MLADINA Trgovina
N'toko

N'toko

24. 1. 2014  |  Mladina 4  |  Žive meje

Uravnilovka 2.0

Vse to je super in fajn. Razen kadar ni.

»Ok, mladi ljudje, iskalci dela, poslušte zdaj. Svet se deli na dve vrsti ljudi: na zmagovalce in na luzerje. Vmesne poti ni. Verjemite mi, jaz sem odrasel in se na to spoznam. Sam sem že postal zmagovalec, vi pa ste zdaj na razpotju. Časi so težki, pot do uspeha pa ozka in polna razočaranj, le najboljši bodo preživeli. Na srečo sem si za vas vzel nekaj časa (kar si uspešni ljudje kot jaz težko privoščijo) in vam napisal 10 nasvetov. Pozorno jih preberite in si jih vsak dan ponovite na glas, po možnosti zjutraj pred ogledalom. Pripravljeni?

1.Ugotovi, do česa čutiš strast.

2.Zastavi si cilj.

3.Izobražuj se in pridobi čim več strokovnih nazivov.

4.Druži se z uspešnimi ljudmi.

5.Agresivno nastopi na trgu dela.

6.Ne išči le med obstoječimi modeli, ustvari si svojo službo.

7.Analiziraj trg, kje imaš najboljše možnosti?

8.Bodi prepoznaven in originalen.

9.Vztrajaj in nikoli ne sprejmi ’ne’ kot odgovor.

10. Ponavljaj korake od 1 do 9, dokler ti ne uspe.«

Ste zdaj dovolj motivirani in pripravljeni na akcijo? Preden se zaženete novim uspehom naproti, mi dovolite še nekaj komentarjev. Zgornji seznam vodil za uspeh v takšni ali drugačni obliki srečujemo povsod, od ameriških filmov do tečajev joge. Postal je tako integralni del naše kulture, da o njem nikoli ne podvomimo. Lahko bi rekel, da gre za novih 10 božjih zapovedi, ki so namesto v kamen vklesane v lifestyle revije, facebook zide in pamflete zasebnih univerz. Prevladujočo idejo zahodne družbe v zadnjih treh desetletjih bi lahko povzeli nekako takole: vsak človek ima od boga dan talent, in če si »to, kar zares si«, ter si pripravljen dovolj trdno delati, boš zagotovo uspel. Če se bomo tega vsi držali, bomo bogata družba samouresničenih posameznikov, v nasprotnem primeru pa bomo prišli do komunistične »uravnilovke«, enakosti v revščini, Kitajske ...

Vse to je super in fajn. Razen kadar ni. Recimo v primeru 99 odstotkov svetovnega prebivalstva, ki ne zmorejo doseči merila uspeha iz ameriških nadaljevank in postati dobri »entrepreneurji«. Zatakne se torej že pri prvi točki, kajti naše strasti in cilji le redkokdaj prihajajo iz nas samih, ampak smo prisiljeni prevzeti tiste sanje, ki ustrezajo družbenim pričakovanjem. Vse nadaljnje točke so zapisane le zato, da nekdo drug lahko monetizira neuspehe, ki nujno sledijo iz napake, storjene že v prvi. Z nenehnimi osebnostnimi prilagoditvami, izobraževanjem in drugim »delom na sebi« ponavljamo korake od 1 do 9 tako dolgo, da z vsakim krogom postanemo manj potrošniki in bolj produkti. Hodeče reklame sami zase, ki delajo le za delovne izkušnje, denarja pa več ne zapravljajo za svoje potrebe, ampak za potrebe trga dela, da bodo impresionirale bodoče kupce njihovih storitev.

