3. 6. 2016 | Mladina 22 | Družba
Ljubljanski potniški oglasi
Oglaševanje na avtobusih LPP postavlja zaslužek pred udobje
Lep pogled skozi okno polepljenega avtobusa
© Uroš Abram
Uporabniki avtobusov Ljubljanskega potniškega prometa so se vse pogosteje prisiljeni voziti v premikajočih se oglasnih panojih. Trideset odstotkov avtobusov je že v celoti, z okni vred, prelepljenih s posebno plastično folijo z natisnjenimi oglasi. Ta je sicer perforirana in prepušča nekaj svetlobe, a hkrati okrni pogled iz avtobusa, sploh v dežju.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
3. 6. 2016 | Mladina 22 | Družba
Lep pogled skozi okno polepljenega avtobusa
© Uroš Abram
Uporabniki avtobusov Ljubljanskega potniškega prometa so se vse pogosteje prisiljeni voziti v premikajočih se oglasnih panojih. Trideset odstotkov avtobusov je že v celoti, z okni vred, prelepljenih s posebno plastično folijo z natisnjenimi oglasi. Ta je sicer perforirana in prepušča nekaj svetlobe, a hkrati okrni pogled iz avtobusa, sploh v dežju.
»Potniki imajo pravico do neoviranega pogleda iz avtobusa in navsezadnje tudi do zadostne naravne dnevne svetlobe v samem avtobusu,« je prepričana Maja Ivanič, predsednica Društva arhitektov Ljubljana, ki si že dlje prizadeva za zmanjšanje oglaševalskega onesnaženja v glavnem mestu.
»Zastiranje oken avtobusov ne dopušča neoviranih pogledov, pri številnih ljudeh pa povzroča tudi slabost zaradi migotanja perforacij.«
Pri LPP zagotavljajo, da je vse v skladu z veljavnimi predpisi. »Glede ustrezne prepustnosti svetlobe smo pridobili mnenje Kemijskega inštituta, da folije prepuščajo več svetlobe, kot je predpisano v tem primeru.« Ne samo to. Folije so lahko koristne! »V polet-
nem času folije delujejo kot zaščita pred neposrednim vdorom sonca v notranjost avtobusa, kar se odraža na boljšem počutju potnikov in tudi na prihranku energije in s tem porabe avtobusa,« pravi Tamara Deu Ošlak iz LPP.
S folijo prelepljene avtobuse je Ljubljana uvedla leta 2009, a je bilo z njimi sprva dovoljeno prelepiti največ polovico avtobusa. Leta 2013 pa je bil v imenu boljšega finančnega izplena spremenjen odlok o oglaševanju in ta po novem dopušča oglaševanje na celotnem avtobusu. Istega leta je LPP pravice trženje oglasnega prostora prek javnega razpisa prodal najboljšemu ponudniku, družbi Media bus. Ta za enoletni zakup celotnega avtobusa skupaj z izdelavo oglasa računa 27 tisoč evrov.
Prihodki LPP iz zunanjega oglaševanja so lani znašali nekaj manj kot milijon 300 tisoč evrov, kar je približno tri odstotke prihodkov. Tamara Deu Ošlak zatrjuje, da »ta delež odločujoče vpliva na posodobitve mestnega prometa«.
Je torej to dovolj dobro nadomestilo za izgubljeno udobje potnikov? Po mnenju Marka Peterlina z Inštituta za politike prostora je na preizkušnji ne samo udobje, temveč osnovna funkcionalnost javnega prometa. »Ker v dežju skozi okna ni mogoče več prepoznati okolice, potniki ne morejo vedeti, na kateri postaji je avtobus. Številni potniki zaradi tega zgrešijo ciljno postajo. Osebno poznam kar nekaj takšnih izkušenj, zato sklepam, da ne gre za redek pojav.«
V LPP in na mestni občini pravijo, da za zdaj niso dobili prav veliko pritožb zaradi prelepljenih avtobusov. »Glede na to, da je oglaševanje izvedeno skladno z zakonodajo, da množičnih pritožb ni, da je tako z oglasi opremljenih le okoli 30 odstotkov avtobusov in da gre za že ustaljeno, več kot desetletno prakso, menim, da takšno oglaševanje ne povzroča težav,« je odgovoril župan Zoran Janković.
Je pa smešno, da isti občinski odlok o oglaševanju, ki dovoljuje popolnoma »oblečene« avtobuse, hkrati prepoveduje »oglaševati na vozilih ali prikolicah z majhnimi ali velikimi plakati ali drugimi podobnimi načini oglaševanja«.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.