Monika Weiss

 |  Mladina 26  |  Družba

Zelenega letenja pač ni

Potrošniške organizacije prijavile 17 letalskih družb

Letalo ene izmed »osumljenih« letalskih družb na Letališču Brnik

Letalo ene izmed »osumljenih« letalskih družb na Letališču Brnik
© Borut Krajnc

Evropska potrošniška organizacija (BEUC) je s potrošniškimi organizacijami iz 19 držav, med njimi je tudi Zveza potrošnikov Slovenije, pred dnevi vložila pritožbo pri evropski komisiji in mreži organov za varstvo potrošnikov (CPC) proti 17 evropskim letalskim družbam. Razlog? Zavajajoče okoljske trditve, ki glede na pravno analizo evropske potrošniške organizacije kršijo pravila EU, saj uporabljajo nepoštene poslovne prakse. »Čeprav je popolnoma jasno, da potovanje z letalom povzroča znaten in vedno večji delež izpustov toplogrednih plinov, letalski prevozniki brez omejitev privabljajo potrošnike s sporočili, prijaznimi do podnebja, kot je ’CO2-kompenzirano’ ali ’CO2-nevtralno’. Pristojne ustanove pozivamo, da se zadeve resno lotijo in odpravijo to prakso zelenega zavajanja, saj gre za resno zavajanje potrošnikov,« je pojasnila Ursula Pachl, namestnica generalnega direktorja BEUC.

Potrošniške organizacije zahtevajo prepoved trditev, ki pri potrošnikih zbujajo vtis, da je letenje (lahko) trajnostno: »To preprosto ni res, saj letenje v nobenem primeru ni trajnostno, in kot ugotavljamo, ne bo niti v bližnji prihodnosti.« Hkrati pristojne organe pozivajo, naj od letalskih družb zahtevajo, da potrošnikom vrnejo vse zneske, vplačane za do okolja prijaznejše letenje, torej da jim vrnejo vse tako imenovane zelene pristojbine, ki so jih od potrošnikov prejele na podlagi omenjenih zavajajočih trditev.

Potrošniške organizacije pri tem omenjajo več spornih praks, ki so jih zaznale pri letalskih družbah. Gre recimo za trditve, da lahko s plačilom dodatnih dobropisov potrošnik »pobota«, »nevtralizira« ali »kompenzira« izpuste CO2, nastale med poletom. Sporen je tudi »dodatek«, s katerim naj bi potrošniki prispevali k razvoju »trajnostnih letalskih goriv (SAF)«. »Takšna goriva (še) niso primerna za vsakdanjo rabo, hkrati pa pred kratkim sprejeta zakonodaja EU določa zelo nizke cilje glede njihovega deleža v mešanici goriv za letala. To pomeni, da dokler ta goriva ne bodo množično na voljo, kar se bo po načrtih zgodilo po letu 2030, bodo v najboljšem primeru sestavljala le manjši delež v posodah za gorivo na letalih,« povzemajo utemeljitve v Zvezi potrošnikov Slovenije, kjer dodajajo, da pri nas res nimamo letalske družbe, letimo pa z letali tujih letalskih družb in smo prav tako »tarča zelenega zavajanja«.

Letalske družbe, ki so predmet prijave, so Air Baltic (Litva), Air Dolomiti (Italija), Air France (Francija), Austrian (Avstrija), Brussels Airlines (Belgija), Eurowings (Nemčija), Finnair (Finska), KLM (Nizozemska), Lufthansa (Nemčija), Norwegian (Norveška), Ryanair (Irska), SAS (Danska), SWISS (Švica), TAP (Portugalska), Volotea (Španija), Vueling (Španija) in Wizz Air (Madžarska).

V EU izpusti, nastali v letalskem prometu, sestavljajo 3,8 odstotka izpustov CO2, hkrati letalstvo povzroča znatne dodatne izpuste, kot so izpusti dušikovega oksida, žveplovega dioksida, saje in vodna para, ki imajo pomemben učinek na segrevanje ozračja, opozarjajo v potrošniških organizacijah.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.