Igor Mekina

, 07:39  |  Svet

Ameriški ateisti: prestari za pravljice

Ameriški ateisti so pred bližajočimi se prazniki znova sprožili kampanjo, s katero pozivajo ljudi, da se izogibajo verskim ustanovam in prenehajo »poslušati pravljice«.

Poleg slike dekleta v rdeči božični opravi je na njihovih reklamah zapisana novoletna želja: »Dragi dedek Mraz! Vse, kar si želim za ta božič je, da se izognem cerkvi! Sem že prestara za pravljice.« »Celo otroci vedo, da cerkve širijo absurde, zaradi česar ne želijo sodelovati pri obredih. Namesto tega bi bilo bolje, če bi svoj čas posvetili druženju z družino in prijatelji. Čisto v redu je, če priznate, da so se vaši starši motili in zagotovo je v redu, če svojim otrokom poveste resnico. Današnji odrasli nimajo nobene obveznosti, da bi se delali, kakor da verjamejo v laži, ki so jih verjeli njihovi starši,« je prepričan predsednik ameriških ateistov David Silverman. Ameriški ateisti so julija letos pričeli z oddajanjem preko svojega lastnega televizijskega kanala, kjer širijo isto sporočilo.

Reklame s tem protiverskim sporočilom so izobesili v Memphisu, Nashvillu, St. Louisu in Forth Smithu v državi Arkansas, reklamni pano v Milwaukeeju pa so sofinancirali tudi razumniki iz Wisconsina. Vsi reklamni napisi so postavljeni blizu šol in cerkva, kar predstavlja določeno spremembo glede na prejšnje kampanje, kjer so bili podobni reklamni panoji postavljeni le na zelo obiskanih javnih mestih, na primer na Times Squaru v New Yorku. To namreč ni edina takšna kampanja. V zadnjih letih je bilo podobnih medijskih kampanj več, predvsem v ZDA, pa tudi v nekaterih drugih državah, na primer Veliki Britaniji in Švici. Lani so plakati v ZDA ljudi npr. spraševali »Kdo potrebuje Kristusa v času Božiča?« in odgovarjali z »Nihče«. V nekaterih delih države, na primer v Mississippiju, so zaradi takšne vsebine zavrnili objavo reklamnih panojev, tiskovna predstavnica Ameriških ateistov Danielle Muscato pa trdi, da bi bili takšni reklamni napisi najbolj potrebni prav na jugu ZDA, kjer sta »diskriminacija in nezaupanje do ateistov še posebej razširjena«. Po raziskavah ameriškega centra Pew je namreč večina (53 odstotkov) Američanov še zmeraj prepričanih, da je zato, da bi bila neka oseba moralna, nujno potrebno, da verjame v boga. Da to ni potrebno, je prepričana manjšina (46 odstotkov) vprašanih. V podobni raziskavi na svetovni ravni so podatki raziskave Pew pokazali, da je v 22 od 39 držav, kjer je bila opravljena raziskava, večina menila enako, torej da je za etično in moralno ravnanje človeka nujna tudi vera v boga. Vendar se rezultati zelo razlikujejo od države do države. Večina držav v Evropi takšno mnenje sicer zavrača, medtem ko je to prepričanje močno zasidrano zlasti v državah Afrike in Bližnjega vzhoda. V Grčiji je na primer polovica vprašanih prepričanih, da za etično ravnanje vera v boga ni nujna, enako pa meni 85 odstotkov Francozov. Odstotki za ostale evropske države so naslednji: Poljska 51, Rusija 55, Nemčija 66, Italija 71, Britanija in Češka 78, Španija pa 80 odstotkov.

