Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    8. 5. 2015  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Vroči pregon

    Vroči pregon je road movie, v katerem se ubežnici, policistka (Reese Witherspoon) in mafijska nevesta (Sofía Vergara), prelevita v komični verziji Thelme in Louise.

  • Marcel Štefančič jr.

    8. 5. 2015  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Cena slave

    Charlie Chaplin je vse življenje igral potepuha, malega človeka. Še več: z igranjem malega človeka je strašno zaslovel in bajno obogatel. Toda ob koncu leta 1977 je kljub temu umrl – v Švici.

  • Marcel Štefančič jr.

    8. 5. 2015  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Maščevalci: Ultronova doba

    Maščevalci – Stotnik Amerika (Chris Evans), Iron Man (Robert Downey), Črna vdova (Scarlett Johansson), Hawkeye (Jeremy Renner), Thor (Chris Hemsworth) in Hulk (Mark Ruffalo) – so superjunaki, ki rešujejo človeštvo. To je njihov poklic, njihova služba. To počnejo 24 ur na dan, 7 dni na teden. Dopusta nimajo. Prostega časa tudi ne. Bolje da ga nimajo: ko rešijo človeštvo in ko si utrgajo čas zase, so namreč rahlo izgubljeni – ne vedo točno, kaj bi počeli.

  • Marcel Štefančič jr.

    8. 5. 2015  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Beli bog

    Beli bog, zmagovalec sekcije Un Certain Regard na lanskem Cannesu, ni le film, ampak že kar dosežek, pa ne zaradi vseh tistih psov, ki jih je bilo treba preleviti v top igralce (via Teresa Miller), ampak zaradi tega, kar nam ti psi sporočajo, ne da bi govorili.

  • Človek, ki prinaša smrt

    Ameriški pevec Glen Campbell, posebej znan po štiklu Rhinestone Cowboy, je pred leti slovel tudi s štiklom Galveston, ki je šel takole: »Galveston, o, Galveston – tako zelo se bojim smrti.« Da je ta preroški verz postal meso, je poskrbel Robert Durst, ko je leta 2001 v Galvestonu, teksaškem mestecu v Mehiškem zalivu, razsekal in razžagal soseda, 71-letnega Morrisa Blacka, ter njegov torzo in okončine zbasal v črne vreče za smeti in jih potem zmetal v morje, misleč, da bodo potonile, pa niso. Ko so ga prijeli, ni skrival, da je soseda razsekal in razžagal, toda sodišče ga je kljub temu oprostilo. Not guilty, je odločila porota.

  • Hitler je preživel!

    Adolf Hitler je 30. aprila 1945 naredil samomor. Najprej je vzel strup. Potem se je ustrelil. Nazadnje pa ga je njegov zvesti pribočnik še polil z bencinom in zažgal.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 4. 2015  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Film

    Spuži na suhem

    TV-kanal Nickelodeon je animirano serijo o Spužiju Kvadratniku, poskočni, frivolni, evforični, entuziastični morski gobi, bližnjemu sosedu Disneyjeve male morske deklice in Pixarjevega malega Nema, lansiral davnega leta 1999 (vse, kar se je zgodilo pred 11. septembrom 2001, je pradavnina), tako da zdaj, v filmski verziji, svojo utrujenost, izčrpanost in pomanjkanje samozavesti maskira z multimedijsko marvelsko nadrealistično hiperaktivnostjo, legolandskimi burlesknimi non sequiturji, distopičnimi superjunaškimi šviganji skozi čas, skeniranjem Piratov s Karibov in iskanjem izgubljenega, ukradenega kuharskega recepta, kar pomeni, da se le parazitsko lepi na vse, kar je trenutno v rabi. Nič čudnega: sponge v angleščini ne pomeni le morska goba, ampak tudi parazit. Spuži nič ne more – vse se lepi nanj. Z Master Chefom vred.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 4. 2015  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Film

    Imperij robotov

    Guniji srečajo Vesoljčka, ki sreča Enderjevo igro, ki sreča Transformerje, ki srečajo Super 8, ko roboti – androidi iz oddaljene galaksije – okupirajo Britanijo, ljudem pa zabičajo, naj ostanejo noter, v svojih stanovanjih in hišah, kar pomeni, da živijo v non-stop policijski uri.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 4. 2015  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Film

    Čudesa

    Kako preživeti v svetu, ki je počečkan s sloganom “alternative ni”? Čebele so edina ekonomija ruralne, zelo tradicionalne, revne italijansko-nemške družine, ki živi nekje med Umbrijo in Toskano.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 4. 2015  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Film

