Plošča / The Higlife Allstars: Sankofa
(CD, Network '01; distribucija Nika)
IV
MLADINA, št. 49, 10. 12. 2001
Kako preračunljivo in revivalistično. Scena world music ponavlja vse, kar so počeli v ameriškem, irskem in sploh folk revivalu. "Velika odkrivanja", "napočil je čas za highlife", spomnimo se velikih trenutkov, ko je s področja Gane, zahodne Nigerije in naokrog ta slog prevladoval, bil celo panafriški.
ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
IV
MLADINA, št. 49, 10. 12. 2001
Kako preračunljivo in revivalistično. Scena world music ponavlja vse, kar so počeli v ameriškem, irskem in sploh folk revivalu. "Velika odkrivanja", "napočil je čas za highlife", spomnimo se velikih trenutkov, ko je s področja Gane, zahodne Nigerije in naokrog ta slog prevladoval, bil celo panafriški.
Z godbami je en sam križ. Trg terja in golta novotarije, ikone, proizvajanje psevdo-avre, a ko nekje presahne, ga je treba napojiti s starimi slavami. To je vsa beda, ki jo kobajagi world music spretni epigoni na domačih tleh pod marelo godbenega altruizma, razbohoteni v državnih ustanovah, pisarnah, kulturnih hramih s programi za japije in razočarane avtentike, nespretno, transparentno reproducirajo. A raje obrnimo ploščo.
Če tale album s sumljivim naslovom muzikov ponuja nekaj "oživelega" hihglifa, tistega s prelomom v sedemdesetih na ganskih tleh in v anglofonski zahodni Afriki, morda še raje reče, da je highlife še vedno tu, a bolj kot "residualna" forma, ki se je transformirala, se navsezadnje naselila in pregnetla v drugih, ostala podlaga celo v afriških odvodih reggaeja in hiphopa. Nekaj tega nam, zelo zastrto, nadvse spodobni stari mački ponudijo. Ne naravnost, a to ni ista godba kakor izpred tridesetih let. Torej? Prince Osei Kofi, Alex Konadu, Kvaku Abeka in drugi nam torej servirajo aktualnost highlifa v njegovi minljivosti. Saj gre za godbe. Kako prav je imel stari dobri, od vseh pozabljeni klavirski genij Jelly Roll Morton, ki je zajamral Alanu Lomaxu v Kongresni knjižnici leta 1938: "Nič ni večnega v glasbenem poslu, še gramofonska plošča ne." Četudi godba z nje zacvrči, se razteguje, ja, giba.
* * * 1/2