Danijel Vončina

25. 7. 2001  |  Mladina 29  |  Kultura  |  Knjiga

Kastracijski stroji: gledališče in umetnost 90-ih

MASKA (v sodelovanju s Centrom za raziskave scenskih umetnosti DELAK), Ljubljana 2001, 4.500 SIT

Obravnavanemu obdobju zvest dokument časa.

Prvič: s tehnološkega vidika gre za moderno knjigo, ki se - zaradi priloženega CD ROMA - ne samo bere, temveč tudi gleda in posluša obenem. Priloženi plošček vsebuje več kot 200 barvnih fotografij in 40 videoodlomkov iz najizvirnejših scenskih dogodkov zadnjega desetletja ...

Drugič: delo je simbioza dveh pogledov na gledališče in umetnost devetdesetih, esejističnega in leksikografskega. V slednjem, ki se, mimogrede, v celoti "izpiše" tudi v že omenjeni elektronski verziji, je avtorica Jana Pavlič objavila obsežen podatkovnik - kataster (dvaindvajsetih, op.p.) avtorjev sodobnega slovenskega gledališkega teritorija devetdesetih, vse od snovalca modernih državnih proslav, Matjaža Bergerja, pa do, navsezadnje, kandidata za kozmonavta, Dragana Živadinova. Avtor esejističnega dela knjige, Boris Pintar, pa je v priobčenih tekstih (beri: tudi dokumentih /saj so bili napisani v obravnavanem času/), podal u-videnja iz svojega študija psihoanalize. Primer: " ... igro z gledalčevim pogledom v gledaliških dogodkih Dragana Živadinova lahko dojamemo kot kastracijske stroje. V Dramskem observatoriju Zenit, uprizorjenem v železniškem vagonu, so gledalci stali ob strani, po igralni površini sredi vagona pa se je po tirih v višini njihovih glav gibal oltar svete Marije, ki kot kastrirajoča mati asocira obglavljenje ..."

Knjiga, ki odpira vpogled v ustvarjanje zdaj vse pomembnejše generacije mlajših slovenskih gledališčnikov.