avion / Millennium Falcon

Kako se znebiti vladnega letala?

Ali H. Žerdin
MLADINA, št. 24, 17. 6. 2002

Manjši...

Manjši...

Zdaj lahko dokažemo, da je ideja o nakupu letala falcon 900 EX, ki naj bi služilo potrebam slovenske države, presegala znanstveno fantastiko. Stresimo dokaze na papir! Najnovejše vesti iz sokolovega gnezda namreč govorijo o tem, da bi morda namesto falcona 900 EX kupili nekoliko cenejšega in nekoliko manjšega falcona 2000 EX. Cifra 2000 je cifra millenniuma. Falcon 2000 je torej Millennium Falcon. In kdor je gledal Vojno zvezd, ve, da se junaki te epske filmske nadaljevanke okoli prevažajo z Millennium Falconom. Falcon 2000 nastopa v znanstveno-fantastičnem filmu. To, da je vlada po novem za državno letalo pripravljena pokuriti 28 milijonov USD (plus DDV), potem pa to predstavlja kot varčevalni dosežek, je znanstvena fantastika. Zatorej bi bil nakup falcona 900 EX onkraj znanstvene fantastike. Konec heca. Zadeva z državnim avionom je namreč zelo resna.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Ali H. Žerdin
MLADINA, št. 24, 17. 6. 2002

Manjši...

Manjši...

Zdaj lahko dokažemo, da je ideja o nakupu letala falcon 900 EX, ki naj bi služilo potrebam slovenske države, presegala znanstveno fantastiko. Stresimo dokaze na papir! Najnovejše vesti iz sokolovega gnezda namreč govorijo o tem, da bi morda namesto falcona 900 EX kupili nekoliko cenejšega in nekoliko manjšega falcona 2000 EX. Cifra 2000 je cifra millenniuma. Falcon 2000 je torej Millennium Falcon. In kdor je gledal Vojno zvezd, ve, da se junaki te epske filmske nadaljevanke okoli prevažajo z Millennium Falconom. Falcon 2000 nastopa v znanstveno-fantastičnem filmu. To, da je vlada po novem za državno letalo pripravljena pokuriti 28 milijonov USD (plus DDV), potem pa to predstavlja kot varčevalni dosežek, je znanstvena fantastika. Zatorej bi bil nakup falcona 900 EX onkraj znanstvene fantastike. Konec heca. Zadeva z državnim avionom je namreč zelo resna.

Do kakšnih ugotovitev se je dokopala posebna vladna komisija, ki skuša sanirati problem državnega letala? Prvič, med pogajanji s firmo Dassault, ki proizvaja letala falcon, je postalo jasno, da bi bile pogodbene kazni, če bi vlada odpovedala posel, izjemno visoke; presegle bi deset odstotkov cene. Če bi torej vlada preklicala naročilo, bi več kot trije milijoni dolarjev ostali na računu firme Dassault. Vladna komisija je v nadaljevanju pogajanj z Dassaultom preverjala možnost, da bi namesto modela 900 EX kupila model 2000 EX. V naslednjih dveh tednih naj bi postalo jasno, ali je takšna zamenjava možna. Možnosti za zamenjavo menda obstajajo, model 2000 EX bi bil za kakšnih sedem milijonov cenejši od modela 900 EX. Vendar bo, če se bo vlada res odločila za zamenjavo, nastal nov hec. Model 2000 EX se od dražjega 900 EX razlikuje predvsem po tem, da ima model 2000 EX dva, model 900 EX pa tri motorje. Ker ima model 900 EX tri motorje, naj bi bil menda - to smo poslušali oktobra lani - za odtenek bolj varen. Ob tem velja dodati, da je bila prav domnevna večja varnost trimotornega modela 900 EX ob odločitvi prejšnje vladne komisije zelo velikega pomena. Prejšnja vladna komisija se je za model falcon 900 EX odločila prav zato, ker trimotorno letalo pri letih prek Atlantika menda zagotavlja večjo varnost. Podjetji Bombardier in Gulfstream sta lani ponujali modele z dvema motorjema. V firmah Bombardier in Gulfstream bi ob argumentu, da je trimotorno letalo bolj varno od dvomotornega sicer rekli, da je to lari-fari, ki temelji na konceptih varnosti iz petdesetih let prejšnjega stoletja. Vendarle pa so falconovi trije motorji pomembno prispevali k njegovi zmagi. Če bi se vlada odločila, da falcona 900 EX zamenja za falcona 2000 EX, se bo se s tem odrekla tudi enemu ključnih argumentov, ki so falconu prinesli zmago.

