Rajska roža

Družabno življenje v Jemenu - žvečenje kata

Pred 30 leti je bila navada žvečenje kata domena bogatih ob koncu tedna. Danes kat v Jemenu redno žveči 80 odstotkov odraslih. Ljudje se zbirajo tudi v posebnih restavracijah, kjer med gledanjem televizije več ur žvečijo kat, kadijo vodne pipe ali cigarete.

Pred 30 leti je bila navada žvečenje kata domena bogatih ob koncu tedna. Danes kat v Jemenu redno žveči 80 odstotkov odraslih. Ljudje se zbirajo tudi v posebnih restavracijah, kjer med gledanjem televizije več ur žvečijo kat, kadijo vodne pipe ali cigarete.
© Matjaž Kačičnik

Vršiček veje sem najprej nekajkrat frcnil, da sem z njega odstranil nekaj prahu, s prsti obrisal mlade, mehke liste in jih dal v usta. Nov zalogaj svežih listov sem nekajkrat prežvečil, nato pa jih z jezikom spravil na desno stran ustne votline. Po mesecu dni v Jemenu in pogosti vaji mi še vedno ni uspelo pod ličnico izoblikovati, povečevati in ohranjati dostojno bulo prežvečenih listov kata. Velikost bule pod mojim licem je bila za jemenska merila dokaj majhna, a več nisem mogel zadrževati v ustih. Sok, ki se je cedil iz listov, sem počasi, proti svoji volji s slino in požirki kokakole splakoval po grlu. Kar naenkrat sem bil poln energije in bister kot puška, pogovor s Hamidom, Ramzijem in Alijem je tekel kot namazan in v glavi mi je pustošil vihar novih idej in načrtov za prihodnost. Po slabih dveh urah intenzivnega pogovora smo zdrsnili v drugo fazo žvečenja kata. Pogovor je skorajda zamrl, kata je zmanjkalo, sobo je napolnila nekakšna spokojnost in vihar v glavi se je počasi polegel.

Jemen je država na jugozahodnem robu Arabskega polotoka. Je ena izmed najrevnejših držav na svetu, njegovo šibko gospodarstvo je odvisno od mednarodne pomoči, in da se prebivalstvo nasiti, mora rodovitni Jemen del hrane uvažati. Toda kljub temu je v tej islamski državi, ki živi v skladu s strogimi pravili Korana, najdonosnejši kmetijski pridelek kat, grm ali drevo, katerega listi delujejo kot blaga droga, stimulans. Žvečenje kata je družabni dogodek, ki poteka vsak dan po kosilu, ko se življenje v Jemenu tako rekoč ustavi. Skoraj vsi za nekaj ur odidejo žvečit kat. Po mnenju nekaterih redno ali občasno žvečita kat vsaj dve tretjini jemenskega prebivalstva, ki šteje dobrih 17 milijonov. Pravijo, da so ulice glavnega mesta Sane najnevarnejše ob treh popoldan, ko se vsem mudi domov, k znancem ali prijateljem na zabavo s katom. Skoraj vsaka hiša ima mafradž, najlepšo sobo v zgornjem nadstropju, ki je namenjena izključno uživanju kata in tudi hrane. Kat žvečijo moški in ženske, vendar strogo ločeno. Učinek stimulansa se začuti že po 15 minutah žvečenja, vrhunec pride šele po dveh urah, medtem pa potekajo različni pogovori, sklepajo se posli, zračni mehurčki v vodni pipi veselo žlobudrajo, velike termovke z ohlajeno vodo se pridno praznijo. Sledita rahli depresija in melanholija, udeležencem "zabave" se postreže še čaj in ljudje se razidejo.