Zdi se, da nikoli nismo manj »to, kar zares smo«, kot takrat, ko se trudimo biti uspešni. Takrat postanemo le kloni svojih uspešnih vzornikov, ki jih posnemamo v imenu originalnosti. Teh 10 božjih zapovedi ti namreč v vsaki točki ukazuje, da prilagodi vse svoje lastnosti trgu. Še nikoli nisem videl toliko ljudi, ki so svoje osebnosti in talente iznakazili, da bi postali bolj market-friendly. Pojdite v New York, London, Berlin, Zagreb, Delhi, Tokio ali Ljubljano, povsod boste videli iste nadobudne karieriste, ki vneto preučujejo eden drugega in poskušajo uloviti naslednji trend. Berejo iste revije, uporabljajo iste računalnike, nosijo iste obleke, imajo enako počesane lase in delajo za enako smešen denar. Uravnilovka 2.0.

Vedno znova smo pripravljeni spregledati paradoks, ki se skriva v trditvi, da imamo vsi enake možnosti za uspeh in da je ostalo odvisno od naše pridnosti. Kako, a potem kapitalizem predvideva enakost vseh? A ni to komunizem? Verjetno se vsi strinjamo, da si je lažje ustvariti mrežo uspešnih prijateljev, če si otrok bogatih staršev, kot pa če si iz delavske, ali bog ne daj, priseljenske družine. Kadar kdo tak preveč agresivno nastopi na trgu dela, ponavadi pokličemo policijo. Če hočemo, da imajo vsi enake možnost uresničiti svoje potenciale, potem potrebujejo popolnoma enaka socialna izhodišča ... ampak fuj, to bi bila uravnilovka.

Zanimivo je, da motivacijski govorci, ki na eni strani želijo nagovoriti naša čustva, na drugi predvidevajo popolnoma racionalno obnašanje delodajalcev in trga. Kot da pri naših odločitvah ne bi igrala nobene vloge neobvladljiva človeška čustva, kot so strah, pohlep, spolno poželenje in celo (tukaj tvegam vso svojo kredibilnost) ljubezen. Kolikokrat sem videl propasti ljudi, ki so bili v svojem poklicu nadarjeni in strokovni, a jih je iz posla izrinil slabši kandidat z bolj seksi postavo. In kolikokrat sem videl direktorje, ki so stavili na svoj analitični um in kruto preračunljivost, zaposliti očitno nekompetentnega delavca iz čistega altruizma, ker se jim je smilil.

To, da ima dobro izobražen, delaven in socialno spreten človek večje možnosti za uspeh, ni nič novega. Nov pa je pogled, da je finančni uspeh nekakšen indikator moralne vrednosti članov družbe, na podlagi katerega jo začnemo deliti na zmagovalce in luzerje, na tiste, ki si zaslužijo živeti, in na tiste, ki si ne. Kar te pridige v resnici dosegajo, ni večja zaposljivost mladih, pač pa manjša odgovornost trga za njihovo stanje, saj moralna krivda za brezposelnost pade zgolj še na njih osebno. Sporoča jim, da s sistemom ni nič narobe, le oni niso vredni njegove zaščite.

Ker se danes že vsak študent drugoraz-

redne popoldanske šole menedžmenta igra Mojzesa, si bom za konec tudi sam dovolil spisati nekaj zapovedi.

1.Ugotovi, pri katerih poklicih se od tebe pričakuje strast.

2.Izogni se jim v širokem loku.

3.Beri, potuj, opazuj svoje okolje in si pridobi čim večje razumevanje sveta.

4.Druži se z ljudmi, ki jih ima družba za neuspešne.

5.Analiziraj, od kod izvira njihova nemoč in zakaj prihaja do neenakosti.

6.Uporabi svoje talente, da neenakosti odpravljaš.

7.Agresivno nastopi pred oblastmi.

8.Ne išči rešitev le znotraj obstoječe družbene ureditve, ampak ustvarjaj novo.

9.Nauči se sprejemati drugačna mnenja.

10.Ponavljaj korake od 1 do 9, dokler družbe več ne deliš na luzerje in zmagovalce.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.