    Brezčasna Adaline

    Včasih ti ni treba srečati Mefista, da bi živel večno, ampak zadošča že, da strmoglaviš v ledeno hladno reko. To se zgodi Adalini (Blake Lively), ki se po padcu v to nepričakovano fontano večne mladosti ne postara več niti za trenutek.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 4. 2015  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Film

    Sol zemlje

    Zahod se še vedno čudi, da Afričani tako vztrajno in odločno bežijo iz Afrike, da so pri prečkanju morja pripravljeni tvegati življenje in da jih spodletela prečkanja ne odvrnejo od ponovnih poskusov, toda ko jih gledate v Soli zemlje, zlahka ugotovite, da jim kaj drugega niti ne preostane. Fotografije, ki jih je posnel Sebastiao Salgado, brazilski fotograf (in ekonomist), in ki jih v dokumentarcu Sol zemlje slavita Wenders in Salgadov sin, niso fotografije sužnjev, ampak – kot je rekel sam Salgado – fotografije “sužnjev ideje bogatenja”. V svoji dolgoletni karieri je dokumentiral številna krizna, humanitarna, vojna žarišča (afriška, južnoameriška, zalivska), prav ta žarišča pa so bila tajni laboratorij in ground zero neoliberalnega programa, s katerim skušajo zdaj “pomagati” tudi nam. Obrazi, ki jih je na kriznih žariščih posnel Salgado, so zelo intenzivni in ekspresivni – kot naši.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 4. 2015  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Film

    Selma

    Ne moremo reči, da Hollywood ni popisoval velikih epizod iz črnskega boja za državljanske pravice, toda popisoval je le tiste, v katerih so bili lahko glavni belci (Misisipi v plamenih, Duhovi Misisipija, Cesta slave, Dolga pot domov ipd.), medtem ko se je tistih, v katerih bi bili lahko glavni le črnci (npr. množičnih protestnih pohodov od Selme do Montgomeryja), izognil, tako da je to čudno – in v vseh smislih simptomatično – luknjo zapolnila šele Selma, ki je prišla ravno v času Fergusona (Missouri), policijskih likvidacij črncev in novih črnskih protestnih pohodov. Ko kukluksklanovci leta 1963 razstrelijo baptistično cerkev (Birmingham, Alabama), v kateri umrejo štiri afroameriške deklice, dr. Martin Luther King (David Oyelowo) sklene, da je čas, da Afroameričani preidejo v napad – brez nasilja.

  • Ne moremo vam pomagati!

    Peter Buffett je skladatelj, toda tudi sin Warrna Buffetta, slovitega finančnega guruja in špekulanta, enega izmed najbogatejših ljudi na svetu. Pred nekaj leti mu je podaril ogromno denarja, rekoč, naj ustanovi humanitarno, nevladno, dobrodelno organizacijo, ki bo pomagala revnim v tretjem svetu. In res, Peter je ustanovil dobrodelno organizacijo – in to potem obžaloval. V New York Timesu je namreč – kot kak skesanec – popisal, kako delujejo dobrodelne organizacije: pridejo v deželo, o kateri nimajo pojma, in potem rešujejo lokalne probleme, o katerih nimajo pojma. Za geografske, kulturne in socialne posebnosti te dežele se ne menijo. Nekaj denarja vržejo sem, nekaj tja. Nekaj hrane vržejo sem, nekaj tja. Nekaj zdravil vržejo sem, nekaj tja. Revščine in drugih problemov s tem ne rešijo – s sistemom, ki ustvarja revščino in številne druge probleme, tudi vse hujšo družbeno, ekonomsko neenakost, se ne ukvarjajo. To ni njihova stvar. Njihova naloga je le, da razdelijo denar, hrano in zdravila. Potem odidejo domov – s čisto vestjo. Tako kot bogataške elite, ki dobrodelne organizacije zalagajo z donacijami, obenem pa neusmiljeno branijo, hranijo, sponzorirajo in ostrijo neoliberalni, neokolonialni sistem, ki to revščino – in potrebo po dobrodelnosti – ustvarja. Dobrodelne organizacije problemov ne rešujejo, ampak jih le premikajo – sem ter tja. Ni čudno, da Peter Buffett vse to imenuje »dobrodelni kolonializem«.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 4. 2015  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film

    Zakaj (ni)sem pohrustal svojega očeta

    Predstavljajte si Levjega kralja, le da odstranijo Simbo, ne pa njegovega mogočnega očeta, levjega kralja – in dobite francosko animacijo Zakaj (ni)sem pohrustal svojega očeta, 40-milijonska ekranizacija kultnega bestsellerja Roya Lewisa (1960), režijski prvenec Jamela Debbouza, francoskega komika maroškega rodu.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 4. 2015  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film