Kat so na Arabski polotok prinesli iz Etiopije pred približno tisočletjem. Uživanje kata je že več kot 700 let del jemenske družbene in kulturne tradicije in v deželi so ga žvečili že pred uporabo kave. Sprva so liste kata uporabljali predvsem kmetje in pastirji za pripravo čaja in rastlino imenovali tudi abesinski, arabski ali somalski čaj. V 14. stoletju je uporaba kata postala zelo pomembna med islamskimi svetniki - valiji; uporabljali so ga kot stimulans pri molitvah. V tistem času je bila v Yufrusu pri Taizzu zelo slavna šola sufizma, mistične asketske smeri v islamu, ki jo je ustanovil sufi vali - islamski mistični svetnik Ahmed ibn Alvan. V njej so kat uporabljali pri meditaciji in molitvah in se z njim povzdignili na poti do verske ekstaze in duhovne razsvetljenosti. Seveda so obstajale nejasnosti o skladnosti uporabe kata z zakoni Korana, ki strogo prepovedujejo uživanje vsakršnih opojnih substanc. Vendar so takratni izvedenci za Koran presodili, da kat zavesti ne zamegli, temveč le pomaga pri verskem študiju in izpopolnjevanju. Kat je bil spoznan za hrano pobožnih, za rajsko rožo in uporaba je bila popolnoma legalizirana. Prve zapise o vplivu žvečenja kata na človeški organizem najdemo v 700 let stari arabski medicinski knjigi. V njej uporabo kata priporočajo vojakom za odpravljanje utrujenosti in lakote. V tistih časih so kat uporabljali v medicini, tudi kot afrodiziak, in seveda v verske namene. Pa vendar je bilo uživanje kata zaradi kratkega roka uporabe, le 24 ur po žetvi, počasnega transporta in pomanjkanja poti omejeno na območja gojenja te rastline. Z gradnjo cest in uporabo motornih vozil ter celo letal se je uživanje kata v zadnjih tridesetih letih razbohotilo po vsej državi in Jemen je za nekatere v tem donosnem poslu spet postal Arabia felix - Srečna Arabija. V času naglega naraščanja porabe kata so ga nekaj časa celo uvažali iz Etiopije. Vsak dan se majhen del najdonosnejšega kmetijskega pridelka pretihotapi v Savdsko Arabijo, kjer ga uživajo mnogi Jemenci, ki delajo v tej sosednji državi. Nekaj se ga vsak teden dostavi tudi jemenski emigraciji po vsem svetu, predvsem v ZDA in Veliko Britanijo.

Droga?

Rastlina kat (Catha edulis) je velik grm ali zimzeleno drevo, ki ga najdemo v vzhodni Afriki in južnem delu Arabskega polotoka. Rase na nadmorski višini od 1500 do 2500 metrov in zrase od tri do šest metrov visoko. Mlade veje se trgajo oziroma žanjejo vse leto. Uporaba kata je omejena na žvečenje mladih, mehkih listov in mehkih poganjkov na koncu vejic, katerih barva se razlikuje od rumenozelene do rdečkasto zelene, pač glede na vrsto rastline oziroma območje, kjer je rasla. Listi se žvečijo kot tobak, uživanje kata pa povzroča večjo budnost, zmožnost koncentracije, samozavest, poveča komunikacijo in pretok idej v družbi, prežene lakoto in spanec, pomaga pri potenci ... Kat spodbuja žejo, zato v sobi, kjer se žveči, ne sme manjkati vode in v zadnjem času predvsem sladkih osvežilnih pijač, kot sta kokakola in fanta, ki omilijo grenak okus kata. Ostareli ljudje brez zob, ki žvečenja ne zmorejo več, liste kata zdrobijo v lončku in ga uživajo kot gosti sok. Na tržnici ga prodajajo v majhnih butarah približno 60-centimetrskih vej, zavitih v plastično folijo, ali v svežnjih mehkih vršičkov in listov, zavitih v bananine liste, da kat ohrani vlažnost in svežino. Cene se razlikujejo glede na kakovost, stane pa od enega do deset dolarjev za dnevni odmerek.

Kaj je kat, droga ali stimulans? Glavna psihoaktivna sestavina kata je chatinone, ki je strukturno in kemijsko podoben d-amfetaminu in cathinu. Cathinone ima moč približno tretjine d-amfetamina, v 48 urah po žetvi pa molekule zaradi kisika postanejo nestabilne in substanca se razgradi v cathine, ki ima veliko manjši psihofizični učinek. Med drugim kat vsebuje tudi tanin in vitamin C. Nekatere raziskave o odvisnosti uživalcev so pokazale, da kat povzroča zmerno, vendar trajno psihično odvisnost, telesne pa ne. Koran strogo prepoveduje uživanje alkohola in vsakršnih drugih opojnih substanc. Jemenci in njihovi verski voditelji si to poglavje Korana razlagajo drugače kot v vseh drugih arabskih in muslimanskih državah, kjer je uživanje kata strogo prepovedano. Ameriška DEA (Drug Enforcement Administration) je kat prepovedala in ga zaradi vsebnosti chatinona uvrstila na najstrožji seznam (Schedule I), na katerem najdemo tudi trde droge, kot so kokain, heroin in LSD. Kat je po razlagi islamskih pravnikov haram - tisto, kar je prepovedano, je povedal gospod Ibrahim Malanović, mariborski imam in predsednik islamskih skupnosti Slovenije. Je na ravni droge, opojnih sredstev, ki ti "vzamejo pamet", zato je uživanje strogo prepovedano.

