Igor Mekina

 |  Svet

Kako bi Musk kaznoval Volkswagen

© www.volkswagen,si

Ameriški inovator Elon Musk je z nekaj svojimi izjavami v zadnjih dnevih znova razkril nekatere zgrešene pristope pri današnjem upravljanju z energetskimi viri in transportom v svetu. Najprej je opozoril na veliko podcenjenost električne energije, ki jo že pridobivamo iz največje in neizčrpne ter popolnoma »ekološke« elektrarne na svetu – Sonca. Na srečanju Ameriške geofizične zveze je Musk omenil, da bi bilo povsem dovolj, če bi v ZDA samo majhen delček držav Utah ali Nevada, kjer se sicer razprostirajo puščave, prekrili s solarnimi paneli, ki bi nato z energijo lahko oskrbovali celotne ZDA. Na to dejstvo je Musk opozoril tudi na predavanju na univerzi Paris Panthéon Sorbonne med zadnjimi klimatskimi pogajanji v Parizu. »Pomembno je vedeti, da bi v primeru, če bi imeli na svetu na voljo zgolj sončno energijo bilo čisto dovolj, če bi za to, da bi z elektriko oskrbovali celotno Evropo na primer prekrili zgolj majhen delček Španije. V primeru ZDA potrebujemo le majhen košček držav Nevada ali Utah, da bi lahko z elektriko, ki jo potrebujemo za razvoj naše civilizacije, oskrbovali celotne ZDA.«

Enako presenetljiv je podatek, da na Zemljo samo v eni uri s pomočjo sončnih žarkov »pade« več energije, kot jo celotno človeštvo nato porabi v enem letu. Kljub temu pa je solarna energija v ZDA lani predstavljala samo 0,39 odstotka vse proizvedene električne energije. Prav zato je Elon Musk prepričan, da bi sončna energija morala postati najpomembnejši izvor energije do leta 2031. In če bi bila pretvorba sončne energije v električno samo 20-odstotna (to se danes že dosega v laboratorijih) potem bi bilo dovolj, če bi površina Španije, prekrita s sončnimi celicami, celoten svet napajala z električno energijo.

Zelo revolucionarne ideje ima Musk tudi glede nedavnega škandala Volkswagna. Če bi bilo kaznovanje koncerna VW prepuščeno Musku, potem bi to podjetje prisilil da »popravi zrak« in ne svoje avtomobile. V odprtem pismu kalifornijskemu Svetu za nadzor kvalitete zraka je skupaj s 44 podpisniki predlagal, da kalifornija Volkswagen razreši dolžnosti obveznosti »popravljanja« svojih avtomobilov, ki imajo vgrajeno programsko opremo, ki omogoča varanje naprav, ki nadzirajo izpuste škodljivih plinov v avtomobilih. Namesto tega predlaga, da se VW obveže, da bo več denarja investiral v razvoj okolju prijaznih električnih vozil z nič škodljivimi izpusti – torej, da VW več investira prav na področju, kjer Elon Musk s podjetjem Tesla predstavlja enega od najuspešnejših primerov proizvodnje in prodaje električnih avtomobilov. Povedano drugače – Musk si želi več, ne manj konkurence. Za takšno »nekaznovanje« podjetja VW Musk in sopodpisniki naštevajo tudi vrsto pomembnih razlogov. »Za velik del dizelskih avtomobilov, ki so v rokah voznikov, v resnici ne obstaja rešitev. Vozniki ne bodo prišli v delavnice na popravilo, ki bo zmanjšalo moč njihovih avtomobilov,« opozarjajo podpisniki odprtega pisma. Namesto tega predlagajo načrt v več korakih. Najprej bi VW razbremenili obveznosti popravljanja motorjev, saj vozila VW predstavljajo nepomemben, majhen delež vozil, ki vsako zase za voznika in potnike tudi ne predstavlja nobene nevarnosti. Nato bi VW obvezali, da investirajo v vozila z »nič izpusti«, kar pomeni tudi »nič možnosti za prevare«, saj taka vozila nimajo motorjev na notranje izgorevanje, kar hkrati pomeni, da bo tudi za nadzor tega programa porabljenih – nič dolarjev. Nato bi od podjetja zahtevali, da v naslednjih petih letih doseže zmanjšanje izpustov vozil v razmerju od ena pa do deset v primerjavi z dizelskimi vozili, ki so kršila zakonodajo, hkrati pa bi se VW moral obvezati, da bo investiral in odprl tovarne čistih avtomobilov v Kaliforniji. Celoten načrt bi moral biti ob tem tako »fleksibilen«, da bi se VW lahko prilagodil in izpeljal spremembe. Tudi podjetje VW je že naredilo prve korake v tej smeri in bo januarja predstavilo svoj novi električni avtomobil.

Ob vsem skupaj pa so presenetljive novice iz nekaterih severnih in tradicionalno naprednih držav Evrope, ki se pod težo konservativnih vlad, ki kljub očitni potrebi človeštva, da spremeni svoje transportne navade, oklepajo starih metod in z novimi davki praktično uničujejo trg za električne avtomobile. Električna vozila Tesla bi tako v prihodnje lahko imela veliko težav na Danskem in Norveškem, kjer so doslej prodali precejšnje število električnih avtomobilov (okoli 10 odstotkov proizvodnje Tesle), saj bodo na prodajo električnih avtomobilov s 1. januarjem leta 2016 uvedeni novi in nekoliko absurdni davki. Tako bo najbolj popularen model električnega avtomobila »Tesla S«, ki danes stane okoli 100 000 dolarjev v naslednjih petih letih, ko se bodo davki na električna vozila postopoma zviševali, dosegel ceno 280 000 dolarjev. In to kljub temu, da električna vozila omogočajo prevažanje z zanemarljivimi stroški, ki ne obremenjuje okolja. Velik uspeh Tesle in drugih podobnih avtomobilov je očitno sprožil panično reakcijo mnogih – od savdskih šejkov, ki so iz ekonomskih, pa tudi geopolitičnih razlogov, drastično zmanjšali ceno nafte, do energetskih podjetij, ki stojijo v senci številnih z zdravo pametjo skreganih odločitev vlad nekaterih evropskih držav.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.