Urša Marn

 |  Mladina 50  |  Ekonomija

Še ena divja privatizacija

Slovenske železnice prodajajo zdravstveni dom

Slovenske železnice so oktobra objavile javni razpis za prodajo ustanoviteljskih pravic v Železniškem zdravstvenem domu Ljubljana, vendar razpisni postopek še vedno ni zaključen. Znano je le, da so prejeli pet ponudb.

Ker imajo Slovenske železnice finančne težave, se zdi poteza logična. Pa je res? V Združenju za državljanski nadzor zdravstvenega varstva, ki ga vodi Nevenka Lekše, trdijo, da je razpis nezakonit, saj SŽ po veljavnih zakonih ne morejo biti ustanovitelj zdravstvenega doma in ga torej tudi ne morejo prodati. Nadzorni svet SŽ so zato pozvali, naj razpis razveljavi in tako prepreči škodo za približno 60 tisoč državljanov, ki v tem zdravstvenem domu vsako leto poiščejo zdravniško pomoč. Obrnili so se tudi na kabinet predsednika vlade, ministrstvo za zdravje, ministrstvo za promet in agencijo za upravljanje kapitalskih naložb, vendar so ostali brez odgovorov.

So pa prodajo ostro obsodili v zdravniškem sindikatu Fides. Način nameravane privatizacije se jim zdi škandalozen. „Skoraj ni mogoče verjeti, da je v današnji Sloveniji mogoče uradno objaviti razpisne pogoje, po katerih SŽ pri odločitvi o prenosu ustanoviteljskih pravic ni treba niti obravnavati vseh vlog ali izbrati najugodnejšega ponudnika. S tem že sam razpis povsem javno napeljuje na privatizacijo po klientelističnih mrežah, nujno povezanih z okoriščanjem posameznikov ali skupin, ki so v te mreže vključene,“ pravi predsednik Fidesa Kon­rad Kuštrin. Takšne divje privatizacije so na Češkem povzročile množično zapiranje bolnišnic in drugih zdravstvenih zmogljivosti, vse zaradi zagotavljanja visokih stopenj donosa na vloženi kapital novih lastnikov in v škodo pacientov.

Vodstvo SŽ prodajo utemeljuje z ustvarjanjem lažnega vtisa, da je zdravstveni dom preveliko finančno breme. A resnica je drugačna. Direktor Železniškega zdravstvenega doma Emilijan Lobe priznava, da so v preteklih letih res poslovali z izgubo (v obdobju 2005-2010 je ta znašala okoli 800 tisoč evrov), a da je bila ta posledica izpada dohodka, ki je nastal zaradi uveljavitve novega pravilnika o pregledih izvršilnih delavcev v železniškem prometu. Ta predvideva zdravstvene preglede delavcev v prometu v precej daljših časovnih presledkih, kot je to zahteval stari pravilnik. Kljub tej oviri nameravajo letošnje leto zaključiti brez izgube, saj jim je izpad prihodka uspelo nadomestiti s preventivnimi pregledi za druga podjetja. Za prodajo Železniškega zdravstvenega doma torej ni nobene tehtne utemeljitve, razen če se s tem poslom ne namerava kdo okoristiti.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.