Kritika / Otožna Jasmine

Blue Jasmine, 2013
Woody Allen

Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 43, 25. 10. 2013

za

Razred na robu živčnega zloma.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič jr.
MLADINA, št. 43, 25. 10. 2013

za

Razred na robu živčnega zloma.

Filmi Woodya Allena so vedno rahlo retro, zato v njih kakega silnega odzivanja na vprično realnost ne morete pričakovati, toda Otožna Jasmine je prav to – Allenov najbolj aktualistični film.

V primerjavi z drugimi njegovimi filmi izgleda tako, kot da bi bil snet s časopisnih naslovnic. Veseli, nasmejani, srečni Jasmine, ki jo igra Cate Blanchett, se namreč na lepem zgodi Bernie Madoff: njen mož (Alec Baldwin), patološki finančni špekulant, namreč tako strmoglavi, da jima država potem pobere še vse premoženje. Jasmine, še malo prej kraljica newyorškega jet-seta, elitnih park-avenijskih zabav in prestižnega življenja, je nenadoma »dead broke«, brez prebite pare, kar jo – pač v slogu propadlih, zlomljenih Američanov, potrebnih regeneracije, odrešitve in novega začetka, magari nove identitete – odpelje na Zahod (»Go West«), v San Francisco (Allenov prvič), k sestri (Sally Hawkins), blagajničarki, ki bi ji bilo lahko ime tudi Stella, kajti nevrotična, tesnobna, depresivna, blodna Jasmine – ženska na robu živčnega zloma – postane njena Blanche DuBois. Woody Allen, ki je v prejšnjih filmih, recimo v Notranjostih, kanaliziral filme Ingmarja Bergmana, namreč v Otožni Jasmine kanalizira Williams-Kazanov Tramvaj Poželenje, toda spoštljivo, brez samoprecenjevanja (Stanley Kowalski, sestrin »brutalni« mož, ki ga je igral Marlon Brando, je prevelik le za enega igralca, zato ga »nadomešča« več likov in več igralcev), pri čemer pa skuša originalu tudi malce pomagati in najti razlog, zakaj sta si bili Stella in Blanche DuBois, sicer sestri, kulturno in socialno tako različni – hej, morda sta bili v resnici posvojeni, jasno, vsaka posebej. Film Otožna Jasmine je – v primerjavi z drugimi Allenovimi filmi – že kar marksističen, saj nam pokaže psihodinamiko razredne družbe: revni zlahka prevzamejo navade višjega razreda, medtem ko bogati navad nižjega razreda zlepa ne morejo prevzeti.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Intervju

»Fašistični režimi sovražijo novinarje in sodnike. Ker so ti prva linija pričevanja. Vidijo in povedo.«

Hélène Frappat, pisateljica, filozofinja in prevajalka

Varuh človekovih pravic / »Država je odpovedala pri vključevanju Romov«

Izbruhi nasilja so odsev sistemskih pomanjkljivosti

Naslovna tema

Ne streljajte na Božička

Vlada Roberta Goloba je izpeljala toliko sistemskih sprememb, da so se zoper njo postavile skoraj vse najmočnejše interesne skupine v državi