• Vesna Teržan

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura

    Oni zgoraj?

    Kako postaviti na oder tako obsežen in zapleten roman, kot je Čarobna gora velikega nemškega pisatelja Thomasa Manna? To se je spraševal že marsikateri režiser, dramaturg, pa tudi gledališki kritik. Ob odrski postavitvi režiserja Sebastiana Hartmanna v Central Theatru v Leipzigu (2010) je kritik zapisal: »Seveda lahko danes na oder postavimo karkoli oziroma vse! Ampak ta roman? Saj je povsem ‘unspielbar’ s svojo epsko širino in filozofskim balastom!«

  • Goran Kompoš

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura

    Aphex Twin: Techno Mozart

    Sredi avgusta je nad Londonom poletel zrakoplov z narisano letnico 2014 in čudnim simbolom, nekakšno kombinacijo črk A in T. Večina Londončanov temu ni namenjala pozornosti, toda ko so fotografije zakrožile po spletu, se je v glasbeni skupnosti dvignil vihar, primerljiv z lansko mega odmevno vrnitvijo dvojca Daft Punk.

  • Petra Tihole

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura

    Ljubezen = Revolucija

    Zadnjih petnajst let živi v Ljubljani. Tu je lahko največ »delal«, eksperimentiral, se igral in skušal re-definirati svojo poetiko. Prav v Sloveniji, pravi, se je največ naučil. Letos pa je hrvaški režiser Ivica Buljan po dolgem času spet delal na ozemlju svojega jezika, tistega, v katerem se je naučil misliti metafore. V Beogradu se je lotil enega najbolj kontroverznih del jugoslovanske književnosti, Grobnice za Borisa Davidoviča Danila Kiša. Nastala je predstava, ki uteleša slovitega književnika in njegova razmišljanja. Ob Krleži tistega pisca, ki je najbolj vplival na oblikovanje Buljanovega estetskega, pa tudi etičnega čuta. Več>>

  • Bernard Nežmah

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Knjiga

    Boštjan Videmšek, Samo Rugelj, Žiga X. Gombač: Ultrablues

    Torej knjiga o tej epopeji? Samo na ravni naslovne ideje, ki z zgodbo o neverjetnem pritegne vnaprejšnji rešpekt bralcev. Tudi vsebinsko ji je posvečena le desetina strani. Delo je namreč stkano iz serije dnevniških in trojnih avtobiografskih zapisov, ki so nastajali v obdobju osemmesečnih priprav, meri pa na smisel bivanja. Torej: od kod ta obsedenost s tekom? Ali še bolj preprosto: zakaj ta ekstremna zagnanost, ki proizvaja zvine, vnetja in izmučenost, in ne lahkotni enourni jogging, ki napravi človeka čilega v vsakdanjem življenju?

  • Matej Bogataj

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Knjiga

    Fernando Vallejo: Brezno

    Vallejo nekje zapiše, da se pri pisanju zgleduje po litanijah. Res, če odvzamemo tej oznaki del zaresnosti in pretiravanja, kot vsem njegovim provokativnim zapisom, je njegova proza eno samo izštevanje in repetitivni obračun z vsemi – in zraven malo tudi s samim sabo.

  • Veljko Njegovan

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Plošča

    Johnny Marr: Playland

    Nekdanji član skupine The Smiths Johnny Marr gotovo sodi med kitariste, ki bi si zaslužili veliko več pohval, kot so jih deležni, zlasti kadar govorimo o njegovem delovanju v legendarni manchestrski zasedbi, kjer je vse druge člane pogosto zasenčila karizma frontmana Morrisseya. A drugače od Morrisseya, ki je letos izdal več kot solidno ploščo, nam Marr, ki je v preteklosti kot kitarist sodeloval z različnimi zasedbami, na pravkar izdani plošči ne ponudi pretirano inovativnih glasbenih domislic, saj poleg nekaj udarnih kitarskih rifov predstavi zgolj ponovitev že preverjenih mainstream formul kitarskega rocka, ki na njegovem drugem samostojnem ploščku izzvenijo precej bledo. Očitno je Marrova glasbena kariera dosegla vrhunec že v osemdesetih letih.