Ameriški ateisti so precej zgražanja verujočih doživeli že pred nekaj leti, ko so ob praznovanju četrtega julija, dneva neodvisnosti, v ZDA naročili prelete letala z napisom »God Less America« oziroma »Amerika brez boga«, kar je bila nekoliko spremenjena parola »God bless America« oziroma »Bog obvaruj Ameriko«. Postavili so tudi plakate z napisi »lahko sem dober brez boga«. Letal nad ameriškim nebom sicer ni bilo toliko, kolikor so jih pričakovali ateisti, saj so nekateri piloti menda odklonili prelete z omenjenim transparentom, tudi z ugovorom, da zaradi tega »ne želijo v pekel«. Po nekaterih podatkih naj bi kar okoli 80 odstotkov pilotov zavrnilo »bogokletne« prelete s parolami. Ateisti pa so religioznim vrnili milo za drago z ugovorom, da nobena ulica ali cesta v ZDA ne more nositi verskih obeležij in tako tudi ne more propagirati »nebes«, ki po prepričanju ateistov - sploh ne obstajajo. Ateisti so sicer v zadnjih letih najhitreje rastoča skupina v vsej ZDA. Med najbolj aktivnimi ateisti v ZDA so predvsem ateisti iz Minnesote, ki so verjetno najstarejša ateistična skupina v državi. Nato so proteste organizirali tudi zaradi namere guvernerja Teksasa Ricka Perrya, da na stadionu Reliant priredi celodnevno molitev. Predsednik ateistov v Minessoti Dave Silverman je dejal, da je »dovolj hudo že to, da se vodilni politiki obnašajo kot vraževerni plemenski poglavarji iz bronaste dobe, ki se poskušajo prikupiti nekakšnim imaginarnim bogovom ali drugim božanstvom. Sedaj pa nadaljujejo z žalitvami Američanov celo tako, da predpisujejo, kje in kako moliti. Ukvarjajo se z brezobzirno in neustavno promocijo religije.«

Na podoben način so se pred časom tudi v Veliki Britaniji ateisti odločili, da se z reklamami uprejo vseprisotnemu in vsiljivemu čaščenju različnih bogov. Verski propagandi so se odločili zoperstaviti z učinkovito antireligiozno propagando – na okoli 800 avtobusov po vsej Veliki Britaniji, v Walesu in Škotski so namreč pritrdili panoje z napisom: »Po vsej verjetnosti boga ni. Sedaj pa ne bodite več zaskrbljeni in uživajte svoje življenje.« Reklamni panoji so bili postavljeni tudi na londonski podzemni železnici, o kampanji pa so poročali tudi vsi pomembni britanski časopisi. V drugem delu kampanje so predstavili »protiverske« citate znanih ljudi, na primer Emily Dickinson, Alberta Einsteina, Douglasa Adamsa in Katharine Hepburn. Celotno propagandno akcijo si je zamislila avtorica komedij Ariane Sherine, 28-letna novinarka in pisateljica komedij, ki je na londonskem avtobusu opazila reklamo za Sveto pismo ter ob njem tudi naslov internetne povezave. Ko si je ogledala navedeno internetno stran, je lahko prebrala, da bodo vsi nekristjani »vso večnost goreli v peklu«. Takoj zatem je na internetni strani Guardiana napisala komentar, v katerem je predlagala, da naj vsi nekristjani prispevajo po pet funtov zato, da bi lahko financirali propagandno kampanjo, ki bi nasprotovala propagandi evangeličanske krščanske cerkve. Njena ideja je naletela na velik uspeh, saj so v kratkem času zbrali več kot 200.000 funtov. Vendar pa je kampanja naletela tudi na velik odpor. Pripadniki različnih veroizpovedi so za trditev, da boga ni, zahtevali trdne dokaze. Na te zahteve se je moralo odzvati tudi britansko združenje oglaševalcev (APA), saj v njihovem statutu piše, da morajo vsi oglaševalci razpolagati z dokumentacijo, ki dokazuje vse njihove trditve. Besedico »verjetno« so morali nato dodati prav zato, da bi spoštovali britanske reklamne standarde.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.