    Nočni lov

    Če je junak zelo osamljen, melanholičen, pomečkan in zapit, če je bil v prejšnjem življenju specialist za ubijanje, če rešuje svojega otroka, če mimo pritečejo Albanci, če se prelevi v maščevalca in če nekje vmes barabi po telefonu zelo natančno razloži, kako neusmiljeno ji bo polomil kosti, potem je zelo velika verjetnost, da ga igra Liam Neeson, zadnjih sedem let – vse tja od Ugrabljene – novi akcijski junak.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 4. 2015  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film

    Odklikana

    Zadnja leta smo videli kopico grozljivk, v katerih bi junake brez kakšnega silnega problema rešil mobilnik, toda v usodnem trenutku ni signala ali pa zmanjka baterije. V Odklikani bi lahko junake zlahka rešile številne digitalne funkcije, a v usodnem trenutku odpovejo.

  • Ljubezen je hladnejša od smrti

    Leta 1960 so v Ljubljani – na eksperimentalnem Odru 57, v Viteški dvorani Križank – krstno uprizorili Antigono, prvo slovensko Antigono, Smoletov rimejk slovite Sofoklejeve Antigone, zgodbe o punci, Antigoni, ki hoče po vojni na vsak način pokopati svojega izdajalskega brata, Polinejka. Kreont, novi kralj, pokopa ne dovoli. »Polineika izdajalca pa treščite onstran zidu, za žrtje grabežljivih ptic, hijen, podgan, psov, poljskih miši in kar je še takih bitij. Nobeden naj mu ne izkoplje groba. Njegova duša naj blodi brez odmora in pokoja!«

  • Vikend originalne groze

    V naših kinih groze ni več – če pa že je, potem je dizajnerska, parfumska. Med 15. in 19. aprilom bo v Kinoteki in Kinodvoru – v okviru Kurje polti, namenjene sršenju dlak in vzbujanju nelagodja – na voljo overdose prave, avtentične, originalne groze. Po malem vas najhujše čaka že v novih šokerjih (Aleluja, Kaj počnemo v mraku, Božji sin), še toliko več pa v starih, retrospektivnih, ki jih je podpisal legendarni Mario Bava (1914-1980), kralj italijanskega popa in eden izmed najvplivnejših filmarjev vseh časov. Bava – baročni, senzualni, multižanrski fantazist, sin filmarja (Eugenio Bava) in oče filmarja (Lamberto Bava) – danes slovi kot ta, ki si je izmislil giallo (alias il thriller morboso all’italiana), italijanski psihedelični, psihotromatični žanr groze in gorja, toda njegove ambicije so bile precej večje: ko gledate Dekle, ki je preveč vedelo (La ragazza che sapeva troppo, 1962), Šest žensk za morilca (Sei donne per l’assassino, 1964), Rdeči znak norosti (Il rosso segno della follia, 1969), Pet punc za avgustovsko luno (Cinque bambole per la luna di agosto, 1969) in Ekologijo zločina (Reazione a catena, 1971), imate občutek, da si je hotel na novo izmisliti tudi sam film.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 4. 2015  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Domov

    “Vsi drugačni, vsi enakopravni,” “Družina je vse,” “Bodi to, kar si,” “Na napakah se učimo,” “Nasprotja se privlačijo, “Prijatelji so za vedno”, “Ljubo doma, kdor ga ima” – to so sporočila, s katerimi nas skušajo presenetiti holivudske animacije.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 4. 2015  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Let domov

    Jamie Dornan je bil v Petdesetih odtenkih sive tako bogat, da je zlahka zapeljal devico, v Letu domov pa šele skuša obogateti, zato zapeljuje arabskega šejka (Ali Suliman), ki se hoče dokopati do šampionskega goloba, ostarelega belgijskega rejca golobov (Jan Decleir), ki svojega šampiona noče prodati, in rejčevo vnukinjo (Charlotte De Bruyne), verjetno devico. Puščave, potniško letalo med oblaki, prhutanje golobov in spomeniki I. svetovne vojne so atraktivni, toda problem so ljudje, ki so tako predvidljivi in neatraktivni, da bi jih devištva odrešilo le brezmejno bogastvo.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 4. 2015  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Človeški kapital

    “Človeški kapital” je izraz, s katerim neoliberalci zamahnejo, ko skušajo poudariti, da je delavec le privesek kapitala – in da lahko kapital z njim počne, kar hoče.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 4. 2015  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Pasolini

    Pier Paolo Pasolini – režiser, scenarist, pisatelj, pesnik, esejist, intelektualec, auteur, antiburžuj, predkapitalist, komunist in gej – je bil vedno kontroverzen in transgresiven, oseben in angažiran. Snemal je udarne, prepovedane, preklete, blasfemične filme, kot so Berač, Teorema, Svinjak, Dekameron in Salo ali 120 dni Sodome.

