Damjana Kolar

 |  Kultura

Portret sarajevske meščanske družine v tranzicijski družbi

V Kinodvoru bo 28. septembra ob 21.00 premiera filma Naš vsakdan, ki je nastal v bosansko-slovensko-hrvaški koprodukciji. Filmska sevdalinka v režiji Ines Tanović je presunljiv in čustveno pristen, toda hkrati umirjen, humoren in realističen portret sarajevske meščanske družine v tranzicijski družbi. S svojo tematiko ponuja vso razsežnost katerekoli vojne, ki s svojimi posledicami vpliva tako na spremembo človeškega pogleda na svet, kot na spremembo časa samega in vrednostnih sistemov v njem. Po projekciji bo sledil pogovor z režiserko, ki ga bo vodila Varja Močnik.

Naš vsakdan je zgodba o problemih tranzicijske družbe. Bosna in Hercegovina je država, ki se ni do konca otresla preteklega sistema, niti se še ni prestavila v kapitalizem. To je stanje, v katerem družba poskuša vsiliti neke nove standarde, istočasno pa ljudem ne more omogočiti osnovnih življenjskih pogojev. Saša (40) pripada generaciji, ki ji je vojna odvzela mladost pa tudi ambicije in upe na lepšo prihodnost. Njegova mlajša sestra Senada je kot otrok iz obleganega Sarajeva prebegnila v Slovenijo. Oče Muhamed (63) doživlja katarzo. Od neizprosnega človeka, ki se ne želi odpovedati svojemu prepričanju, postaja skrben, čustven oče, ki dojame, da je družina najbolj pomembna. Skozi njegov lik se prepozna današnje stanje v gospodarstvu, kjer se uspešna podjetja prodajajo za drobiž, kjer vojni dobičkarji postanejo lokalni oblastniki, kjer se pošteni ljudje ne morejo prilagoditi novim sistemom vrednot. Kot tipična bosanska ženska nosi mati Maria (60) svoje trpljenje s seboj, ki pa eskalira na najhujši način – z rakom dojke. Četudi bolna, je mati resnična gonilna sila družine. Soočeni z materino boleznijo in možno smrtjo, absurdno, toda resnično, se na koncu vsi vračajo eden k drugemu in družina ponovno začne funkcionirati. Skozi skrb se vzpostavljajo davno pretrgane vezi med očetom, materjo in sinom. Na koncu se pojavi še noseča hči Senada in negotova usoda matere dobi novo atmosfero. Kljub zgodbam o težavah je Bosna dežela, kjer so čustva otipljiva in kjer je, kljub vsemu, veliko duha, humorja, življenja in ljubezni.

Po besedah režiserke je "Naš vsakdan film o meščanski družini v današnjem Sarajevu, ki se sooča z vsemi težavami tranzicijske družbe. To je film o generaciji v štiridesetih letih, ki je preživela vojno, ki ni dočakala nikakršnega spektakularnega obdobja miru in ki že dve desetletji išče svoje mesto v družini in družbi. Kot avtorici mi je najpomembnejše sporočilo: ko začne ljudem življenje razpadati na poslovnem, zdravstvenem in čustvenem področju, dojamejo, da je družina tisto, kar je najpomembnejše, da je to pravzaprav človekova edina oaza. Po celovečernem omnibusu, šestih kratkih igranih in petih dokumentarnih filmih, po številnih festivalih in nagradah mi je uspelo posneti prvi celovečerni igrani film. Nanj sem se pripravljala tako rekoč od gimnazijskih let. Vmes sem napisala tudi več scenarijev za igrane celovečerce in eden izmed njih je prejel podporo fundacije Hubert Bals z rotterdamskega filmskega festivala."

Ines Tanović je diplomirala na oddelku za dramaturgijo Akademije dramskih umetnosti v Sarajevu. Od leta 1988 je članica Društva filmskih ustvarjalcev Bosne in Hercegovine, od leta 1996 pa dela na Televiziji BiH kot urednica in režiserka. Po lastnih scenarijih je režirala pet kratkometražcev, ki so naleteli na dober odziv filmske kritike. Je tudi avtorica dokumentarnih filmov in reklam. Po lastnem scenariju je režirala 5 kratkometražnih filmov: Krogi, Ideja, Človek S, Sindrom, Brez sladkorja ter bosanski del filmskega omnibusa Neke druge zgodbe (2010), ki je bil prikazan na več kot 35 mednarodnih filmskih festivalih, leta 2011 pa je bil na ogled tudi v Kinodvoru. Naš vsakdan je njen celovečerni igrani prvenec ter lanski kandidat Bosne in Hercegovine za tujejezičnega oskarja.

jeOCuPtpMiQ

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.