Mitološke prikazni

Karantanski panter sploh ni bil karantanski

Zastave z napačnimi simboli

Zastave z napačnimi simboli
© Miha Fras

Od vseh simbolov, ki krasijo slovensko ultradesničarsko mladino, je zagotovo najpopularnejši tako imenovani karantanski panter. Za glavni zaščitni znak sta ga denimo vzeli skupini Tu je Slovenija in Hervardi. Karantanski panter (črni panter na belem praporu) naj bi bil simbol nekdanje Karantanije in naj bi na splošno poosebljal veličastno in bojevito preteklost slovenskega naroda. Zagovorniki te zamisli imajo le eno težavo, a ta je nerešljiva: Karantanija panterja sploh ni poznala. Gre torej za navadno izmišljotino oziroma mitološki konstrukt, ki bolj kot kaj drugega potvarja preteklost.
Zgodovinar in redni profesor na Oddelku za zgodovino na Filozofski fakulteti v Ljubljani dr. Peter Štih je že pred leti v intervjuju za Mladino opozoril: »V virih ni izpričana absolutno nobena povezava tega znaka s staroslovansko Karantanijo.« Tudi obsežna Enciklopedija Slovenije ga ne omenja, kajti res je, da se je panter v naših krajih pojavil šele kasneje, torej potem ko se je nekdanja velika Karantanija na začetku 11. stoletja že razkrojila v posamezne fevdalne dežele.
Dr. Andrej Pleterski, arheolog in zgodovinar, zaposlen na Inštitutu ZRC SAZU v Ljubljani, v zvezi s tem dodaja: »Panter izvira iz grba fevdalne družine Spanheim iz 12. stoletja. Res je, da je omenjena družina takrat živela na Koroškem, nima pa nobene zveze z nekdanjo Karantanijo. Kako je torej ta panter prišel v sodobno slovensko zavest? Njegov glavni promotor je dr. Jožko Šavli, ki spada v ozek krog slovenskih venetologov, skratka ljudi, ki trdijo, da so bili Veneti v bistvu Slovenci že v davni prazgodovini. Šavli je to objavil v glasilu Korotan, ki ga je izdajal pater Ivan Tomažič na Dunaju. Od tu naprej je stvar prevzel poslanec Zmago Jelinčič in razširila se je. Ampak poudariti velja, da ta Šavlijev dizajn nima veliko zveze s tistim spanheimskim grbom, kar vidimo v podrobnostih. Šavlijev panter je bolj načičkan, divji, pihajoč, jezen; gre torej za novodobno tvorbo, ki poskuša vzpostavljati umetno povezavo z neko navidezno bojevito ter slavno preteklostjo, ki pa je dejansko ni bilo.«
Poudariti velja, da Šavli ni zgodovinar, temveč ekonomist, za katerega sta tematika karantanskega panterja in »prazgodovina« Slovencev konjiček. V strokovnih krogih je zelo osamljen, njegove teorije pa obsojene na večen posmeh. In kako Šavli razume svojo osamljenost? Na spletni strani Hervardov je v članku o karantanskem panterju pojasnil: »Karantanski grb, s svojo vsebino, je očitno nekomu hudo napoti. In ta 'nekdo' ne more biti nihče drugi kot stara jugoslovanska struktura, ki jo slej ko prej predstavlja tajna služba KOS. Slovenska policija, po več kot desetletju vlade jugoslovansko usmerjenih strank LDS in SD, nima niti več moči, da bi blokirala njeno dejavnost. (...) Do kdaj bodo stare jugoslovanske strukture ustrahovale slovensko javnost, in še posebej mladino, ni mogoče vedeti.«
Kdor ne razume preteklosti, ne more niti sedanjosti. Vendar gre za več kot zgolj to. Takšne teorije zarote, kot je Šavlijeva, pridejo praviloma na plan takrat, ko vlada popolna odsotnost otipljivih nasprotnih argumentov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.