• Petra Tihole  |  foto: Jer Pelhan

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura

    Od plonk listkov do plonk mobijev

    Skoraj ni dijaka ali študenta, ki si ne bi vsaj enkrat v življenju pri testih in izpitih pomagal s plonkanjem. Največ prepisovanja je seveda v srednji šoli in na univerzi, a povsem brezsramno se plonka tudi v zadnji triadi osnovnošolskega izobraževanja. Predvsem, ko si je treba zapomniti nečloveško veliko podatkov. A mnogi, ki so si naredili plonkce, teh navsezadnje niti ne potrebujejo, saj so se učne snovi v procesu luščenja bistvenih podatkov – nevede – že naučili.

  • Vesna Teržan

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura

    Matjaž Vipotnik

    Oblikovati je začel že pri osemnajstih letih, okoli leta 1962, pri Cankarjevi založbi, kjer je bil njegov oče, Cene Vipotnik, urednik knjižnih zbirk. Tako je poklicno pot začel s knjigo in v bogati, dolgi karieri je naredil na tisoče knjižnih prelomov in ovitkov skoraj za vse slovenske založbe. Podobo posamezne knjige, t. i. knjižnega organizma, je izpilil do najvišjih standardov. Oblikoval jih je neutrudno in s potrpežljivostjo, tako kot se ravna s prvo ljubeznijo, in tako počne vse do danes, ko ima na delovni mizi poskusne odtise knjige, posvečene pesniku, žlahtnemu intelektualcu, cenjenemu uredniku in prevajalcu – svojemu očetu ob stoti obletnici njegovega rojstva.

  • Petja Grafenauer

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura

    »Raje ne bi«

    V Gradcu, le šestdeset kilometrov od slovenske meje, se je pred kratkim začela Štajerska jesen, mednarodni festival, ki ga je leta 1968 kot festival »nove umetnosti« ustanovil akademski profesor Hans Koren. Festival je dokaz, da sposobna kulturna politika lahko omogoči uspešno združitev scene in ji prepusti vsebinsko plat, festival pa tako skozi desetletja ohranja svojo aktualnost in je uspešen kljub ali pa prav zaradi trkov med nekdaj precej konservativnim štajerskim občinstvom in sodobnimi umetniškimi praksami, ki razpirajo včasih boleče, a ključne teme sodobnega življenja.

  • Recite siiiiir!*

    Nedavno so v tujih medijih poročali, da filmski režiserji po svetu podpisujejo peticijo, s katero protestirajo proti slabim prevodom filmov, ki jih vsako leto predstavljajo na mednarodnih filmskih festivalih. Seveda, slab prevod filmu zelo škodi. Lahko ga celo povsem uniči. Če gledalec zaradi slabega ali pomanjkljivega prevoda ne more spremljati zgodbe, je film zanj izgubljen. Vstopnica za kino zapravljena. Pri nepodnaslovljenem filmu bi lahko spremljali vsaj slikice in občudovali na primer fotografijo, podnapise pa samodejno beremo, naj bodo še tako slabi in moteči. Takrat nimamo od filma nič, zgolj neprijetno izkušnjo. In tega se nekateri režiserji še predobro zavedajo.

  • Bernard Nežmah

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Knjiga

    Siegfried Kracauer: Uslužbenci

    Koga razen socialnih zgodovinarjev bi sploh lahko pritegnilo čtivo o položaju uslužbencev v weimarski republiki? Na dobesedni ravni so vsebine res stoletje stran, toda avtor preseneča z danes redkim zanimanjem, ki sega onkraj pojmov fleksibilnega trga delovne sile in stremljenja h gospodarski rasti.

  • Matej Bogataj

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Knjiga

    Italo Calvino: Neobstoječi vitez

    Calvino se je vedno preoblačil v žanre in se igral z njimi, pa naj gre za dogodivščine vesoljskih krjavljev, parafrazo razsvetljenskega romana ali tlačenke različnih zapletov. Že takrat, ko preigravanje znanih zapletov in pripovednih leg ni bilo čisto vsakdanje. Tako se je konec petdesetih let lotil še tistega, s čimer se začne novoveški roman: parodije viteškega romana in njegovih občih mest.

  • Goran Kompoš

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Plošča

    Shellac: Dude Incredible

    Kultni ameriški trojec ni najproduktivnejši, je pa verjetno najnatančnejši, najintenzivnejši, najbolj obvladaški, duhovit, zafrkantski ter najbolj resen in hkrati neresen bend na svetu. Vse to bo ušesa fenov našpičilo tudi ob peti studijski plošči (ki ima naslov zapisan brez vejice!), ki ji v primerjavi z zadnjima dvema albumoma manjka le kakšen epski trenutek. Toda trojec ne počne ničesar na silo – če potrebe po epskosti ni, epskosti pač ne bo. Suspenz je mogoče ukrojiti tudi z neoekonomsko logiko. Naelektrenost poslušalske izkušnje je tokrat zapakirana v bolj skrčeno obliko pesmi, ki pa jih še vedno krasijo vsi Shellacovi atributi. Pol ure nove glasbe v sedmih letih je lahko zelo učinkovite, ko bend ve, kaj, zakaj in kako počne to, v čemer je najboljši.

