Anže Lebinger

 |  Kultura

Severna Koreja ne razume skupine Laibach

© arhiv založbe

Zatem ko je skupina Laibach napovedala svoj obisk v Severni Koreji, kjer bo avgusta izvedla dva koncerta, je splet pograbil novico, ta pa se je med drugim znašla tudi na sporedu oddaje Last Week Tonight, ki jo vodi John Oliver. Kot smo pisali v Mladini, se je britanskemu televizijskemu voditelju novica zdela zelo zabavna. V svoj komični nastop je vključil nekatere pesmi Trbovljčanov, s pomočjo katerih je gradil šalo na račun Severne Koreje in tudi skupine Laibach. A zdi se, da ne John Oliver ne Severna Koreja ne razumeta bistva skupine Laibach.

Prav to so izpostavili na spletni strani iseethefrog.com. Naslov zapisa opisuje prihajajoči koncert Laibacha kot boljšo šalo od tiste, ki sta si jo privoščila James Franco in Seth Rogen v odmevni komediji Ubijalski intervju. Če si komedije niste ogledali, velja vedeti, da sta tja odšla zaradi ekskluzivnega intervjuja s Kim Jong-Unom. V filmu je ta velik oboževalec njune pogovorne oddaje.

Skupina, ki nosi nemško ime slovenskega glavnega mesta in je znana po edinstveni militaristični podobi ter ekscentričnih nastopih, izvablja negotovost glede svojih umetniških in političnih prepričanj vse od ustanovitve leta 1980. Po aprilskem koncertu leta 1983 v Zagrebu so bili deležni širše medijske pozornosti. Takrat so sočasno predvajali kratek dokumentarni film Revolucija še traja in pornografske vsebine. Policija je, zatem ko sta se na zaslonu hkrati pojavila penis in podoba takrat že preminulega Josipa Broza Tita, prekinila koncert. Sledila je prepoved imena Laibach in javnega nastopanja skupine v Jugoslaviji, zaradi česar so zavili v druge evropske države, kjer so imeli do danes na stotine koncertov in postali mednarodno priznani. Leta 1988 so po istoimenskem albumu Beatlesov izdali album Let It Be, leta 1994 pa album z naslovom NATO, v katerem so komentirali aktualne politične dogodke v vzhodni Evropi, nekdanji Jugoslaviji in ukrepe pakta NATO.

Poleg številnih albumov, ki so jih izdali doslej, izstopa tudi zvočna podlaga za film Jekleno nebo; znanstvenofantastično črno komedijo o nacistih, ki leta 1945 zbežijo na temno stran Lune in se leta 2018 vrnejo na Zemljo. Njihov zadnji album Spectre pa je znan predvsem po naslovni pesmi Whistleblowers, ki so jo tuji mediji razglasili za himno žvižgačev. Glasbeni spot, v katerem glavno vlogo prevzame skupina mladih latvijskih telovadcev, je plod sodelovanja z norveškim režiserjem in kulturnim aktivistom Mortenom Traavikom. Ta je Laibachu, kot smo že pisali v Mladini, priskrbel ekskluzivno vstopnico v Severno Korejo.

»Laibach je povezal različne medije: glasbo, video, film in performans, visoko in nizko, popularno kulturo, politiko in umetnost. Že na samem začetku osemdesetih je jasno definiral tudi temelje retroavantgarde,« so ob 30. obletnici ustanovitve skupine Laibach leta 2010 zapisali na spletni strani RTV-ja. Skupina iz Trbovelj od nekdaj črpa iz nacizma in drugih totalitarizmov ter se hkrati preizprašuje in kritizira totalitaristične sisteme, aktualno politično dogajanje, moč in svoboščine.  O njihovih pogledih in spogledovanjem s totalitarizmi jih je v Mladini spraševal Marcel Štefančič, jr.

»To, da gre Laibach v Severno Korejo, je približno tako, kot da bi Hitler leta 1940 povabil Charlieja Chaplina, da nastopi v Berlinu,« zaključujejo na spletni strani iseethefrog.com. Nastop Laibacha označujejo kot najbolj čudovito subverzijo, ki se je kdajkoli zgodila na odru. Kot pesem, ki najbolje predstavlja delo slovenske glasbene skupine, pa izpostavljajo Tanz mit Laibach.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.