  • Goran Kompoš

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Plošča

    Vashti Bunyan: Heartleap

    Potem ko so Animal Collective, Devendra Banhart in še nekateri neofolkerji pred petnajstimi leti v glasbeno življenje obudili kultno britansko folk kantavtorico, se je ta po petintridesetih letih odločila posneti drugi album. Od tega mineva že skoraj desetletje, Vashti Bunyan pa je zdaj izdala tretji album, s katerim napoveduje dokončno (diskografsko) slovo. Verjetno kar v pravem trenutku. Škoda bi bilo namreč kakorkoli ogroziti izjemno, pa čeprav skromno bero treh tako rekoč popolnih, brezčasnih folkovskih albumov, ki so vsak v svojem času pomenili pomembno prelomnico. Heartleap resnici na ljubo z vidika folkovske (ne)aktualnosti niti ni prelomen, toda hkrati izstopa prav zato, ker so se obuditelji folka v zadnjih letih razbežali vsak na svoj konec ...

  • Borka

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Plošča

    Flying Lotus: You’re Dead!

    You’re Dead! je peti album zastavonoše scene bitov v Los Angelesu in njegov tretji zapored, ki stavi na hitrostno nametavanje zamisli, skic in motivov. V obliki izjemno kratkih posnetkov. Flying Lotusu se mudi, brez metaforike se ukvarja s temo smrtnosti, s kančkom mistike in brez morbidnosti. Njegove prostojazzovske ambicije, ki smo se jih že nekako navadili, tokrat stopijo stopničko više. Poleg pričakovanega, mrzličnih basovskih turbolinij stalnega sodelavca Thundercata in igrivih ritmičnih gimnastik, se na plati pojavi eminenca Herbie Hancock, tu sta tudi Kendrick Lamar in Snoop Dogg. Ni pa Pharella, ki se je ustrašil, da je projekt zanj le premalo vesel, in je sodelovanje zavrnil. Gosta (jazzovska) fuzija, ki prehiteva samo sebe.

  • Veljko Njegovan

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Plošča

    Thom Yorke: Tomorrow’s Modern Boxes

    Se še spomnite, kako je skupina Radiohead pred natanko sedmimi leti napovedala izid takrat težko pričakovanega albuma In Rainbows (2007) in s tem povzročila revolucijo v distribuciji glasbe, sočasno pa »primazala« klofuto glasbeni industriji? Šlo je za model »plačaj, kolikor želiš«, kar je številnim oboževalcem in radovednežem omogočilo zastonjsko kopijo digitalnega albuma, ki ga je skupina kasneje izdala tudi v fizični obliki, torej na CD-ju in vinilu.

  • Veljko Njegovan  |  foto: Miha Fras

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Dogodki

    Zmagoslavje kraljice folka

    Po nekoliko daljšem zatišju se je jesenska Ljubljana spremenila v pravo zakladnico dobrih koncertov. Nekaj jih je že za nami (Dillon, Future Islands , 24-urni glasbeni dogodek 24h Party People), kot je razbrati iz bogatih napovedi, pa jih je lepo število še pred nami.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Film

    Hotel

    Tale švedski film se začne tako smrtno resno, da gre na koncu celo njemu samemu na smeh (Bergmanu se to zlepa ni zgodilo), toda zgodba o Eriki (Alicia Vikander), kontrolfrikici, ki je svoje življenje in svojo dizajnersko kariero splanirala do zadnjega detajla, pa potem rodi prezgodaj, kar jo butne v hudo, mučno depresijo, zveni itak kot kozmični vic, tako da uvodoma potrebuje res veliko mazohističnega psihiranja, spiralnega travmatiziranja, agonične kakofonije, fantazijskega kaosa, naturalistične panike in eksorcistične improvizacije, da bi izgledala resno, potemtakem kot drama, ne pa le kot sitkomska farsa, recimo sestrična norveške obešenjaške Umetnosti negativnega mišljenja, čeravno Eriki do spoznanja, da je življenje kot hotel (nikoli ne veš, kaj se bo zgodilo, nikoli ne veš, koga boš srečal, vedno si lahko nekdo drug, nikoli se ti ni treba odjaviti ipd.), pomaga prav terapevtska skupina, v kateri mrgoli umetnikov negativnega mišljenja, ki živijo vsak v svoji hotelski sobi, komični, a legitimni.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Film

    Sprehod med nagrobniki

    Tako kot zna Liam Neeson barabam povedati, da jih bo dobil in zlomil, ne zna nihče. In običajno to barabam pove po telefonu, kar ga naredi še silnejšega, še karizmatičnejšega. Kar izgubi z leti, pridobi s telefonom. Drugi pravičniki – recimo Steven Seagal – to počnejo v živo, mano a mano, v direktnem kontaktu. Tudi Sylvester Stallone je to najraje počel mano a mano, full-contact, toda če je kje našel kak tokivoki, je znal barabo kar dobro prestrašiti: Lahko bežiš, a ne moreš se mi skriti! Dobil te bom in zmlel! Ti si bolezen – jaz sem zdravilo! Tako je izgledal še silnejši – in strašnejši.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Film

    Dobrodošli v New Yorku

    In vi ste mislili, da je pravi volk z Wall Streeta Jordan Belfort, ki ga je igral Leonardo DiCaprio! Ne, ni. Spoznajte Georga Devereauxa (Gérard Depardieu), pravega volka z Wall Streeta. Devereaux je francoski megafinančnik, kralj visokih financ, ki deluje v New Yorku.

