Jaka Železnikar

Stelarc - politična proteza in vednost telesa

Knjigo je zasnovala in uredila Marina Gržinić, je 9. knjiga zbirke TRANSformacije, ki jo izdaja scenskim umetnostim posvečena revija Maska, tokrat pa je knjiga nastala v produkciji Maske in MKC - Mladinski kulturni center Maribor.

Knjiga je dvojezična, angleško slovenska, vsebuje pregled in popis vseh najpomembnejših Stelarcovih del z njihovimi vizualnimi in besedilnimi predstavitvami, Stelarcova temeljna besedila ter eseje uglednih teoretikov o Stelarcovem delu, Arthurja in Marilouise Kroker, Timothyja Murraya in Marine Gržinić.

Zahtevno delo je opravila tudi prevajalka v Slovenščino, Petra Pogorevc, ki je prevedla večino besedil in se ob tem morala spopasti s pionirskim slovenjenjem različnih izrazov in terminov vezanih za Stelarcovo delo in tematike, ki jih raziskuje.

Stelarc je avstralski umetnik, ki deluje izrazito mednarodno. V svojih delih uporablja lastno telo, medicinske pripomočke, proteze, robotiko, VR sisteme in internet.

Na začetku svojega delovanja izvaja suspenzije - svoje telo prebodeno s kavlji na različne načine in v različnih položajih ali 'koreografijah' obeša v različne prostore, tako naravne kot urbane. Sledi intenzivno ukvarjanje z tehnološko razširitvijo in nadgradnjo telesa kar vključuje vsiljeno oz. neprostovoljno gibanje, ki ga na njem izvaja bodisi občinstvo, fizično oddaljeno občinstvo (preko interneta) ali avatar, virtualna identiteta, ki je lahko zgolj program.

'Protez' ne uporablja kot (mimetične) nadomestke manjka od pričakovanega telesa ampak kot nadgradnjo, ki telesu doda estetske, konceptualne in operativne zmožnosti.

Stelarc se je v Sloveniji prvič predstavil leta 1995 v galeriji Kapelica v Ljubljani. V Mariboru se je prvič predstavil leta 1996 na Festivalu računalniških umetnosti, kjer je bil kasneje večkrat gost festivala in tudi kustos.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.