  TV

    Melodije morja in solza

    Za predvolilno soočenje na POP TV so prejšnji teden po ameriškem zgledu med občinstvo v studiu posedli najožje družinske člane kandidatov; seveda le tistih, ki so pripravljeni populistično razkrivati svojo intimo, kot sta na primer Karl Erjavec in Ljudmila Novak. Tako je Erjavec kar pred ženo in mlajšo hčerko govoril o »mokrih sanjah SDS-a«. Temu je botrovala prerokba Zvonka Černača – tokrat v nasprotju s soočenjem na nacionalki ni protestno zapustil studia, čeprav je Janša še vedno v kehi –, v kateri je Erjavcu napovedal, da bo šel po Virantovih stopinjah.

  • Saša Eržen

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Hudo

    Klopce z nadstreškom

    Klopce predstavljajo začasna zatočišča za brezdomce, s katerih jih, če jih prej ne odženejo varuhi reda, prežene slabo vreme.

  • foto: Igor Škafar

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Ulica

    Bopa: »Prehiti Kawasaki«

  • Vanja Pirc  |  foto: Uroš Abram

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Portret

    Teja Ideja, oblikovalka

    Lično škatlico iz bukovega lesa odpreš in ven streseš kvadratne ploščice. Na vseh so pisane sličice, a po dve sta enaki – na dveh sta lubenici pa kivija, pomaranči, vetrnici, kolačka, sonci, lista ... Vse te podobe, naključno razmetane po mizi, nato temeljito premeriš s pogledom, potem pa ploščice obrneš na hrbtno stran. In tako se igra prične. Tekmovalci se morajo spomniti, kje se skrivajo pari. Zmaga tisti, ki se jih najhitreje spomni največ.

  • Marjan Horvat

    11. 7. 2014  |  Mladina 28  |  Kultura

    Med fotografske zvezde sveta

    Na festivalu Les Recontres d’Arles, ki sodi med najpomembnejše fotografske dogodke na svetu – samo lani si je nekaj manj kot 60 razstav v zgodovinsko pomembnih stavbah mesta ogledalo skoraj sto tisoč ljudi –, bo letos s samostojno razstavo sodeloval tudi Ciril Jazbec. Mladega slovenskega fotografa je 111-članska žirija uglednih kuratorjev, galeristov, urednikov in priznanih fotografov izbrala med 300 fotografi z vsega sveta.