Knjiga / Franc Vabec, Dejan Vončina: Slovenska odporniška fotografija 1941-1945

Modrijan, Ljubljana 2005, 11.900 SIT

Bernard Nežmah
MLADINA, št. 24, 15. 6. 2005

Zbirka fotografij z obeh vojskujočih se strani, zraven pa obširni spremni tekst.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Bernard Nežmah
MLADINA, št. 24, 15. 6. 2005

Zbirka fotografij z obeh vojskujočih se strani, zraven pa obširni spremni tekst.

Knjiga je fascinantna, prinaša podobe, o katerih sploh ne bi pomislili, da jih hranijo muzeji. Govor pesnika Kajuha na mitingu 1943, enfant terrible Vitomil Zupan v studi radia OF, kolosalni pogreb komandanta Staneta, a tudi vsakdanjosti, kot so operacija konja, britje borca, ali neverjetni vrvež na kopališču Ilirija v Ljubljani poleti 1942, ko človek ne bi verjel, da so podobe razposajenih in brezskrbnih meščanov posnete v vojnih časih. Potem so tu prizori, ki so kasneje postali ideološko sporni: četa partizanov, ki gre k maši, ali pa napis Živel Staljin, oče Slovanov! Ob tem slike druge strani: Rupnik na proslavi, domobranci po vrnitvi s Koroške na kranjskih ulicah; tu preseneča "normalnost", zakaj ujetniki nosijo še nahrbtnike, niso zvezani, hodijo še prosto, skratka ujet je zgodovinski trenutek, ko se je z njimi ravnalo še humano. Osrednja je seveda množica klasičnih vojnih slik: pohodi brigad, streljanje talcev, ruševine miniranih mostov. Presenečajo konkretnosti, vzemimo bitko pri Turjaku, ki so zelo pomenljive: med zajetimi vaškimi stražami so mladenič v puloverju, drugi v navadnem suknjiču, kar govori, da stražarji niso bili neka zares organizirana enota.

Delo je pozorna tudi do samih fotografov, saj jih na koncu predstavi z življenjepisi: tako s profesionalci, kot so Edi Šelhaus, Čoro Škodlar ali Milan Pavlin, kot umetniki in znanstveniki, ki so vojno lovili z objektivi: Lev Milčinski, Božidar Jakac ali Anton Ingolič.

Knjiga, ki ponazarja, kako so fotografije najmočnejša priča zgodovine. Si predstavljate, da bi videli nekje ohranjeni posnetek pobojev v Rogu?

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek: