Hitrejši od filmske zgodovine

Jean-Luc Godard

Patty Smith kot pevka v Filmu socializmu

Patty Smith kot pevka v Filmu socializmu

Zgodovina filma šteje dobrih 110 let - Jean-Luc Godard je tu že dobrih 50 let, vse tja od leta 1959, ko je eksplodiral s svojim prvencem Do zadnjega diha. Naslednji dan so hoteli vsi snemati take filme. Reportažne, esejistične, odštekane, kontraške, frfotave, zadihane. Toda Godard je bil vedno hitrejši od filmske zgodovine. Z vsakim svojim filmom je na novo izumljal film - igral se je z njim, ga sprevračal, improviziral. Kot filmski pionirji s konca 19. stoletja, ki so film izumljali. Godard je bil vedno filmski pionir, nekje spredaj. Trik njegove avantgardnosti - in njegove nezastarljivosti - je v tem, da je bil z enim očesom vedno uperjen k prvim filmarjem: k tistim filmskim pionirjem, ki so film videli v vsej njegovi prelomnosti, odprtosti, nedorečenosti, nepredvidljivosti in presenetljivosti. K tistim filmarjem, pred katerimi je bil še ves film. In tej svoji avantgardnosti se ni hotel odreči. Hotel je biti pred filmsko zgodovino, ker ni hotel zamuditi Zgodovine. Vedel je, da stvari dobijo smisel šele, ko je zgodbe konec - in ko v njih pride Zgodovina. Ko torej novo ni več novo le zato, ker je podobno staremu. Njegovi filmi - recimo Mali vojak, Ženska je ženska, Živeti svoje življenje, Prezir, Alphaville, Dve ali tri stvari, ki jih vem o njej, Daleč od Vietnama, Kitajka, Ena in ena, Week-end, Ime Karmen, Novi val, Hvalnica ljubezni in Film socializem - niso bili podobni staremu. Godard se ni nikoli pretvarjal, da se je vse začelo z njim - napaka njegovih premnogih imitatorjev je bila v tem, da so mislili, da se je vse začelo z Godardom. Noben film ni tako razvit, da bi lahko ob njem pozabili na vse filme, ki so pripeljali do njega. Tako kot mora imeti film vedno možnost, da postane nekaj drugega, tudi Godard sebe ni imel le za produkt, ki se je že razvil do konca - težko boste namreč našli filmarja, ki bi več kot 50 let dokazoval, da film ni nikoli dovolj razvit in da nikoli zares ne upraviči svojega talenta in velikih pričakovanj. Ko gledate njegove filme, si rečete: če film noče zamuditi Zgodovine, mora upoštevati, da je njegov talent za Zgodovino manjši od talenta Zgodovine za film.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.