  • Visoki stroški nizkih cen

    Ko se je v francoskih Alpah na poti iz Barcelone v Düsseldorf raztreščilo potniško letalo nemške družbe Germanwings (Airbus A320, polet 4U9525), so se voditeljem Islamske države začele cediti sline: Upajmo, da ga je raztreščil naš mučenik! To bi bil udarec velikemu Satanu! To bi bila veličastna propagandna zmaga! Upajmo, da je bil naš!
    Ne, ni bil njihov. Bil je naš mučenik.
    Toda ko se je izkazalo, da nemški kopilot Andreas Lubitz, ki je samomorilsko strmoglavil potniško letalo, ni bil povezan z Islamsko državo (niti z Al Kaido, če smo že ravno pri tem), voditelji Islamske države niso stokali, ampak so si rekli: Zahod se bo uničil sam! To počne še bolje kot mi! Zakaj bi se mučili ter trošili denar, čas, energijo in kadre, če pa lahko to namesto nas bolje in učinkoviteje počne kar sam Zahod?

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 4. 2015  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Deček in svet

    Ameriške animacije – Disneyjeve, DreamWorksove ipd. – nas vedno prepričujejo, da bi morali stremeti k boljšemu, lepšemu, naravnejšemu, ekološko neoporečnejšemu svetu, toda nikoli ne povedo, zakaj. Brazilska animacija Deček in svet – ročno izdelana, briljantno intenzivna, kalejdoskopsko pastelna, eksperimentalno igriva slikanica – nam razkrije ta zamolčani, utajeni razlog.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 4. 2015  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Kosec

    Spomnite se psihotrilerjev, šokerjev in slasherjev, v katerih se žrtev, ki beži pred psihopatom, nehote zateče prav v naročje psihopata. V hrvaškem Koscu, ki ga je koproducirala tudi Slovenija, se zgodi natanko to, le da na bolj zadržan in atmosferski način.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 4. 2015  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Hitri in drzni 7

    Saga Hitri in drzni je svet spremenila v dirkališče, pri čemer je svarila: tega ne počnite doma! Paul Walker, zvezdnik te sage, je to počel doma – in se leta 2013 smrtno ponesrečil. Film Hitri in drzni 7 je zato nekaj med komemoracijo, mašo zadušnico in pogrebno slovesnostjo (hej, 50 milijonov so porabili le za to, da so Walkerjev obraz prilepili na dvojnike!), toda na holivudski način – brez zavor.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 4. 2015  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Nikogaršnji otrok

    Za razliko od animacije Deček in svet, ki nam pokaže, kaj se zgodi, ko otrok nenadoma odkrije kapitalizem, nam film Nikogaršnji otrok pokaže, kaj se zgodi, ko otrok nenadoma odkrije družbo – in družba njega.

  • Od tod ne pridete živi!

    Nacisti so med drugo svetovno vojno posneli propagandni dokumentarec, v katerem je bilo koncentracijsko taborišče Theresienstadt prikazano kot judovsko letovišče. Tam vidite nasmejane, dobro razpoložene Jude, ki igrajo šah, prikupne natakarice jim na teraso kavarne prinašajo kave in limonade, na odru igra orkester, otroci jedo sadje in bel kruh, odrasli berejo revije in časopise, na pošti dvigujejo bogate pakete, v bolnišnici imajo de luxe oskrbo, ženske delajo v prijetni šivalnici, kipar v ateljeju končuje svojo novo skulpturo in tako dalje. Judje imajo vse: šolo, knjižnico, gledališče, banko, molilnico, zelenice. Fasade kar sijejo. Le kdo ne bi hotel med vojno živeti tu, v Theresienstadtu?

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 3. 2015  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Eksotični hotel Marigold 2

    Edini čar Eksotičnega hotela Marigold je bilo seznanjanje z liki – razkrivanje njihovih malih posebnosti in ekscentričnosti. In ko jih enkrat spoznate, le čakate, da se bo film odvrtel do konca – za nadaljevanje ostane bolj malo ali skoraj nič, le brisanje prahu s stare kolonialne nostalgije, ki naj bi imela pomlajevalne učinke.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 3. 2015  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Monica Z

    Monica Z je biografija švedske pevke Monice Zetterlund, ki jo je rešilo in naredilo to, da je džez – po barskem nasvetu Elle Fitzgerald – začela peti v švedščini. Tu imate vse, kar je iz filmov bolj ali manj izginilo: seks, frontalno goloto, droge, tobak, transgresivnost – in občutek, da imajo ljudje tudi svoboščine, ne pa le dolžnosti.