Model 2000 EX se od modela 900 EX razlikuje po manjšem dosegu. Vlada se je za model 900 EX odločila, ker lahko preleti Atlantik. Model 2000 EX lahko, če so vetrovi normalni, preleti razdaljo med Parizom in New Yorkom. 2000 EX leti nekoliko hitreje, vendar prevaža manjše število potnikov. Če naj bi se potniki vozili kot gospodje, jih falcon 900 EX sprejme devet (tudi dvanajst), falcon 2000 EX pa osem.

No, pogajanja o zamenjavi še niso končana. Domnevamo lahko, da bodo pogajalci obeh strani, če se bodo pogovori o zamenjavi nadaljevali, razpravljali predvsem o tem, ali mora slovenska vlada vendarle plačati del s pogodbo predvidenih penalov. Domnevamo, da v primeru zamenjave sicer ne bi bilo potrebno plačati vseh penalov. Zagotovo pa se Dassault ne bo odrekel tistemu, k čemur se je slovenska vlada zavezala ob podpisu pogodbe.

Če pa sporazum z Dassaultom ne bi bil mogoč, bo vlada - tako je sporočil dr. Matjaž Nahtigal, direktor vladnega urada za zakonodajo - skušala še čisto novo letalo prodati, z izkupičkom od prodaje pa bi kupili cenejše letalo.

Kakšne so pravzaprav realne možnosti? Če se vlada odloči, da bo letalo, ki ga je naročila oktobra lani, prodala, bo morala najprej najti trgovca z letali. Dvomimo namreč, da v slovenski vladi in njeni okolici obstajajo ljudje, ki se spoznajo na prodajo letal. Trgovci z letali ob sklenitvi posla - tako kot vsi drugi trgovci - poberejo svoje odstotke. Pred meseci, ko je začelo občinstvo zaradi nakupa letala falcon 900 EX renčati, so iz vladnih soban prihajale optimistične napovedi, da so cene letalom na svetovnih trgih narasle. Torej naj bi vlada falcona prodala za vsaj toliko, kolikor je zanj odštela. Če drži, da so cene letal v tem trenutku višje, kot so bile v trenutku nakupa, bo morebitni zaslužek vendarle zelo majhen, ker bodo odstotke pobrali posredniki. Verjetneje pa se zdi, da bo država, če falcona 900 EX proda, zaradi odstotkov, ki jih bo pobral posrednik, nekaj dolarjev izgubila. Odstotki, ki jih bodo pobrali posredniki, bodo nižji od penalov, ki bi jih plačali ob popolni odpovedi posla. Redna trgovska tarifa pa pri prodaji izdelka, ki je vreden okrog 35 milijonov dolarjev, znaša kak milijon dolarjev.

In zakaj se je vlada odločila, da se odreče falconu 900 EX? Zgolj zaradi negodovanja javnosti? Ko se je premier Drnovšek maja letos mudil v ZDA, so novice, ki so poročale o pripravah na obisk, omenjale negodovanje ameriških sogovornikov. Ti so članom Drnovškovega kabineta, ki so pripravljali teren za obisk, sporočali, naj Slovenija ne motovili z domislico, da bo z nakupom vladnega letala fiktivno napihnila obrambni proračun. Vlada je namreč ob odločitvi za nakup falcona denar za kupčijo našla v obrambnem delu proračuna. Državno letalo pa z obrambo nima resne zveze.

Zanimiva je še ena podrobnost. Ne le, da se skuša vlada znebiti falcona 900 EX. Tudi ljudje, ki so sedeli v prvi komisiji, zadolženi za nakup državnega letala, zapuščajo neposredno bližino predsednika vlade. Član komisije dr. Iztok Podbregar se iz kabineta predsednika vlade seli na čelo Slovenske obveščevalne varnostne agencije. Tisk poroča, da utegne Rudi Gabrovec, ki je prav tako član komisije, hkrati pa službuje v kabinetu predsednika vlade, prevzeti funkcijo v Novi Kreditni banki Maribor. Kuloarske govorice pa navajajo, da bi lahko Mirko Bandelj, generalni sekretar vlade in predsednik prve komisije, prevzel vodenje Slovenskih železnic.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek: