Kritika / Sigur Rós: Valtari

2012, Parlophone/Dallas

Veljko Njegovan
MLADINA, št. 26, 29. 6. 2012

+ + + +

Za islandsko skupino Sigur Rós lahko rečemo, da je poleg Björk najuspešnejši glasbeni proizvod svoje domovine – tiste domovine, ki jo je četverica prikazala v dokumentarnem filmu Heima, čudovitem prikazu turneje po neobljudeni, a ravno zaradi tega mistični in čudoviti Islandiji, deželi gejzirjev, mraza in fantazijskih bitij. Če so želeli mistični Islandci s tem dokumentarnim filmom prikazati, od kod črpajo navdih za svoje več kot odlične albume, jim je to zagotovo uspelo, saj je film razglašen za enega najboljših glasbenih dokumentarcev vseh časov.

ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Veljko Njegovan
MLADINA, št. 26, 29. 6. 2012

+ + + +

Za islandsko skupino Sigur Rós lahko rečemo, da je poleg Björk najuspešnejši glasbeni proizvod svoje domovine – tiste domovine, ki jo je četverica prikazala v dokumentarnem filmu Heima, čudovitem prikazu turneje po neobljudeni, a ravno zaradi tega mistični in čudoviti Islandiji, deželi gejzirjev, mraza in fantazijskih bitij. Če so želeli mistični Islandci s tem dokumentarnim filmom prikazati, od kod črpajo navdih za svoje več kot odlične albume, jim je to zagotovo uspelo, saj je film razglašen za enega najboljših glasbenih dokumentarcev vseh časov.

Zasedba Sigur Rós se je na mednarodnem glasbenem prizorišču pojavila leta 1999 s ploščo Ágaetis byrjun, ki jo je izdala pri takrat cenjeni britanski založbi Fat Cat. Izrazito orkestralen album, podkrepljen z značilnim falzetom pevca Jónsija Birgissona in premišljenimi atmosferičnimi glasbenimi vložki, je skupini kmalu priskrbel status glasbene zanimivosti z oddaljenega severa, sprva med ljubitelji alternativne glasbe, nato pa tudi preboj med opaznejše mainstreamovske atrakcije, predvsem po izdaji neimenovanega albuma ( ) in kasnejšega Takk…, s katerim se je četverica znatno približala pop vodam. In čeprav so besedila njihovih skladb (v islandščini in izmišljenem jeziku) za večino neislandskih poslušalcev nerazumljiva, je skupini brez pretiranega prilagajanja zakonitostim glasbenega trga uspelo ohraniti izviren glasbeni izraz; to dokazuje tudi njen zadnji studijski album Valtari.

Sigur Rós na novem izletu v neznano, kjer se srečajo sanje, mistika, lepota in minimalizem.

Sigur Rós na novem izletu v neznano, kjer se srečajo sanje, mistika, lepota in minimalizem.
© Parlophone

Sigur Rós že od leta 2008 ni posnel nobenega studijskega albuma, izjema je le lanski trojni koncertni album z DVD-jem Inni, ki je pravzaprav nekakšna napoved te plošče. Ljubiteljem ploščka Takk… ali zadnjega studijskega albuma skupine Með Suð i Eyrum Við Spilum Endalaust (2008) se utegne zgoditi, da bodo nad zvočnimi kulisami Valtarija nekoliko razočarani, saj gre za izrazito hermetične zvočne materiale, nekoliko razvlečene organsko-elektronske ambientalne pokrajine, podkrepljene z zasanjanim, eteričnim Jónsijevim vokalom, ki se v osmih komadih prebijajo skozi verjetno najbolj mistično stvaritev zasedbe doslej. A če se ozremo v bližnjo preteklost skupine, nam kmalu postane jasno, zakaj: pevec in kitarist Jónsi Birgisson je pred nekaj leti posnel ambientalni album Riceboy Sleeps s producentom in partnerjem Alexom Sommersom, ki sodeluje tudi na tej plošči. Še verjetneje pa je, da se Valtari navezuje na glasbeno pot skupine, ki si jo po ploščkih Ágaetis byrjun in ( ) ni upala realizirati.

Valtari, čeprav težje poslušljiv od drugih albumov in v precej mirnejših tonih, je izlet skupine Sigur Rós v neznano, tja, kjer se srečajo sanje, mistika, lepota, minimalizem … skratka, še ena brezčasna plošča skupine in očiten (morda začasen?) umik iz glasbenega mainstreama.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

Naslovna tema

Kje bo volivce iskal Vladimir Prebilič?

Upanje sredice

Teden

V šoli ali doma?

Ustavno sodišče potrdilo ustavnost zakonskih sprememb pri urejanju šolanja od doma

Kultura

»V Ljubljani se dogaja to, kar opažam povsod po Evropi«

Vincenzo Latronico, italijanski pisatelj, avtor svetovne uspešnice Popolnosti, o Berlinu nekoč in danes, gentrifikaciji, normativnem seksu, izgubljenem evropskem projektu in pomenu skupnosti