Vanja Pirc

7. 4. 2017  |  Mladina 14  |  Kultura

Epski jamski fotograf

Revija Wired izpostavila Slovenca Petra Gedeia

Križna jama, ena najlepših vodnih jam v Evropi.

Križna jama, ena najlepših vodnih jam v Evropi.
© Peter Gedei

Ameriška revija Wired, ki velja za napovedovalko trendov na področju novih tehnologij ter pobliže spremlja učinke novih tehnologij na kulturo, gospodarstvo in politiko, je na svoji spletni strani objavila prispevek o uporabnikih družbenega omrežja Instagram, ki na svojih profilih objavljajo najlepše, najbolj spektakularne fotografije iz jam. Izbor je pri nas požel obilo navdušenja, saj je med šesterico izbrancev, ki jih je Wired razglasil za »epske«, tudi slovenski jamski fotograf Peter Gedei.

Tistih, ki Gedeia poznajo, Wiredov izbor ni presenetil. Gre za mednarodno priznanega fotografa, specializiranega za fotografiranje v težavnih jamskih razmerah, in ni prvič, da so ga opazili tuji mediji. Leta 2013 so Independent, Daily Mirror, Daily Mail in drugi denimo delili zapis o njem, pospremljen z 21 njegovimi fotografijami. Sam pa je najbolj ponosen na reportažo v francoskem National Geographicu. Z Arnetom Hodaličem in Katjo Bidovec so takrat spremljali, kako so potapljači prečili 20 kilometrov dolgo vodno jamo v Franciji. Ena od njegovih podzemnih fotografij je krasila tudi naslovnico posameznih izdaj.

Gedei, ki je med drugim tudi grafični oblikovalec pri podjetju Mladina, je jamar že natanko tri desetletja. Kot srednješolca ga je navdušil brat Tibor, kasneje je začel še fotografirati. Nastanek ene same jamske fotografije terja ogromno truda (že zato, ker je v jamah trdna tema in je vso opremo treba prinesti s seboj), a sam pravi, da so jamski fotografi pač vztrajni. »Morda zato, ker je jamski prostor ogromen naravni studio, v katerem moram za vso osvetlitev poskrbeti sam in s pomočjo pomočnikov/jamarjev sestaviti posnetek, ki bo orisal prostor, da ga bo vsak lahko razumel. Pa ni težava samo v osvetljevanju, težavni so tudi vlaga, blato in sami jamski prostori, ki lahko variirajo od izredno ozkih prehodov do ogromnih dvoran in globokih brezen,« pravi Gedei.

Njegov največji jamarsko-fotografski podvig doslej je bila francoska jama Padirac, po kateri je s pomočnikoma, Boštjanom in Mojco Vrviščar, po rovih taval tri dni, a tudi slovenske jame se mu zdijo čudovite. V slovenskem National Geographicu smo nedavno občudovali njegove fotografije Škocjanskih jam. Zadnje čase se posveča zlasti Križni jami, ki velja za eno najlepših vodnih jam v Evropi ali celo na svetu. Najraje od vseh pa ima tiste jame, »ki so res samo za posvečene, za katere veš, da si lahko šteješ čast, da si jih obiskal«.

In kako se počuti kot eden od najbolj »epskih« jamskih fotografov na Instagramu? Skromno pravi, da jamskih fotografov ni ravno v izobilju, kaj šele takih, ki bi na Instagramu – kjer uporabniki večinoma objavljajo fotografske utrinke iz vsakdana – objavljali kakovostne jamske posnetke. Sploh redki pa so taki, ki bi jamske fotografije na tem omrežju objavljali redno. Kljub temu se mu zdi izbor revije Wired pomemben. Vidi ga kot potrditev, da izbrana šesterica ustvarja dobre fotografije.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.