Pravih obširnih raziskav o vplivu rednega uživanja kata na človeški organizem ni, saj v državi, ki praktično živi od ene zabave s katom do druge, niti ni zanimanja za takšno raziskovanje. Pa vendar se vse več zdravstvenih težav Jemencev pripisuje rednemu uživanju kata. Posledice nezadostne ustne higiene in žvečenje kata se kažejo v povečanju števila stomatoloških obolenj, kot so zobna gniloba, piškavost zob in bolezni ter obraba dlesni. Gastritis - vnetje želodčne sluznice, bolezni dvanajstnika, čir na želodcu, cirozo jeter pa povzroča predvsem uporaba pesticidov in sredstev za pospeševanje rasti. Pridelovalci škropijo kat s cenejšimi pesticidi, ki imajo daljšo dobo razgradnje. Vendar kat požanjejo in pošljejo na trg, še preden se pršila popolnoma razgradijo, in sočni listi poleg stimulansa vsebujejo tudi pesticide. Nekatere raziskave so pokazale, da uživanje kata zviša krvni tlak in pospeši utrip srca, povzroči bolezni srca, še posebno hude pa so posledice uživanja te "nacionalne droge" pri nosečnicah, saj se kažejo v nižji teži, višji stopnji podhranjenosti in večji smrtnosti dojenčkov. Sledi kata so odkrili tudi v materinem mleku. Spomnim se Alija, mladega receptorja v hotelu v Taizzu, ki mi je na vprašanje, kaj si misli o katu, odgovoril: "Kat je naša žepna droga, žvečimo ga vsi, dedki in babice, starši in otroci in prek noseče matere tudi zarodek, tako da smo na kat navajeni, še preden se rodimo."

Zabava

Za Jemence kat ni droga, temveč medij za druženje, je način življenja. Po mnenju nekaterih narodno drogo vsak dan ali vsak teden uživa 80 odstotkov odraslih moških, 40 odstotkov odraslih žensk in 30 odstotkov otrok, mlajših od 15 let. Skupaj je to približno dve tretjini celotnega prebivalstva, kar znaša približno 11 miljonov ljudi, ti pa na leto za kat zapravijo 2,6 milijarde ameriških dolarjev, torej več kot znaša državni proračun in približno petino BDP-ja. V mnogih družinah več kot polovico prihodkov "požveči" kat, moški se raje odrečejo hrani kakor katu, otroci so podhranjeni, družina trpi. Kmetje zaslužijo s pridelavo kata več kot z drugimi pridelki. Je razmeroma nezahtevna kultura in se lahko, v nasprotju s kavo ali žiti, v majhnih količinah žanje vse leto. Zato ni presenetljivo, da zdaj več kot polovico kmetijskih površin zaseda kat. Kat spada med "žejne" rastline, saj za rast porabi veliko vode in voda je v Jemenu, pretežno puščavski državi, zelo dragocena. Vodnih vrtin je vedno več, toda večino podzemne vode izčrpavajo pridelovalci kata, zaloge se manjšajo in v bližnji prihodnosti se bo Jemen spoprijemal z velikim pomanjkanjem pitne vode. Uživanje kata ima tudi druge hude ekološke posledice, saj se, glede na to, da ga vsak dan uživajo približno štirje milijoni prebivalcev, kar na tla ali v naravo odvržejo tudi štirje milijoni plastičnih vrečk in folij, v katere je bila zavita dnevna količina. Kljub vsem negativnim posledicam pa sta se zaradi povečane pridelave kata zelo zmanjšala preseljevanje ljudi z dežele v mesta in razlika v premoženju med urbanim in drugim prebivalstvom.

Jemen se s katom spopada že stoletja, a boj vedno znova izgubi. Prva prepoved je iz leta 1543, ko je takratni imam le za kratek čas prepovedal uživanje kata. Enak ukrep je pomenil politični samomor za adensko politično stranko leta 1958 v Južnem Jemenu, septembra 1972 pa naj bi bila tudi zaradi prepovedi uživanja kata izbruhnila enotedenska državljanska vojna. Uporaba komercialnih letal za prevoz kata je že nekaj let prepovedana, a učinek te prepovedi je graditev cest praktično izničila. V sredini leta 1999 je predsednik Ali Abdulah Saleh prepovedal uživanje kata med delovnim časom vojakom, policistom in državnim uslužbencem in za zgled tudi sam opustil narodno razvado. Nekaj mesecev pozneje je jemenski časopis objavil novico, da so zaradi uživanja kata zaprli 530 pripadnikov vojske in policije. Vendar so bili to le grešni kozli, saj se razmere zunaj glavnega mesta Sane niso spremenile. Odprava kata se zdi pretrd oreh za kateregakoli voditelja, saj bi moral poskrbeti tudi za dobro petino prebivalstva, ki danes živi od te rastline. Zdi se, da je najbolje označil sedanje razmere Abdul Karim Al Razihi, znani jemenski pisatelj: "Kat je opij našega ljudstva. Je zeleni imam, ki vlada državi. Je ključ vsega in središče vseh naših družabnih dogodkov. Je nerazložljivost, ki pojasni vse."