Knjiga / Sarival Sosič: Starec in jaz

Spremna beseda: Barbara Korun in Samo Krušič. Litera (Piramida), Maribor 2016.

Matej Bogataj
MLADINA, št. 41, 13. 10. 2017

+ + +

Klavir za dva

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Matej Bogataj
MLADINA, št. 41, 13. 10. 2017

+ + +

Klavir za dva

Od prvega do zadnjega stavka v hlastnem dolgem dihu izpisan pripovedni tok romana Starec in jaz asociacijsko povezuje in oblikuje zgodbo o intenzivnem druženju mentorja in učenca. Tega, v začetku srednješolsko zbeganega, starec nekako posvoji in mu z neizmerno disciplino, ki je temelj njunega odnosa, v hitrem kurzu približa glasbo do te mere, da se ne samo pobere iz adolescentskega blodenja, temveč tudi uspešno začne kariero z vpisom na glasbeno akademijo.

Vendar je ta zgodba o glasbeni iniciaciji in številnih skupaj preživetih urah samo okvir, v katerega je umeščenih kar nekaj epizod, od namigovanja na starčeve homoerotične avanture do čudno odvratnega odnosa do žensk, ki jima je skupen. Razočaranja in izdaje so temelj mentorskega in včasih prikritega, drugič skoraj sramežljivo erotičnega in pretežno platoničnega odnosa. Ta postane prav telesen, kadar gre za izločanje in popise vsakovrstnih vonjev in sekretov, sline v ustih ob slinastem zalizovanju, vsebine kahel in podobnega. Nad vsem pa lebdi glasba kot skoraj ideal, kot zadnje in najvišje udejanjenje umetniške lepote in zavetje pred tesnobo.

Sosič roman izpisuje v maniri starih mojstrov, ta gosta knjiga, včasih z dolgimi stavki, prekinjanimi z vrinjenimi, je na sledi moderne proze. Predvsem zato, ker je način oblikovanja bolj kot kronologija in linearno fabuliranje preskakujoče in na asociacijski logiki temelječe spominjanje. Vse je postavljeno v čas, ki omogoča distanciran pogled na preteklo, in iz te lege je mogoče prepletanje zgodbe, ki ob popisu samote v dvoje pred klavirjem sega v vse meandre družinskih zgodovin, izpisovanje okolja, iz katerega prihajata protagonista, pa tudi skoraj liturgično ponavljanje manter o redu in disciplini, ki vodita k samouresničenju.

Sarival Sosič

Sarival Sosič
© Borut Krajnc

Ta navezava na glasbo in s tem povezana fugasta kompozicija seveda spominjata na komediografa Thomasa Bernharda. Tečni, enodimenzionalni starec in njegovo čaščenje glasbene lepote in harmonije spominjata na njegove klavirske virtuoze iz romana Potonjenec ali na tečnobo iz Starih mojstrov. Vendar je Bernhard bolj zvijačen, tam je vse, kar govorijo stari o umetnosti, osmešeno, vidimo jih v njihovem pretiravanju, vse je citat in oponašanje tečnobnih genialcev, pri Sosiču pa gre za pritrjevanje, brez distance, in vse skupaj izzveni v pedagoških tonih, poučno.

Res pa je, da je pri takšnem pripovedovanju ob kompoziciji, ki prepreči, da bi se fragmentarno gradivo razsulo, nujna tudi jezikovna bravuroznost pri jezikovni karakterizaciji. Sosiču je v proznem prvencu to precej uspelo, čeprav se nam zdi, da morda proti koncu zmanjkuje mesa pripovedi in da se začne ponavljati, kot da gre za repetitiven dril ob klavirskem preigravanju.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Prvi teden

Zmaga sindikatov

Božičnica bo, a to je bila ena od redkih sindikalnih zmag v zadnjih desetletjih

Intervju

»Danes ne gre samo za to, da je resnica nepomembna. Cilj je resnico uničiti.«

Éric Fassin, sociolog

Naslovna tema

Dovolj nasilja

Če bosta policija in pravosodje še naprej delovala neobčutljivo in nasilja ne bosta obravnavala prednostno, bosta nasilnežem pošiljala enako sporočilo kot doslej. Da se nasilje izplača.