Plošča / Musica Negra in the Americas

2CD, Network 2000; distribucija Nika

Ičo Vidmar
MLADINA, št. 50, 11. 12. 2000

Sonično pokritje musica negra v Amerikah je že v izhodišču nemogoče in nerazrešljivo podjetje. Katerikoli kriterij si pač neka založba izbere, je v zagati. Sprva je pač geografski, vseskozi je podložen s kulturnim, nazadnje s komercialnim. Vsak založnik prej ali slej podleže izboru, ki favorizira "njegove" muzičiste in bende. Geografski izbor z zadano si nalogo prečesati godbe, ki jih imajo za "črnske", se zdi najbolj posrečena različica, a kaj ko že v osnovi privilegira določen slog, izbrano obliko proti drugim. Takorekoč nacionalizira in hkrati "rasizira" godbo neke regije, ki se ponekod izmika nacionalni opredelitvi ob vedno znova vprašljivi oznaki "črnskosti" v godbah. Če že v Karibih glede na burno socialno zgodovino godb v primežu "atlantskih integracij" brž pademo v skušnjavo poenotenja, je tak kriterij še bolj vprašljiv, ko ga razprostremo prek Amerik.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Ičo Vidmar
MLADINA, št. 50, 11. 12. 2000

Sonično pokritje musica negra v Amerikah je že v izhodišču nemogoče in nerazrešljivo podjetje. Katerikoli kriterij si pač neka založba izbere, je v zagati. Sprva je pač geografski, vseskozi je podložen s kulturnim, nazadnje s komercialnim. Vsak založnik prej ali slej podleže izboru, ki favorizira "njegove" muzičiste in bende. Geografski izbor z zadano si nalogo prečesati godbe, ki jih imajo za "črnske", se zdi najbolj posrečena različica, a kaj ko že v osnovi privilegira določen slog, izbrano obliko proti drugim. Takorekoč nacionalizira in hkrati "rasizira" godbo neke regije, ki se ponekod izmika nacionalni opredelitvi ob vedno znova vprašljivi oznaki "črnskosti" v godbah. Če že v Karibih glede na burno socialno zgodovino godb v primežu "atlantskih integracij" brž pademo v skušnjavo poenotenja, je tak kriterij še bolj vprašljiv, ko ga razprostremo prek Amerik.

Drugo, nič manj zagonetno vprašanje, je časovni razpon godb. Tako sicer fino omotan in z bujnimi fotografijami ovešen dvojni paketek zaide v lepe težave pri godbah, ki imajo svoj domicil v ZDA in na Jamajki. Tule šele naplavi pravo podstat izbora, ki sicer streže z nadvse raznoličnimi, na zahodu malokdaj slišanimi muzikami. Musica negra korenini v ideologiji world music. Kot predstavnike iz ZDA ponudijo zgodovinski obliki s starimi posnetki, blues Big Mame Thornton z Watersovim bendom in spirituale, z Jamajke pa sicer odličen klasičen roots reggae Abyssinians in The Congos z začetka sedemdesetih let. Vse ostale ameriške regije povečini reprezentirajo še dejavni muzičisti z le nekaj let starimi posnetki, ali pa so zastopane z legendami "nacionalnih slogov", ki so snemale v zadnjih dvajsetih letih, kakor duhoviti kalipsovec Growling Tiger s Trinidada ali haitska protestna pevka Toto Bissainthe. Težava s fiksiranjem "afriškosti" v godbah po regijah je, na to nenehno in očitno premalo opozarjajo vodilni preučevalci Karibov, med njimi zgodovinski antropolog Sidney Mintz, da se "črnskost", "afrikanizmi" lahko stopnjujejo v določenem družbenem kontekstu, kjer sta (bili) akulturacija in prisila močnejša.

Denimo v ideologiji negritude in z nje posredovanjem. Paradoks je v tem, da bi več "afriških" glasbenih elementov našli v "tehniziranem" hiphopu ali v ragga, kakor v omenjenih zgodovinskih formah, v bluesu in reggaeju. Kar pa je neznosno dejstvo za še vedno folkniško uglašeno world music uho, ki sanjari v predstavah o pristnosti, nepokvarjenosti godb. Tako sta punta rock z Belizeja ali kaseko iz Surinama, najbolj afriško področje slednjega je itak desetletja raj za antropologe, ki jim bojo zdajzdaj trumoma sledili turisti, fino "zminglani" obliki, a manj vpadljivo "črnski" v ritmiki, načinu petja, cikličnem ponavljanju harmonskega-melodijskega vzorca kakor marsikatera godba iz špansko ali portugalsko govorečih območij Amerike. Tam, tako kompilatorji, še vedno dominirajo lokalne zgodovinske izpeljanke "panlatinskega" sona, ali salse, če vam je to ljubše. V teh drobnih, a tudi gromozanskih razlikah med predstavljenimi oblikami, skoraj povsem je izpuščena godba močnih severnoameriških diaspor, ponujena izbrana gibka muzika leze pod kožo. Če je kaj odlika Musica Negra, je v tem, da s svojim "širokogrudnim razločevalnim stereotipom" nekaj godb bolj približa ali oddalji, ravno nasprotno od geografske bližine, ki ni tudi kulturna.

* * * *

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek: