Marcel Štefančič jr.

10. 10. 2014  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Film

Stoletnik, ki je zlezel skozi okno in izginil

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, 2014
Felix Herngren

Kratka zgodovina človeštva.

Življenje je škatla z eksplozivom – nikoli ne veš, kaj se bo zgodilo. Hej, lahko rešiš življenje fašističnemu generalu Francu! Lahko srečaš “Manhattan Project” – in Einsteinovega idiotskega dvojčka! Zgodovino lahko stalno mečeš v zrak – in kljub temu dočakaš 100 let in sodnikov podaljšek!

To se zgodi Allanu Karlssonu (Robert Gustafsson), coen-coenesknemu ekscentriku, ležernemu obešenjaku, ki je bil vse življenje obseden z eksplozivom, pri stotih pa sklene, da bo pobegnil iz doma za ostarele, kar ga odpelje novim eksplozijam in absurdom naproti, a tudi starim, saj nas flešbeki zapeljejo skozi njegovo življenje, to škatlo z eksplozivom, s katerim je razstreljeval zgodovino. Vedno je bil zraven, ko je nastajala zgodovina, toda za razliko od Zeliga in Forresta Gumpa je bil zraven vedno le zato, da bi lahko kaj razstrelil: zgodovinski trenutek ni nič brez dobre eksplozije. Kar bo, pač bo! In Allan je bil vedno tam, kjer je lahko svoj talent – izdelovanje eksploziva, razstreljevanje – najbolj izživel. “Leta nisem počel drugega kot jedel, spal in razstreljeval.” Zato ga vidite ob generalu Francu, Stalinu, Ronaldu Reaganu in Robertu Oppenheimerju, ki brez Allanove pomoči ne bi nikoli postal “oče atomske bombe”, Harry Truman pa ne prvi predsednik, ki je odobril detonacijo atomske bombe. Allan Karlsson prepotuje zgodovino, iz katere se stalno kadi. Če je uničenje dovolj veliko, izgleda kot rešitev. Ljudje se stalno razstreljujejo, kar je seveda norost, če pomislite, da so na dolgi rok itak vsi mrtvi – umrli bi tudi sicer, brez eksplozij. Le malce potrpežljivejši bi morali biti, pa bi se itak zgodilo to, kar si želijo. Smrt ima svoje prednosti, zgodovina pa svoj kovček z denarjem, za katerim se zdaj, v sedanjosti, vsi podijo in ki je resnica vseh tistih zgodovinskih eksplozij: toliko eksplozij zaradi enega kovčka z denarjem! Stoletnik, posnet po bestsellerju Jonasa Jonassona, je igriva, črna, pikareskna farsa o človeku, ki zgodovine ni razstreljeval zaradi denarja ali maščevanja, ampak zato, da bi ji izpolnil želje, pa četudi z njo nikoli ni bil na tekočem. Z zgodovino je na tekočem le norost. Ali bolje rečeno: če hočeš biti na pravi strani zgodovine, potem moraš biti strašnejši od druge strani.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.