Vanja Pirc

21. 12. 2012  |  Mladina 51  |  Kultura

Virtualna buržoazija

Novi projekt tandema Kitsch-Nitsch nagovarja salonske revolucionarje in turbo potrošnike

Razstava Virtuelle Bourgeoise

Razstava Virtuelle Bourgeoise
© Anže Kokalj

Ali si šel solidarnost protestnikom na ljubljanski Kongresni trg izkazat le spotoma, ko si se vračal s popoldanskega sprehoda in obiska tržnice? Ali eksistencialno tesnobo kriznega časa najraje občutiš z lajkanjem kritičnih objav na Facebooku? Ali si hotel okupirati borzo, pa je bilo malce preveč mraz? Ali raje sediš na perzijski preprogi iz Rutarja kot na granitnih kockah?

Vprašanja, ki nam jih s svojim novim umetniškim projektom zastavlja ustvarjalni tandem Kitsch-Nitsch, so preprosta. Odgovori nanje malce manj. Le kdo si zares upa na glas priznati, da se mu ne da stati na mrazu, četudi gre za enega ključnih trenutkov v zgodovini države, in da bi bilo proteste veliko udobneje spremljati po televiziji, zavit v deko in s skodelico čaja, pa še na vece greš lahko vmes, naročiš halo pico in si prek spleta kupiš ekstra znižane letalske karte za dopust …

Ampak hej, zakaj bi se sprenevedali? Zakaj bi fejkali. »S tem ni nič narobe, si pač buržuj!« ugotavljata kičničevca. No, ne ravno pravi buržuj, neoburžuj. Virtualni buržuj. »Ker prava buržoazija ima denar, ti pa ne.«

In prav zato, ker je čas, da snamemo maske in postanemo iskreni do sebe, in je tudi čas obdarovanja, sta za neoburžuje, med katere samokritično prištevata tudi sebe, pripravila poseben umetniški projekt. Serijo likovnih del, na katerih je vse, kar se poda pravemu neoburžuju – lično dekorirane starinske mizice in ogledala, ki komaj čakajo, da se znajdejo na stenah dnevnih sob. Zakaj bi namreč izgubljali čas z zamudnim dekoriranjem sten, ki res ne smejo biti prazne, če lahko namesto tega počnemo kaj prijetnejšega in medtem kupimo kar celotno dekoracijo. A to še ni vse. Dela so naprodaj po izredno nizkih cenah. Kar je, kot pravita kičničevca, »več kot fer!«.

Točno ta citat smo zadnje čase že slišali. Večkrat. Z njim nas zasipava znani trgovec. In prav ta detajl je eden od ključev, ki vodi do še enega, globljega sporočila projekta Virtuelle Bourgeoise. Kičničevca sta starine na svojih likovnih delih okrasila z navadnimi predmeti, ki jih lahko kupimo v supermarketih in bi jih pravi aristokratski snob zaničeval. Denimo s kalkulatorjem. Ali sušilcem za lase. A smo v času, ko je pomembno, da imaš vse, in to v čim večjih količinah, in ko nam vse prodajajo po najugodnejših cenah in kot nekaj posebnega, pa če je iz še tako bednih materialov. Zato njun projekt ne zbada le tistih, ki imajo radi udobje, ampak vse tiste, ki pomagajo generirati turbo kapitalizem in turbo potrošništvo, od novodobnih bogatašev brez okusa do tistih, ki tripajo na akcije.

Oglas za razstavo v estetiki, ki smo je vajeni z oglasov v poštnih nabiralnikih

Oglas za razstavo v estetiki, ki smo je vajeni z oglasov v poštnih nabiralnikih
© Kitsch-Nitsch

Na prvi pogled povsem benigni motivi njunih del tako nastavljajo ogledalo vsem po vrsti. Duha časa lovijo s tem, da so namerno kičasti, pocukrani, ceneni. Namerno pa jih spremljajo tudi katalog in oglasi v srhljivi estetiki, ki smo je vajeni z oglasov v poštnih nabiralnikih, in je v tem primeru pripeljana do skrajnosti.

Dvojec Kitsch-Nitsch, v katerem delujeta Jaka Neon in David Kladnik, smo doslej najbolj poznali po vinilnih stenskih nalepkah, ki sta jih zadnje čase spet oživila v citatnem projektu Navedek. Pozornost, tudi mednarodno, sta zbudila tudi z igrivimi interjerji avle Lutkovnega gledališča Ljubljana in frizerskega salona Young Mič Styling. Zdaj pa se vračata k estetiki, ki sta jo razvijala že pri avdio-vizualnem kolektivu Smetnjak. A tokrat sta prvič tako očitno družbeno kritična. Kot pravita, preprosto nista mogla biti več tiho: »Sva le iskrena in, upava da, tudi malce duhovita.«

Njuna razstava Virtuelle Bourgeoise je na ogled v lokalu Bikofe, ki ga poznamo kot spodbujevalca kulturnega dogajanja v Ljubljani. Tam največkrat gostijo glasbenike, odkar so malce prenovili svojo zadnjo sobico, pa so v sodelovanju z Mino Fino in Aljažem Koširjem – Fejzom okrepili tudi svoj razstavni program. Še pred kičničevcema so pozornost namenili Tadeju Vaukmanu, kmalu pa bodo na vrsti tudi Ada Hamza, Zoran Pungerčar in Beli sladoled, torej že uveljavljeni avtorji mlajše generacije in tisti, ki to šele postajajo.

Razstava:
Virtuelle Bourgeoise
Kdo: Kitsch-Nitsch
Kje: Bikofe, Ljubljana
Kdaj: do 5. januarja 2013

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.