  • Borka

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Plošča

    SBTRKT: Wonder Where We Land

    Z drugim albumom se vrača mož, ki je zato, da je spremenil slog in se lotil bolj basovsko trendovskih zvokov, spremenil tudi ime in si nadel masko. Anonimnost je za kratek čas uspela, še bolj pa je uspela zvočna prenova Aarona Jeroma, saj je s prvencem kot SBTRKT pred tremi leti osvojil marsikateri vrh britanskih lestvic. Na novi plošči se vračajo stari sodelavci vokalisti, kot sta Sampha in Jessie Ware, pridružujejo pa se tudi novi: Ezra Koenig iz skupine Vampire Weekend in raper A$AP Ferg. Londonski veteran se še enkrat izkaže s projektom, ki se bo udomačil v mainstreamu, čeprav to zares ni. S projektom, ki ne poseže po najočitnejših poperskih receptih. Domiseln elektro soul v pop paketu in plata, na kateri vse štima in malo izstopa.

  • Veljko Njegovan

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Plošča

    Alt-J: This Is All Yours

    Zgodovina rocka je polna izvajalcev, ki so v nekem trenutku zajadrali v eksperimentalne vode. Nekaterim, ki so iz dobro strukturiranih pop komadov zašli v eksperiment, je prehod tudi uspel (denimo skupinama Radiohead in Talk Talk). Drugi so postali prepoznavni zaradi izvirnega in unikatnega glasbenega izraza (denimo King Crimson). Alt-J, četverica iz Leedsa, ki je za prvenec An Awesome Wave (2012) dobila najvišje britanske nagrade in pohvale kritikov, pa zdaj, ko se vrača kot trio (brez basista), nadaljuje tam, kjer se je ustavila – z mešanjem kitarskega rocka, folka in elektronike, v maniri, ki jo je zelo težko žanrsko opredeliti. Komadi niso pop pesmi, ampak eksperimentalno kramljanje treh mladcev brez kakršnegakoli cilja. Pretenciozno.

  • Goran Kompoš

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Plošča

    Aphex Twin: Syro

    Syro je še pred izidom, ki ga je pred dobrim mesecem napovedal balon nad Londonom, postal letošnji najbolj razvpiti album. Pa ne zato, ker bi se njegov avtor priženil h Kardashianovim, niti mu na riti ni zrasel celulit, ni se skril pod čelado in angažiral kultnih producentov iz sedemdesetih let, niti ni pretepel nobenega paparaca. Njegov največji eksces je pravzaprav, da živi skoraj puščavniško, polupokojensko življenje v mirni škotski vasici, kjer mu raven adrenalina še najbolj zviša vsakodnevna vožnja otrok v šolo.

  • Petra Tihole  |  foto: Tomislav Kiralj

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Dogodki

    Ko govori le glasba

    V hrvaški prestolnici je bil v torek napovedan obisk danskega multiinštrumentalista in producenta Andersa Trentemøllerja, ki je z globalnega vidika eden največjih talentov elektronske glasbene scene in je dobro sprejet tako v mainstreamu kot svetu underground glasbe. Zaradi teh izjemnih referenc smo se v Zagreb odpravili nekoliko prej, a ko smo okrog osmih prispeli pred vrata Tvornice Kulture, smo presenečeni ugotovili, da kljub napovedim organizatorja ni prav nobene gneče. Bili smo celo prvi. A le dobro uro in pol kasneje smo pomirjeni ugotovili, da v notranjosti velike dvorane, ki v svoje nedrje sprejme 1500 ljudi, že vre od razgretih teles z vseh koncev in krajev. Tja so prišli v pričakovanju nastopa Trentemøllerjevega petčlanskega benda, njihovega prvega in tudi edinega v naši regiji.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Film

    Pravičnik

    Robert McCall (Denzel Washington) ne trzne, ko strelja, tolče in in lomi. Svoje tarče pobija hladnokrvno, tako rekoč birokratsko, profesionalno, po vojaško – to so likvidacije, eksekucije. Precizne, rutinske. Izbiro orožja prepušča naključju. Vse lahko ubija, tudi odpirač.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Film

    Varuh spominov

    Varuh spominov, posnet po najstniški senzaciji à la Igre lakote in Razcepljeni, nam da že po nekaj kadrih vedeti, da je enakost nekaj slabega in represivnega. Amerika se namreč po veliki vojni preseli v Utopijo, ki temelji na enakosti. Vsi imajo enake hiške, enake zelenice, enaka kolesa. Razlike niso dovoljene, zato imajo vsi enake spomine, kar pomeni, da spominov nimajo.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Film

    Zapelji me

    Luka (Janko Mandić) je mladenič, ki se skuša osamosvojiti, zato ga socialna delavka iz mladinskega doma, v katerem je preživel zadnja leta, preseli k neki starejši ženski, pri kateri naj bi bil podnajemnik. Zaposli se v obratu za predelavo mesa, toda ne kot mesar, ampak kot čistilec. Le zakaj bi rezal meso, če pa bi to lahko dalo njegovemu liku spin?

