Igor Mekina

 |  Svet

Ruska raketa za turški F-4

Sirska protizračna obramba je turški F-4 zaradi rutinskih kršitev v sirskem zračnem prostoru najverjetneje sestrelila z ruskimi protiletalskimi sistemi Pantsyr-S1 novejše generacije

© Arhiv Mladine

Potem ko je Sirija potrdila, da je sestrelila turško vojaško letalo F-4 Phantom, ki je kršilo sirski zračni prostor, je Turčija zaostrila svoje stališče s trditvijo, da naj bi se turško letalo nahajalo v »mednarodnem zračnem prostoru.«.

Neposredno po incidentu je turški predsednik vlade priznal, da se je turško letalo morda res nahajalo v sirskem zračenem prostoru, saj naj bi pri bojnih letalih, ki letijo nad morjem z velikimi hitrostmi »prečkanje državnih meja za krajši čas in manjše razdalje pač nekaj običajnega«, za tem pa naj se ne bi »skrivali tudi nobeni slabi nameni«, ker po prepričanju turškega predsednika vlade Recep Tayyipa Erdogana »tega enostavno ni mogoče nadzorovati«. Podobno je napovedal turški predsednik Abdullah Gül, ki pa je obenem priznal, da je letalo morda res kršilo sirski zračni prostor.

Sirska verzija dogodkov je drugačna. Kot je za sirsko državno tiskovno agencijo Sana povedal tiskovni predstavnik vojske, so sestrelili "neidentificirano zračno tarčo", ki je na zelo nizki višini in z veliko hitrostjo s smeri zahoda priletela nad sirske teritorialne vode na vzhodu Sredozemskega morja in 13 minut kršila zračni prostor Sirije. Protiletalska obramba je zadela letalo, ko je bilo to kakšen kilometer od kopnega. Letalo je nato strmoglavilo v sirske teritorialne vode kakih deset kilometrov od obale blizu Latakije, ki je blizu ruske baze Tartus, edinega ruskega pomorskega oporišča v izven Rusije. Zadeto je bilo eno letalo od dveh, ki sta kršili zračni prostor. Sirska in turška mornarica sicer še zmeraj iščeta dva pogrešana pilota.

O tem, kaj se je najverjetneje zgodilo, so še največ informacij prispevali izraelski viri. Po mnenju Jerusalem Posta je Sirija po nedavnem prebegu enega od svojih pilotov zaradi stalnih kršitev svojega zračnega prostora s strani Turčije namenoma sestrelila turško letalo in s tem poslala sporočilo, da ima še zmeraj nadzor nad položajem v Siriji ter silo, na katero je potrebno računati. Incident pa je znova opozoril na nevarnost, ki jo ruski protizračni sistemi predstavljajo za zahodna letala. V zadnjem času namreč zahodna vojaška letala niso bila soočena z nevarnostjo sestrelitve ob zračnih napadih v Iraku, Libiji, Afganistanu in drugje po svetu. Sirski primer izstopa in jasno kaže, da bodo države v primeru zračne intervencije v Siriji v primeru kršitve sirskega zračnega prostora plačale precej višjo ceno.

»Popolnoma jasno je, da je letalo prišlo na mesto, kjer je bilo popolnoma od dobre volje Sirije odvisno, ali se bo vrnilo,« ocenjuje Shumel Gordon, upokojeni polkovnik izraelskega letalstva. "Ocenjujem, da Turki te polete opravljajo redno in vidijo, da se Sirci ne odzivajo in vsakokrat pridejo nekoliko bliže, vse dokler se nekega dne nekdo zelo visoko ni odločil, da je potrebno pokazati, da ne morejo več leteti tu naokoli, kakor se jim zljubi. In so zato sestrelili letalo,« ocenjuje za Jerusalem Post upokojeni polkovnik izraelskega letalstva. Kljub temu pa turški zunanji minister Ahmet Davutoglu sedaj trdi, da so sirske protizračne sile letalo F-4 zadele v mednarodnem zračnem prostoru, kar seveda zvišuje napetosti med državama, še posebej zato, ker je turški predsednik vlade napovedal »odločen odgovor« Turčije.

Turčija sedaj zahteva, da se o tem incidentu izrečejo tudi članice zveze NATO. Britanski zunanji minister William Hague je sirsko sestrelitev turškega letala že opisal kot »sramotno« in zahteval »robustno akcijo« zoper Sirijo v OZN.

Vendar pa to ne bo tako enostavno, saj so Rusija, Iran in Kitajska očitno vse bolj pripravljene, da po zahodnih intervencijah v Iraku in Libiji vsaj v Siriji ne postanejo zgolj opazovalke »spremembe režima«. Rusija naj bi tako v Sirijo že pripeljala sodobne protiletalske sisteme Pantsyr-S1 in Buk-M2. Po vsej verjetnosti je bil turški F-4 ameriške izdelave sestreljen z sistemom BUK-M2 (SA-11), izraelski spletni portal DEBKA pa trdi, da so letalo sestrelili s sistemom Pantsyr-S1. Pri tem je presenetljivo predvsem to, da je bil turški F-4 eno od letal, ki so jih prav v Izraelu, v okviru 700 milijonov dolarjev vrednega posla, obnovili in opremili s posebnimi protiradarskimi sistemi. Po oceni portala DEBKA naj bi bila prav ohladitev med Izraelom in Turčijo v zadnjih dveh letih kriva za to, da turški sistemi niso bili posodobljeni. Izrael pa naj bi septembra leta 2007, ob bombardiranju sirskega jedrskega reaktorja blizu Al-Kibarja, ki so ga branili z istimi raketami, akcijo izpeljal brez težav.

“Rusi so zelo resni in ni jih mogoče prezreti. Izdelujejo nekatere od najboljših protiletalskih sistemov na svetu. Res so zelo sofisticirani in na najvišjih operativnih ravneh. Imajo veliko različnih sistemov. Nihče jih ne bi smel podcenjevati. In prepričan sem, da izraelske zračne sile ne podcenjujejo ruske protiletalske sisteme niti za minuto in za to so vsi njihovi načrti izdelani do minute natančno,” ocenjuje polkovnik Gordon.

Sistemi Pansyr-1 lahko sestrelijo letala, ki letijo na višinah do 12 kilometrov. Turško letalo je po vsej verjetnosti sestrelila 73-ta brigada 26 divizije sirijske protizračne obrambe. Ker gre za nove sisteme je zelo verjetno, da so pri sestrelitvi kot inštruktorji sodelovali tudi ruski oficirji. Letalo, ki je bilo najverjetneje na »izvidniški« patrulji zaradi ruske prisotnosti v Siriji je imelo najverjetneje nameščene posebne izraelske kamere, s katerimi lahko slika posnetke z visoko resolucijo tudi iz oddaljenosti 100 kilometrov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.