Staš Zgonik

 |  Mladina 22

Kolesa duhov

Osveščevalna ali zastraševalna akcija?

Belo kolo v opomin neprevidnim

Belo kolo v opomin neprevidnim
© Tjaša Zajc

V Ljubljani je konec maja potekala akcija Kolesa duhov (Ghost Bikes), ki naj bi opozarjala na nevarnosti, ki v prometu prežijo na kolesarje. Sedem belo pobarvanih in okrašenih koles je bilo priklenjenih na različnih koncih v središču mesta, opremljena pa so bila tudi z napisom, ki je pojasnjeval njihov pomen.
Gre za zamisel, ki so jo prvi udejanjili v ameriškem mestu St. Louis leta 2003, od takrat pa so se belo pobarvana kolesa pojavila v številnih mestih po svetu. Po navadi so postavljena na mestih, na katerih je v prometni nesreči umrl kolesar, s čimer opozarjajo na nevarnost kakega odseka in so nekak opomnik kolesarjem, predvsem pa voznikom avtomobilov. V ljubljanskem primeru pa je bilo to nenapisano pravilo prekršeno, kolesa so bila postavljena na območjih za pešce. Po mnenju Ljubljanske kolesarske mreže (LKM) je zato akcija mimoidočim poslala povsem napačno sporočilo. Kot poudarjajo, v ljubljanskem mestnem središču, kjer so bila kolesa postavljena, v zadnjih desetih letih v prometnih nesrečah ni umrl niti en kolesar. »Lokacije, kjer so priklenjena kolesa, so povsem zgrešene - akcija bi imela smisel zgolj, če bi bila kolesa nameščena na dejanskih lokacijah smrtnih kolesarskih nesreč, te pa se seveda niso zgodile v peš conah, ampak predvsem na obrobju mesta, kjer so bili kolesarji večinoma žrtve trkov z motornimi vozili,« pravi Jernej Tiran iz LKM. Postavitev koles na za kolesarje najvarnejših območjih, torej območjih za pešce, je zato po njegovem mnenju brca v prazno. »Ta akcija je slaba reklama za kolesarjenje kot način prevoza v mestu, saj pri nič hudega slutečih mimoidočih zbuja negativne občutke, češ vožnja s kolesom v mestu je, kot kaže, nevarna.«
Organizator akcije, Akademija za vseživljenjsko učenje, se zaveda, da so lokacije koles v tujini izbrane glede na nevarnost cestnih odsekov za kolesarje, a poudarja, da so se za lokacije na območjih za pešce odločili zaradi varnosti. »V tujini je večina koles postavljena v krožiščih, križiščih ali pa so priklenjena na semafor. Mi smo na podlagi posvetovanja sklenili, da je najvarneje, če kolesa postavimo na območjih za pešce, zato da ne motijo udeležencev v prometu,« pravi Marjetka Kastner. Kolesa so postavili z dovoljenjem Mestne občine Ljubljana, ta je imela tudi glavno besedo pri določitvi lokacij. »Menim, da sporočilo akcije kljub temu ni bilo razumljeno narobe. Ljudje imajo lahko različne poglede. V ta namen smo na kolesa namestili informacijsko tablico z obrazložitvijo projekta, in če si je kdo predhodno ustvaril drugačno mnenje, je lahko potem na kolesih prebral obrazložitev.« Ljubljana je po njenem za kolesarje varno mesto, upa pa, da bo zaradi te akcije še varnejše. »To je bil glavni namen akcije in upam, da sporočilo ni bilo drugače razumljeno.«
Leta 2010 je v prometu umrlo 16 kolesarjev, kar je 12 odstotkov vseh, ki so lani umrli na cestah.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.