Igor Mekina

 |  Svet

F-35 ne mara vročega goriva

Najmodernejši ameriški lovec ne leti, če je njegovo gorivo - pretoplo. Zato so v nekaterih oporiščih cisterne z gorivom že prebarvali z belo barvo, kar pa prav tako ni dolgoročna rešitev problema.

Ameriški program najnovejših in supermodernih lovcev F-35 se neprestano sooča z različnimi problemi. O enem od zadnjih poroča novinar Tyler Rogoway, ki pokriva področje obrambe za specializirano spletno stran Foxtrot Alpha. Ob preizkušanju letal so namreč strokovnjaki in piloti odkrili, da ima supermoderni F-35 poseben problem - ne more vzleteti, če je njegovo gorivo pretoplo. Za letalo, ki naj bi bilo namenjeno delovanju v vseh vremenskih pogojih in pogosto tudi na zelo toplem Bližnjem vzhodu, je to seveda precej resen problem, ki sicer bolj spominja na prvoaprilsko šalo kot na resno težavo, s katero se te dni srečujejo ameriški letalski strokovnjaki.

Še bolj nenavadna pa je rešitev tega problema, kot so si jo zamislili oskrbniki letal - vozila z gorivom so namreč v nekaterih oporiščih namesto z maskirnimi, vojaškimi barvami, prebarvali z belo barvo in na ta način uspeli za nekaj usodnih stopinj zmanjšati temperaturo goriva. Vendar tudi to ni idealna rešitev, kajti belo »označena« vozila z gorivom so seveda zelo dobro vidna in so kot takšna zelo enostavna tarča za nasprotnika. Prevažati se naokoli vojaškega območja v belih vozilih pa za prihodnje vojake vsekakor ne bo najbolj varno. Ameriška vojska si je v začetku zamislila, da ta specifičen problem reši tako, da povsod, kjer imajo cisterne, za njih zgradijo tudi posebne nadstreške oziroma garaže, v katerih bi lahko gorivo ostalo dovolj hladno. Vendar pa obstajajo situacije, ko to ne bo uresničljiva rešitev. In tedaj bi se lahko zgodilo, da bi letala, ki jih izdeluje Lockheed Martin in ki stanejo astronomskih 150 milijonov dolarjev po aparatu, preprosto občepela na vzletni stezi, čeprav bi morala nujno v zrak. Da bi bil volk sit in koza cela, strokovnjaki eksperimentirajo tudi s posebno »maskirno« barvo, ki naj bi bila sposobna odbiti večino svetlobe, vendar je hkrati tudi zelo draga - okoli 4000 dolarjev za vsako cisterno.

Vse skupaj je rezultat posebne konstrukcije letala, pri kateri njegov lasten rezervoar za gorivo služi tudi kot velik »hladilnik« za razne naprave, ki sproščajo toploto. Na ta način je bilo mogoče zmanjšati težo letala in s tem pridobiti na njegovi nosilnosti za številna orožja. Toda tudi to ima, kot so pravkar spoznali ameriški konstruktorji, včasih slabe posledice. Kot opozarja Tyler Rogoway, ta problem kaže ne samo na to, kako je F-35 po številnih spremembah oblike postal nekakšna vreča brez dna, pač pa tudi to, kako bo to letalo kljub svojim na papirju odličnim sposobnostim prišlo v uporabo »z dolgo listo omejitev in operacijskih težav, skupaj z računom v višini 1,5 bilijona dolarjev«.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.