Veljko Njegovan

 |  Mladina 22  |  Kultura

Ponovitev novega vala?

Nežni Dalibor, Repetitor, Petrol

Nežni Dalibor, srbski odgovor na angloameriški revival postpunka

Nežni Dalibor, srbski odgovor na angloameriški revival postpunka
© Sunčan Patrick Stone

Že pred marčnima nastopoma novih upov srbskega rocka, skupin Nežni Dalibor in Repetitor, ter aprilsko slovensko turnejo tria Petrol je bilo jasno, da se v Srbiji v rock''n''rollu kuha nekaj novega in vznemirljivega. Razlogov za vznemirjenje vsakega pravovernega ljubitelja rocka je bilo več: predvsem je izstopalo to, da se je v Srbiji v zadnjih nekaj letih pojavilo zajetno število bendov, ne samo v prestolnici, ampak tudi v drugih večjih in manjših mestih. Drugi razlog za vznemirjenje je zagotovo bila izdaja kar treh kompilacij, na katerih se je pojavil nabor novih, do takrat še neobjavljenih posnetkov mladih bendov - imenovale so se Jutro će promeniti sve?, Šta treba maloj deci in Zdravo, zdravo, zdravo. Še posebej prva izmed naštetih je obljubljala pojav novega vala srbskega rocka, saj je predstavila sveže, izvirne izvajalce, snovalci pa so jo spretno zapakirali s podnaslovom Nova srpska scena. Na vseh treh so skladbe skupin Nežni Dalibor, Repetitor in Petrol, ki se sicer žanrsko precej razlikujejo, kljub temu pa imajo nekaj stičnih točk. Po nekajletnem delovanju, sodelovanju na omenjenih kompilacijah in zavidanja vredni koncertni kilometrini jim je s posredovanjem koncertne agencije Odličan hrčak in produkcijske hiše Digimedia uspelo izdati težko pričakovane albume prvence, s čimer so si pridobile sloves glavnih nosilcev nove srbske scene. Omenjeni albumi - Sredstva i veštine Nežnega Daliborja, Sve što vidim je prvi put tria Repetitor in Nezgodno vreme opasni dani Petrola pomenijo pozitiven premik na srbski glasbeni sceni, ki je s središčem v Beogradu veljala za močno in raznovrstno že za časa nekdanje skupne države. Dovolj je, če se spomnimo legendarne kompilacije Paket aranžman, s katero so glasbeno pot začele zdaj že legendarne beograjske novovalovske skupine Idoli, Električni orgazam in Šarlo akrobata, izhajajoč iz slednje pa tudi EKV in Disciplina kičme.
Poskus lansiranja svežih in izvirnih rockovskih skupin je vsekakor vreden pozornosti, še posebej, če te premorejo nekaj, česar že dolgo nismo imeli priložnost slišati - zadosti drznosti, izvrstna besedila in neomejeno količino entuziazma, ki očitno izhaja iz ljubezni do glasbe. Marčna nastopa skupin Nežni Dalibor in Repetitor v trenutno programsko izredno profiliranem ljubljanskem klubu Menza pri koritu sta bila zares neponovljiva, pri čemer je še posebej izstopal trio Repetitor - z neposrednimi besedili, s surovo punkovsko udarnostjo in z mladostniško neobremenjenostjo bi lahko dobesedno diskvalificiral marsikaterega aktualnega otoškega izvajalca. Nežni Dalibor združuje poetiko, ki precej črpa iz zlatega postpunkovskega obdobja skupin, kot so npr. The Smiths, The Cure, The Pixies, Petrol pa je edini iz te svete trojice, ki svojega glasbenega izraza ne gradi toliko na novovalovskih temeljih - v njegovi glasbi se čuti močan vpliv tradicije progresivnega rocka iz sedemdesetih let, pa tudi t. i. krautro-cka - kar ga stilsko precej ločuje od drugih dveh.
