Matic Gorenc

 |  Mladina 35  |  Družba

Nedostopne ambulante

Starejši, invalidi in neprivilegirane osebe težko pridejo do osebnega zdravnika

Zdravstveni inšpektorat je ugotovil, da 78 odstotkov ambulant družinske medicine ne zagotavlja naročanja v skladu z zakonodajo. Zato zagovornik načela enakosti in inšpektorat ministrstvo za zdravje pozivata k izboljšavam, razlogi za težave pri naročanju pa so predvsem kadrovski.

Zagovornik načela enakosti je lani od prebivalcev poslušal pritožbe zaradi težav, ki so jih imeli pri naročanju na pregled v ambulantah družinske medicine. »Obveščali so, da so se ob uvajanju elektronskega naročanja okrnile druge zakonsko predpisane možnosti komuniciranja z osebnim zdravnikom. Slabše digitalno pismeni, predvsem starejši, osebe, ki nimajo dostopa do interneta oziroma mobilnih aplikacij, in akutno bolni so opozorili, da do zdravnika po telefonu in osebno zelo težko pridejo,« so pri zagovorniku zapisali v sporočilu za javnost.

Opravili so raziskavo in ugotovili, da so navedbe državljanov resnične. V Sloveniji zakon o pacientovih pravicah določa, da morajo ambulante zagotoviti štiri možnosti naročanja: osebno v ambulanti, po telefonu, po pošti ali elektronsko. Vse te načine morajo ambulante zagotavljati ves svoj delovni čas. Ugotovili so, da »večje število ambulant ne upošteva zakonskih pravil o možnih načinih naročanja«.

»Tako npr. možnosti naročanja po telefonu v nekaterih ambulantah niso bile zagotovljene ves ordinacijski čas, ampak le nekaj ur dnevno. Informacije o načinih naročanja na avtomatskih telefonskih odzivnikih niso bile popolne oziroma so bile podane prehitro, da bi si jih bilo mogoče zabeležiti ali zapomniti. Nekatere ambulante niso bile opremljene z avtomatskimi telefonskimi odzivniki oziroma so bile informacije na teh odzivnikih zastarele ali pomanjkljive. Nekatere tudi niso zagotavljale naročanja po pošti in osebno z obiskom ambulante. Tudi obvestila na spletnih straneh ambulant so bila pogosto pomanjkljiva,« so strnili ugotovitve.

Zbrali so tudi pričevanja pacientov. »Po treh, štirih dneh dobim medicinsko sestro, potem pa je tudi časovna omejitev, od 9h do 12h, vmes je zasedeno. Izven teh ur je pa tajnica. Ni pa niti možnosti, da bi na tajnico kaj povedal,« jim je zaupal neki pacient. Neka pacientka je povedala, da bi težko uporabljala aplikacijo. »Ne vem, kako se bom naročala preko aplikacije ali našla koga drugega, da me bo poučil, ali koga, ki bo to delal, ali bom skakala otrokom po glavi, da me oni naročajo.«

Glede na vse te podatke je zagovornik februarja 2023 zdravstvenemu ministrstvu poslal priporočilo, v katerem se je zavzel za odpravo teh težav, zdravstvenemu inšpektoratu pa je predlagal, naj opravi nadzor. Tam so nadzor opravili in ugotovili, da je bilo med 49 preverjenimi ambulantami kar 78 odstotkov takih, ki ne omogočajo naročanja, kot bi ga morale po zakonu o pacientovih pravicah. Zaradi tega so izdali več opominov in napovedali, da bodo nadzor ponovili.

Pri Zdravniški zbornici Slovenije zdaj pojasnjujejo, da je glavni razlog za nedostopnost ambulant družinske medicine kadrovska podhranjenost. »Rast števila ambulant v zadnjih letih ne sledi povečanju števila zavarovancev (170 tisoč v zadnjih 20 letih) in vse večjim potrebam staranja prebivalstva (število zavarovancev nad 65 let se je po podatkih ZZZS od leta 2012 povečalo za 31 odstotkov).«

Predlagajo še, da se nekatere administrativne naloge, kot so odgovarjanje na telefonske klice, prenesejo na zaposlene, ki niso zdravniki, da bodo ti imeli več časa za delo z bolniki.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.