MLADINA Trgovina

Marcel Štefančič jr.

9. 3. 2018  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

Rdeči vrabec

Red Sparrow, 2018, Francis Lawrence

zadržan

Šola za ženske.

Gibanje #MeToo je razkrilo, da je Hollywood bordel, ki od žensk pričakuje in terja, da se spolno žrtvujejo – in da se pustijo spolno zlorabljati. Rdeči vrabec, posnet po romanu Jasona Matthewsa, nekdanjega agenta Cie, izgleda kot alegorija te mašine za zlorabljanje žensk, le da je ne najde v Hollywoodu, temveč v Rusiji, Putinovi Rusiji, prepričani, da hladne vojne ni bilo nikoli konec in da se lahko ponižana, zlorabljena, posiljena Rusija ponovno opolnomoči. Dominika Egorova (Jennifer Lawrence), balerina in prvakinja Bolšoja, se med nastopom tako hudo poškoduje (à la Nancy Kerrigan!), da je njene baletne kariere konec, zato jo striček Vanja (Matthias Schoenaerts), visoki uradnik ruske obveščevalne službe (СВР РФ), spravi v Šolo za vrabce (Weinsteinovo verzijo Bradavičarke), kjer ženske – pod taktirko Matrone (Charlotte Rampling), brutalne avtokratke, ki ne prenese zahodnega »sentimentalnega moraliziranja« in ki bi se odlično podala porno verziji Nočnega portirja, heh – spreminjajo v »kurbe«, ki naj bi se spolno žrtvovale za domovino (Dominika stričku celo očita, da jo je poslal v »šolo za kurbe«).

Trening vključuje posilstvo, poniževanje, zlorabe, pretepanje, mučenje in druge brutalizacije, predvsem pa seks na ukaz: le ženska, ki to osvoji in ponotranji (in postane vrabec), lahko služi domovini in zapelje tujega agenta, toda ko ji striček in general Korčnoj (Jeremy Irons) ukažeta, naj zapelje Nasha (Joel Edgerton), agenta Cie, in ugotovi, kateri ruski agent je dvojni (»krt« pač), se njena misija prelevi v ringelšpil šokantnih preobratov, sadističnih mučenj, ekstremne atletike, krvavega dežja, sunkovitih likvidacij in težkih, grotesknih, dolgočasnih ruskih akcentov. Tako kot je od Jasona Bourna do (Evelyn) Saltove in Atomske blondinke le korak, je le korak tudi od Rdečih čeveljčkov do Črnega laboda. Ženska je kot Rusija: če stoji do kolen v krvi, pomeni, da je opolnomočenje uspelo. Vsaj tako namiguje film. A to je edini način, da »upraviči« svoje pornificirano, fetišistično, antifeministično izživljanje nad žensko. »Močno žensko« prepoznaš po tem, da je šla skozi »šolo«.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.