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Film

    Ni je več

    Zakonska zveza je le še predstava, ki od zakoncev terja, da preigrata vse dobro in zlo. In publika – starši, prijatelji, znanci, tudi mediji, če hočete – od zakoncev terjajo le še dobro predstavo, dobre alibije, dobro hlinjenje nedolžnosti in dobro igro, ki jo morata igrati, dokler ju smrt ne loči. Še več, publika dobesedno terja, da ju smrt loči. In ko ju loči, vse skupaj ponovita.

  • Petra Tihole

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Dogodki

    Speculum Artium & DigitalBigScreen, več lokacij, Trbovlje

    Novomedijski festival Speculum Artium bo v trboveljskem Delavskem domu postregel z blagim obrisom prihodnosti. Tam bodo namreč prvič na naših tleh predstavili Hondinega humanoidnega robota Asima, ki s svojo pojavo in zmožnostmi navdušuje strokovnjake po vsem svetu. Z novim skupnim projektom se bosta predstavila pionirja umetniških robotskih instalacij, avstralski Stelarc in nemški Stefan Doepner. Videli pa bomo lahko tudi delo ameriškega pionirja videoumetnosti Billa Viole (I Do Not Know What It Is I Am Like, 1986).

  • Petra Tihole

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Dogodki

    StopTrik, več lokacij, Maribor

    Četrti edini mednarodni evropski festival animiranega filma, ki je posvečen izključno tehniki stop motion, v Maribor prinaša bogat program s kar 108 kratkimi animiranimi filmi, ki bodo na ogled v Vetrinjskem dvoru in dvorani Gustaf Kulturnega centra Pekarna. Med prikazanimi bosta tudi filma slovenskih avtorjev Kolje Sakside (Koyaa – Roža) in Črta Škodlarja (Lutke so čudne, če si čudak). Na otvoritveni večer, 3. oktobra, bo preobrazbo najprej doživela fasada Vetrinjskega dvora (ob 21.30), saj se je bo z video mappingom lotila ekipa, zbrana okrog Tomislava Gangla, nato pa bo za muziko poskrbel dvojec Wanda & Nova deViator (ob 22. uri).

  • Petra Tihole

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Dogodki

    Odprte hiše Slovenije, vsa Slovenija

    Dnevi Odprtih hiš Slovenije so priložnost, da pobližje spoznate in raziščete najzanimivejše sodobne arhitekturne objekte po vsej državi. V prestolnici se med drugim obeta ogled kompleksa Situla (na sliki), pa sprehod po secesijskih večstanovanjskih hišah, južni in severni Bežigrad bomo lahko spoznavali na kolesih, se zvečer sprehodili po nabrežjih Ljubljanice, posebno arhitekturno vodstvo za otroke in starše pa 4. oktobra (s štartom ob 10. uri na Prešernovem trgu) pripravljata arhitekta Špela Kuhar in Roberto Potokar. V galeriji Kresija bo do 17. oktobra na ogled razstava, naslovljena Ignoranca = Tema = Ovira.

  • Stanka Prodnik Božič

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  TV

    Gledalci gledajo gledalce

    Ste si kdaj mislili, da boste na televiziji vsak teden eno uro gledali ljudi, kako gledajo televizijo? Meje sveta resničnostnih šovov so očitno meje človeške domišljije, zato smo dočakali tudi oddajo Bognedaj, da bi crknu televizor, ki naša življenja dela bogatejša za izkušnjo gledanja gledalcev. Gledanje televizije pa je dokončno postalo šport; tako kot nam lahko gledanje športa na televiziji ponuja veliko užitka, nam očitno lahko prinaša užitek tudi gledanje gledanja televizije.

  • Saša Eržen

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Hudo

    Naprstni kondomi

    Obliži, s katerimi oskrbimo manjše poškodbe na prstih rok, so lahko tudi sami žrtev poškodb, saj jim na primer voda in nesnaga hitro prideta do živega, zaflajštrana rana pa je tako bolj izpostavljena vnetju oziroma okužbam.

  • foto: Igor Škafar

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Ulica

    The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Vanja Pirc  |  foto: Uroš Abram

    3. 10. 2014  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Portret

    Moveknowledgement, bend

    V ljubljanski soseski Trnovo stoji hiša, pred katero se je razraslo bujno rastlinje. Tako zelo visoko in košato je, da se hiša skoraj povsem skrije v njem.