Deja Crnović

 |  Mladina 36  |  Družba

Radio Nula

Spletni radio kot zatočišče za dobro glasbo

/media/www/slike.old/mladina/radio_nula_b5.jpg

© Borut Peterlin

Zagotovo so z razmahom interneta, predvsem pa z večanjem hitrosti prenosa, ljubitelji glasbe dobili neizmerno veliko možnosti, da končno poslušajo glasbo, ki jim je ne bodo odbrali lokalni glasbeni uredniki ali distributerji. Poleg zakonsko spornega nalaganja glasbe, ki ga nekateri enačijo s krajo, splet ponuja tudi nešteto radijskih postaj, ki svoj signal oddajajo samo prek spleta. Za takšne postaje je značilno, da imajo izjemno nizke stroške obratovanja, cene najema strežnika se namreč pri nas gibljejo od treh do sto evrov na mesec, kar pomeni, da z malo zanosa in sredstev danes lahko internetni radio vodi prav vsak, pri tem pa doseže neprimerno bolj raznolik spekter poslušalcev kot klasični radii, saj poslušanje spletnega radia v večini primerov ni vezano na našo geografsko lokacijo. Še več, ker je spletno oddajanje tako enostavno, postaje pa se kar množijo, si lahko praktično vsak najde svoj najljubši kanal, ki bo predvajal razmeroma ozko specializiran nabor glasbe; prav zato veliko internetnih radiev temelji na vrtenju določenega žanra.
V Sloveniji se tako poleg ogromnega števila klasičnih radiev pojavljajo tudi spletni. Tak je tudi Radio Nula, ljubiteljski projekt sodelavcev Blogorole, ki slovi po tem, da zanj glasbo izbira znani DJ-evski četverec CODE.EP, lahko pa bi rekli, da je radio podaljšek oddaje BreakWave na Radiu Študent. »Z Borjo Močnikom oziroma Dj Borko imava že približno štiri leta oddajo, kjer zavrtiva ogromno kvalitetne glasbe. Vsa ta leta sem jo shranjeval, saj se mi je izbor zdel odličen, vendar pa sem glasbo lahko pokazal zgolj peščici posameznikov, ki pa so nanjo praviloma reagirali z navdušenjem,« pove Ozren Skondrič, glasbeni vodja Radia Nula. »Ko sem to povedal Ervinu Strnišniku - Sycu, so se moje sanje o internetnem radiu, kjer bi lahko predvajal glasbo iz oddaje, v zgolj nekaj dneh uresničile.« Za spletni radio je namreč potreben zgolj računalnik s predvajalnikom glasbe, strežnik, ki omogoča streaming (neprekinjeno oddajanje) in dovolj glasbe in idej, ki bodo polnile program. V nekaj dneh sta tako postavila radio, spletno stran in naredila profile na Facebooku in stran na Twitterju. Ozren je oblikoval logo in spletno stran, Syc pa skrbi za komuniciranje prek spletnih omrežij. Radio nima oglasov, oddaja 24 ur na dan in ima v povprečju 20 poslušalcev naenkrat, 100 različnih poslušalcev na dan in zvest krog oboževalcev. Eden od njih je tudi samoiniciativno izdelal aplikacijo za iPhone, ki omogoča poslušanje Radia Nula tudi na mobilnem telefonu. Do zdaj si jo je naložilo približno 400 ljudi, približno 600 pa se jih na Facebooku šteje med oboževalce. Kot pravijo sami, gre za butični radio.
»Veliko poslušalcev imamo iz bivše Juge, beležimo pa tudi poslušalce iz Japonske, ZDA in Pakistana,« pove Syc, ki dodaja, da imajo ponavadi kar malce evforične odzive na izbor glasbe. Radio Nula trenutno oddaja na dveh kanalih: eden je prvotni, Radio Nula Classics, kjer se vrti izbor soula, funka, hip hop beatov in nekaj drum'n'bassa. »Ker pa smo vsi veliki oboževalci hip hopa, ampak ne tistega bling bling, smo začeli še z enim kanalom, One Love, kjer vrtimo ogromno underground hip hopa. Tukaj moram poudarit, da ne vrtimo gangsterskega sranja, ampak smo šli v čisti, sveži, underground hip hop zvok in sporočilnost. Gre za rap v več jezikih, saj vrtimo tudi japonski in somalijski rap. Zanimivo je ocenjevati hip hop, kjer ne razumeš besedila. Glede na to, da nas posluša veliko tujcev, smo še posebej pozorni na to, da vrtimo tudi balkanski rap. Imamo nekaj slovenskega hip hopa, vrtimo Zlatkota, nekaj komadov pa je tudi od Eda Maajke,« o novem kanalu pove Ozren.
95 odstotkov programa radia je avtogeneriranega, kar pomeni, da radio predvaja pesmi iz določene zbirke po naključnem vrstnem redu. Vsak teden jim DJ Pats iz Francije pošlje svoj miks, ki ga predvajajo ob sredah ob enih, na vsakih nekaj tednov pa poslušalcem sporočijo termin, v katerem bodo vrteli novo glasbo.
Seveda pa se tudi pri internetnih radiih pojavi pereče vprašanje avtorskih pravic. Soma FM, najbolj priljubljen underground spletni radio, ki ima v povprečju tudi 8000 poslušalcev naenkrat, je junija objavil, da jim manjka še 30.000 dolarjev, da bi lahko pokrili račune za strežnik in avtorske pravice. Soma FM je sicer v celoti odvisna od donacij poslušalcev, saj spletni radii ponavadi nimajo oglasov. Na Radio Nula, ki nima lastnih dohodkov, se z vprašanjem avtorskih pravic še niso povsem soočili, čeprav delujejo že skoraj eno leto: »Mi v bistvu ne vemo oziroma se s tem nočemo soočit, ali je ta naš radio sploh legalen. Glede tega sta dva aspekta, ki jih ureja Sazas: eden je nadomestilo za javno predvajanje, drugo pa je, ali imaš avtorsko pravico za predvajanje glasbe. Več zakonov se dotika tega področja, ampak seveda noben konkretno ne obravnava internetnega radia. Saj že področje spletnih strani ni jasno urejeno, na primer kaj je medij, kaj je treba vpisati v razvid medijev. Vprašali smo kar nekaj medijskih strokovnjakov in vsak nam je povedal drugače,« priznava Ozren.
A te dni se Radio Nula bolj kot s pravnimi vidiki ukvarja s svojo širitvijo, saj pripravljajo nove glasbene kanale: na enem bi zbrali mikse slovenskih DJ-ev in tako poslušalcem po svetu predstavili slovenski, lokalni okus, resna pa je tudi ideja o delovnemu mestu prijaznem kanalu, ki bi ga ljudje lahko poslušali v službi, »ne da bi jih to preveč emocionalno dvignilo«. Ozren pa si še posebej prizadeva za kanal z deep house glasbo.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.