  • Petra Tihole

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Dogodki

    Björk – Biophilia Live, Kino Šiška, Ljubljana

    Za vse tiste, ki nam islandske glasbenice Björk in njenega projekta Biophilia ni uspelo ujeti v živo na katerem od svetovnih odrov, bo kot nalašč slovenska premiera koncertnega filma Nicka Fentona in Petra Stricklanda Biophilia Live. Posnela sta ga lani v Alexandra Palaceu v Londonu, kjer sta spremljala Björk in njeno skupino pri izvajanju vseh pesmi s konceptualnega albuma Biophilia, pri tem pa so jim bili v pomoč številni inštrumenti – digitalni, tradicionalni in takšni, ki jih še ni mogoče opredeliti. Film že slavijo kot ključni del velikega mozaika Biophilie, kot še en delček velike konstelacije Björkinega multidisciplinarnega in multimedijskega projekta.

  • Petra Tihole

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Dogodki

    Kralj Lear: Izjava o ljubezni, Cankarjev dom, Ljubljana

    Odrski ustvarjalki mlajše generacije Leja Jurišić in Jelena Rusjan sta poznani po udarnih in drznih predstavah (prva največkrat v tandemu s Tejo Rebo, druga s Škrip Orkestra in Škrip Inc.), dobra tri leta pa sta delali tudi pri skupnem projektu in zdaj je le gotov. V performansu se ukvarjata s Kraljem Learom in različnimi temami znotraj tega dela. Zanimajo ju ženskost, slepota, nič, iskrena ljubezen, pa tudi osrednja figura Shakespearjevega dramskega teksta – kralj Lear ter njegova radikalnost in kompleksnost. S tem premagujeta strahospoštovanje do Shakespearja, pa tudi do zgodovine. Sredini premieri sledita ponovitvi 23. in 27. oktobra ob 20. uri.

  • Petra Tihole

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Dogodki

    Piran v filmu, Mestna galerija Piran

    Sredi petdesetih let prejšnjega stoletja so na Fornačah ob vhodu v Piran odprli filmski studio in vzpostavili mednarodno filmsko sodelovanje. Kdo vse je obiskal Piran, ki je takrat z bližnjo okolico postal prizorišče pestrega filmskega dogajanja? Orson Welles, Marcello Mastroianni, František Čap, James Mason, Sam Peckinpah, Klaus Kinski, Yves Montand, Simone Signoret, Alida Valli, George Hamilton so sami nekateri, ki so jim družbo delali domači filmski ustvarjalci ter ob njih čakali na priložnosti in pridobivali izkušnje. Lokalno dogajanje je pomembno zaznamovalo polpreteklo filmsko zgodovino Slovenije, ki ga na novo osvetljuje tudi razstava Piran v filmu.

  • Stanka Prodnik Božič

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  TV

    Naš vsakdanji kruhek

    Vsaka nova slovenska nadaljevanka je razlog za veselje. Vselej namreč obstaja upanje, da bo kvantiteta prej ali slej prinesla kaj kakovostnega. Ko polni pričakovanja sedemo k prvemu delu, stiskamo pesti za avtorje, sploh če gre za imena, ki imajo že kaj pokazati. Kot na primer v nedeljo.

  • Saša Eržen

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Hudo

    Živo pohištvo

    Ljubitelji piknikov lahko v obedih na travi uživajo vse leto, in to kar v svoji jedilnici, če seveda odštejejo dva tisočaka evrov, kolikor stane PicNYC table.

  • foto: Igor Škafar

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Ulica

    Vuka: »All night long.«

  • Vanja Pirc  |  foto: Uroš Abram

    17. 10. 2014  |  Mladina 42  |  Kultura  |  Portret

    Nina Prešiček, pianistka in raziskovalka glasbe

    Ko so jo lani vprašali, ali bi se lotila klavirskega koncerta velikega Györgyja Ligetija, širši javnosti morda najbolj poznanega po glasbi za Kubrickove filme, ni omahovala niti za trenutek.