Kje so torej razlogi za nastanek tako raznovrstne scene v Srbiji? Ivica Marković, kitarist in pevec Nežnega Daliborja, ima o tem svoje mnenje: »Mislim, da je vse skupaj nastalo v zadnjih desetih letih. Po političnih in družbenih spremembah v Srbiji leta 2000 je izdajanje izdelkov rock izvajalcev popolnoma zamrlo. Rock je postal nepomemben in nezanimiv za medije, tako da večini skupin iz tega obdobja ni uspelo izdati plošče. Vse te skupine v povprečju obstajajo tri do štiri leta in bilo je le vprašanje časa, kdaj bodo izplavale na površje. Pri tem je ključno vlogo odigral portal Popboks s svojo rubriko Scena, na katero mlade skupine lahko nalagajo svoje demoposnetke. Celotna zgodba t. i. nove srbske scene pa se zagotovo začne z izdajo kompilacije Jutro će promeniti sve?.« Boris Vlastelica, mladi in karizmatični pevec ter kitarist tria Repetitor, je podobnega mnenja: »K pojavitvi novih bendov so veliko prispevale razmere v Srbiji. Namesto obljubljenega boljšega življenja so ljudje po Miloševićevem padcu dobili klasično kontrarevolucijo in ni bilo bistvenih sprememb. Umor premiera Đinđića, ki je bil posledica tega, je prišel kot znamenje streznitve. Pojavitev tolikšnega števila skupin je zagotovo povezana s tem, pa tudi s stanjem v denarnicah in v družbi - ne gre za naključje.«
Za popularizacijo rocka so vsekakor najodgovornejši mediji, predvsem radio in televizija, in ti so za prepoznavnost mladih rockovskih skupin v Srbiji naredili bore malo. Pri tem je najpomembnejšo vlogo odigral splet. Ilija Duni, frontman tria Petrol: »Največji vpliv na našo uspešnost je imel internet. Ljudje po spletu lažje pridejo do naše glasbe, mislim pa, da še ne znamo izkoristiti njegovega potenciala.«
Kot nujen dejavnik scene prihajajo v ospredje klubi in koncertne dvorane, kjer se skupine lahko promovirajo v živo. O trenutnem položaju, kar zadeva klubsko sceno v Beogradu in drugod v Srbiji, se Marković in Vlastelica ne strinjata: »Zdi se mi, da je trenutno najslabša v zadnjih nekaj letih. Klubi večinoma poslujejo po komercialnem modelu, zanje je pomemben zgolj zaslužek. Posledica tega je program, ki spominja na mešano meso. Trenutno v Beogradu ni kultnega kluba, opažam pa, da to pogrešajo nekateri ljudje, ki imajo dovolj denarja, hkrati pa so to pripravljeni spremeniti.« Marković je drugačnega mnenja: »V Beogradu je koncertna ponudba vse boljša, če pa ga primerjam z Ljubljano ali Zagrebom, se mi zdi, da še zmeraj zaostajamo. Zadnja leta veliko nastopajo domači bendi, težava je le v tem, da je najtežje organizirati nastop za 300 do 500 ljudi - takšni nastopi pa so ravno najpomembnejši za obstoj scene. V drugih mestih razen v Novem Sadu klubske scene tako rekoč ni.« Tudi Ilija Duni meni, da je v Beogradu dovolj publike, primanjkuje pa klubov srednje velikosti, v katerih je mogoče igrati. O klubski sceni zunaj Beograda pravi: »Zunaj Beograda so razmere še slabše, saj obstoj scene temelji na navdušencih, ki so pripravljeni za malo ali nič denarja organizirati nastope. Drugo plat te zgodbe predstavljamo mi, skupine, ki smo pripravljene igrati za drobiž ali celo brezplačno.«
Zanimiv je tudi podatek, ki spominja na legendarno kompilacijo beograjskih novovalovskih skupin Paket aranžman: v tistem času jo je izdal zagrebški Jugoton, ki je poleg tega izdal še samostojna albuma skupin Šarlo akrobata in Električni orgazem. Očitno se srbsko-hrvaški antagonizem neha, kadar pridemo do rock''n''rolla. Dober primer za to je srbska skupina Goribor, ki so jo najprej opazili na Hrvaškem in šele potem v Srbiji.
»Pol albuma smo posneli v studiu Partyzan v Pulju. Naši generaciji, vsaj tistemu delu, ki ni okužen s sovraštvom, se zdi takšno zapiranje v nesmiselne mini državice neumno. Zaradi tega je različno medsebojno sodelovanje normalno. Ljudje iz mest so si blizu in imajo podobne interese, to pa prej ali slej pripelje do nekakšne povezanosti,« pravi Vlastelica. »Ljudem iz Hrvaške in Slovenije je kot zunanjim opazovalcem verjetno lažje ovrednotiti pomembnost in kakovost naše glasbe, hkrati pa je bila infrastruktura na Hrvaškem in v Sloveniji vedno boljša (študiji, založništvo). Repetitor je pred dvema letoma zmagal na Art & Music Festivalu v Pulju, Petrol pa je celoten material za album posnel v Zagrebu,« potrdi Marković.
Revival punka in postpunka, ki so ga zadnjih nekaj let doživljali v Veliki Britaniji in ZDA in je zdaj že v rahlem zatonu, je zagotovo vplival na pojavitev številnih bendov v Srbiji. Glasbeniki se znova posvečajo klasičnim rockovskim inštrumentom - kitari, basu, bobnom, analognim sintetizatorjem ... in, kar je najboljše, vsi pojejo v domačem jeziku. Posledica tega so izjemno kakovostna besedila in izviren glasbeni izraz, ne toliko povezan s trendi v angloameriškem rocku. Tukaj pridemo do glasbenih vplivov in vzornikov mladih beograjskih skupin, ki se medsebojno precej razlikujejo, kar pa ne pomeni, da se ne spoštujejo. Ilija Duni o vplivih in trenutnih favoritih na srbski sceni: »Vplive črpamo iz različnih obdobij popularne glasbe. V glasbi Petrola je najlažje zaznati vplive psihedeličnega ro-cka, krautrocka in novega vala. Kar se tiče novih srbskih bendov ... moji favoriti so Repetitor, Ola Horhe in Kriške.«
Boris Vlastelica v imenu skupine Repetitor govori o tem, kdo je vplival nanje, in o najljubših soborcih na sceni: »Naši vplivi so Beograd, noise punk in rock''n''roll. Všeč so nam skupine Petrol, Stuttgart Online in Multietnička atrakcija, Elektrolasta, ŽeneKese, Nežni Dalibor, novosadski Slaptrap, skupina Kriške, kantavtor Kralj Čačka ... Beograd je trenutno poln dobrih skupin in avtorjev
Ivica iz Nežnega Daliborja pripomni, da skupina deluje že deset let, odraščali so z alternativno glasbo iz osemdesetih in z začetka devetdesetih, z novim valom: »Danes smo v glasbi precej globlje. Vsak izmed nas ima precej širok spekter vplivov - postrock, nova psihedelija, eksperimentalna glasba, funk, indie, elektropop, jazz. Na trenutni srpski sceni se mi najzanimivejši zdijo Petrol, Repetitor, Stuttgart Online, Pionir 10, Endorfin, ŽeneKese. Veliko je kakovostnih skupin, ki se stilsko precej razlikujejo, kar se mi zdi čudovito.«
Zadnji dejavnik, ki ga potrebujemo za obstoj scene, je založnik. Pri novi srbski sceni je to koncertna agencija in založniška hiša Odličan hrčak, ki je v sodelovanju s produkcijsko hišo Digimedia izdala že štiri samostojne albume; poleg omenjenih še prvenec novosadske skupine Slaptrap. O njej Ivica pravi: »Odličan hrčak je majhen neodvisni založnik, predvsem pa je odlična koncertna agencija. Njemu se imamo zahvaliti, da smo prišli igrat v Ljubljano z Repetitorjem. Pred nekaj leti se je odločil za izdajo albumov skupin, ki jih zastopa, lani pa se je aktiviral z izdajo celotne edicije Nova srpska scena, ki je šele na začetku.«

Razmere v Sloveniji

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.